سوله آکام فلز

انتشار جدیدترین فیلم از رقیب ربات انسان‌نمای تسلا

پس از اینکه ایلان ماسک پیشرفت ربات اپتیموس (Optimus) تسلا را به اشتراک گذاشت، شرکت فیگور ای‌آی تصویری از ربات انسان‌نمای خود را در حال انجام کار منتشر کرد.

به نقل از آی‌ای، این ربات انسان‌نما که «فیگور ۰۱» نام دارد، در حال کار در یک انبار دیده می‌شود.

در کلیپ یک دقیقه‌ای و ۲۱ ثانیه‌ای منتشر شده در یوتیوب می‌توان «فیگور ۰۱» را در حالی دید که به تنهایی قادر است جعبه‌ها را بلند و جابجا کند.

این یک شاهکار بسیار چشمگیر برای استارت‌آپی است که تنها چند سال از عمر آن می‌گذرد.

شرکت فیگور ای‌آی در ماه مه سال ۲۰۲۳ اعلام کرد که ۷۰ میلیون دلار برای ساخت این ربات جمع‌آوری کرده است.

قد «فیگور ۰۱» ۱۷۰ سانتی‌متر است و ۶۰ کیلوگرم وزن دارد. این ربات می‌تواند حدود ۲۰ کیلوگرم را حمل کند و حدود پنج ساعت بی‌وقفه کار کند و حداکثر سرعت آن در حدود ۱.۲ متر در ثانیه است.

این ربات طوری طراحی شده است که تا حد امکان از بدن انسان تقلید کند. «فیگور ۰۱» دارای پنجه‌هایی است که به آن اجازه می‌دهد درب‌ها را باز کند و از ابزار استفاده کند. همچنین دست‌ها و پا‌هایی دارد که به آن اجازه می‌دهد به شکل کارآمد حرکت کند، پله‌نوردی کند و همینطور که در این ویدیوی می‌بینیم، وسایلی مانند جعبه را حمل کند.

ظهور «فیگور ۰۱»

شرکت فیگور ای‌آی توضیح می‌دهد: «فیگور ۰۱» مهارت‌های شبیه به انسان و هوش مصنوعی پیشرفته را برای فراتر رفتن از ربات‌های تک‌وظیفه و ارائه پشتیبانی در تولید، تدارکات، انبارداری و خرده‌فروشی گردهم می‌آورد.

فیگور ای‌آی از چیزی به نام عملیات از راه دور و یادگیری شبیه‌سازی شده برای آموزش وظایف جدید به ربات خود استفاده می‌کند.

با توجه به ویدیو‌های این شرکت، ربات‌های انسان‌نمای آن قادر به درک حالت‌های موفقیت آمیز و ناموفق یک کار هستند و می‌توانند به طور مستقل بهترین راه را برای تکمیل آن تعیین کنند.

آن‌ها حتی این توانایی را دارند که در صورت شروع به خارج شدن از مسیر، اصلاحات لحظه‌ای انجام دهند.

بدنه نسل اول این ربات نسبتا کند، ضعیف و ناپایدار است و نمی‌توان آن را با توانایی‌های ورزشی ربات‌های پیشرفته‌تر مانند ربات اطلس ساخته شرکت بوستون داینامیکس (Boston Dynamics) مقایسه کرد.

با این حال، سخت‌افزار این دستگاه به اندازه‌ای قوی است که بازوها، پا‌ها و دست‌های شبیه به انسان ماهری دارد و می‌تواند وارد نیروی کار شود و شروع به کسب درآمد کند.

نگاهی اجمالی به آینده

این قدرت بدنی نیست که مانع از موفقیت این ربات‌ها می‌شود، بلکه فقدان هوش پیشرفته است.

توانایی‌های اساسی هوش مصنوعی برای مدت طولانی محدود نمی‌ماند. هر کار جدید، حتی کوچکترین کار، به توسعه یک مدل رفتاری بزرگ کمک می‌کند که طیف وسیعی از وظایف، حرکات و قابلیت‌های فیزیکی را در بر می‌گیرد. با کمک یادگیری ازدحامی، وقتی یک هوش مصنوعی چیز جدیدی یاد می‌گیرد، تمام هوش‌های مصنوعی آن را یاد می‌گیرند.

شتاب سریع پیشرفت هوش مصنوعی تضمین می‌کند که وقتی به یک خط پایه مشخص رسید، پیشرفت آن فوق‌العاده سریع خواهد بود.

پتانسیل این فناوری برای تغییر شکل جامعه تقریباً نامحدود است، چرا که به عنوان مثال با حذف محدودیت‌های نیروی کار، اقتصاد می‌تواند سطح بی‌سابقه‌ای از بهره‌وری را تجربه کند. این می‌تواند به عصر فراوانی منجر شود که در آن همه چیز به اندازه کافی برای برآوردن نیاز‌ها و خواسته‌های همه وجود دارد.

منبع : ایسنا

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تولید آرد بدون گلوتن توسط پژوهشکده علوم و فناوری مواد غذایی جهاددانشگاهی-پیام امروز

معصومه مهربان گفت: درحال حاضر فرآورده‌های غذایی بدون گلوتن در کشور به میزان بسیار محدود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *