وفاق باید منجر به حل مسائل شود


ربیعی:

وفاق باید منجر به حل مسائل شود





دستیار اجتماعی رییس دولت چهاردهم با بیان اینکه باید توافق میان همگان ایجاد شود تا بتوانیم به حل مسائل دست یابیم، گفت: اگر وفاق نتواند منجر به حل مسائل شود، اساساً وفاق معنایی نخواهد داشت. برای این منظور باید جناح‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی در کشور به درک و تفاهم مشترک دست یابند.

به گزارش خبرنگار ایلنا، نشست گفتمان وفاق؛ دولت و جامعه در ایران با حضور علی ربیعی، غلامرضا غفاری، مقصود فراستخواه، سعید معید فر در تالار حافظ خانه اندیشمندان علوم انسانی برگزار شد.

علی ربیعی دستیار اجتماعی رئیس دولت چهاردهم در این برنامه با بیان اینکه این نظریه وفاق به عنوان یک روش مطرح است و در میان این دو، مفهومی و برداشتی مشهود است. من در نوشته‌های مختلفی که نگاه و وفاقی را مدنظر دارند، مشاهده کرده‌ام که مباحث به همین شکل مطرح می‌شوند. به عنوان مثال، اخیراً بر این تأکید شده است که نظر جناحی نباشد و نگاه دیگری به اعتقادات نمایان شود. این نظریه به عنوان یک ضرورت بی‌بدیل برای ایران امروز مطرح بوده و دلایل خودم را دارم که پس از پیروزی در انتخابات این موضوع وفاق مطرح شده بود. در دوران اصلاحات نیز این بحث وفاق گفته شده بود و ما می‌توانستیم با یک هم‌افزایی کشور را به جلو ببریم اما با شکست‌هایی مواجه شدیم که در سطح نهادهای مدنی و جامعه شاهد آن بودیم.

وی ادامه داد: در شرایط کنونی، وفاق به عنوان راه حلی برای خروج از بن‌بست‌های موجود در ایران امروز ضروری است. متأسفانه در فهم مسائل دچار اختلاف نظر شده‌ایم، چه در سطح حاکمیت و دولت و چه در میان نهادهای مدنی و جامعه. در میان نخبگان سیاسی ما، فهم مشترک، تحلیل مشترک و راه‌حل‌های مشترکی برای مسائل نداشتیم. در سیاست خارجی نیز شاهد عدم درک مشترک بودیم که هزینه‌های سنگینی به کشور تحمیل شد. ما هنوز در مورد مفهوم توسعه به اجماع نرسیده‌ایم و این یکی از مسائل حیاتی است.

دستیار اجتماعی رییس جمهور خاطرنشان کرد: مسائل مربوط به توسعه، سیاست خارجی و تغییر ارزش‌ها در جامعه از جمله مشکلاتی هستند که باید مورد توجه قرار گیرند. این عدم تفاهم‌ها منجر به ایجاد تعارضات عظیم در جامعه شده‌اند. حال، نیازمند نظریه‌های شناخته‌شده در مورد دولت‌ها و ایجاد فهمی مشترک هستیم تا بتوانیم از این شرایط عبور کنیم. این اختلافات، سیستم را به یک سیستم کاهنده تبدیل کرده است، نه یک سیستم پایدار.

ربیعی تاکید کرد: من معتقدم که به یک نظریه و روش جدید نیاز داریم تا به عنوان چسبی میان دولت، حاکمیت و جامعه عمل کند. باید توافق میان همگان ایجاد شود تا بتوانیم به حل مسائل دست یابیم. اگر وفاق نتواند منجر به حل مسائل شود، اساساً وفاق معنایی نخواهد داشت. برای این منظور باید جناح‌ها و گروه‌های مختلف سیاسی در کشور به درک و تفاهم مشترک دست یابند.

ادامه دارد…



انتهای پیام/



Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

رسانه‌های تصویری را تا ۶ سالگی برای کودکان منع کنید

بچه‌ها را باید با رسانه‌های مختص خودشان بزرگ کرد. رسانه کودک ویژگی‌های متعددی دارد، از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner