پیام رهبری به حجاج/ واکنش ایران به ترور شینزو آبه/ عفاف و حجاب؛ محور خطبه‌های نماز جمعه

ترور شینزوآبه/ پیام رهبری به حجاج بیت‌الله الحرام/ مواضع اخیر ظریف/ طرح عفاف و حجاب و… از موضوعات پربازدید و خبرساز (پنج شنبه و جمعه) شانزدهم و هفدهم تحریریه سیاسی ایسنا بود که جزییات آن در ادامه می آید.

به گزارش ایسنا، واکنش ایران در پی ترور شینزو آبه، نخست وزیر سابق ژاپن در صدر اخبار مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه با اعلام اینکه جمهوری اسلامی ایران این اقدام تروریستی را به شدت محکوم می کند، اظهار داشت: به عنوان یک کشور قربانی تروریسم که رهبران بزرگی را توسط تروریست ها از دست داده، خبر ترور شینزو آبه نخست وزیر پیشین ژاپن را از نزدیک و با نگرانی دنبال می کنیم.

همچنین سفارت ایران در ژاپن در پیامی توییتری نوشت: ترور ناجوانمردانه شینزو آبه را محکوم می کنیم.

شینزو آبه که امروز (جمعه) حین ایراد سخنرانی در شهر “نارا” در غرب این کشور مورد سوء قصد قرار گرفت و با اصابت گلوله به پشت و گردنش به بیمارستان منتقل شد، به دلیل شدت جراحات و خونریزی درگذشت.

پس از دو سال وقفه در برگزاری عمومی مراسم حج، حجاج ایرانی نیز امسال توفیق حضور در سرزمین وحی و انجام حج تمتع را دارند. با حضور حجاج ایرانی مراسم برائت از مشرکین در صحرای عرفات برگزار و پیام رهبر انقلاب اسلامی قرائت می‌شود.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای از سال ۱۳۶۸ تاکنون هرسال به مناسبت موسم حج پیام‌هایی را خطاب به امت اسلامی صادر و نکاتی پیرامون وظایف مسلمانان نسبت به حوادث و مسائل جامعه اسلامی بیان کرده‌اند.

رهبر انقلاب اسلامی در بخشی از پیامشان به حجاج بیت الله الحرام، وحدت و معنویت را دو پایه اساسی حج و دو عامل عزت و سعادت امت اسلامی خواندند و خاطرنشان کردند: غرب مستکبر در منطقه حساس ما و اخیراً در همه جهان روزبه‌روز ضعیف‌تر شده است، البته از کید دشمن حتی یک لحظه نباید غفلت کرد.

وزیر امور خارجه کشورمان هم در آستانه عزیمت «حجت السلام والمسلمین سید عبدالفتاح نواب» نماینده ولی‌فقیه در امور حج و زیارت و سرپرست زائران ایرانی خانه خدا در یک تماس تلفنی برای وی آرزوی سلامت و هم‌چنین برای حجاج بیت الله الحرام موفقیت و قبولی اعمال مسئلت کرد.

حسین امیرعبداللهیان در این گفتگو ابراز امیدواری کرد با حضور ایشان در مراسم حج، برنامه های پیش بینی شده از سوی بعثه مقام معظم رهبری برای برگزاری شایسته حج برای حجاج ایرانی بیت الله الحرام به خوبی به پیش رفته و حجاج کشورمان به سلامت به کشور بازگردند.

مواضع اخیر محمد جواد ظریف درباره ترور شهید فخری‌زاده در مصاحبه با روزنامه صبح‌نو انتقاداتی را در پی داشت که ظریف در واکنش به این انتقادات با بازنشر پست سال ۹۲ در صفحه اینستاگرامش نوشت: «تیرها هنوز ادامه دارد، تحمل ما نیز…»

ظریف در این مصاحبه گفته بود که این شهید در موضوع حفاظت فیزیکی از خود، «بی‌مبالاتی» داشته است.

این سخنان وی با واکنش برخی رسانه و چهره‌ها از جمله فرزند شهید فخری زاده مواجه شد و حامد فخری‌زاده در واکنش به این اظهارات وزیر خارجه سابق، نوشت: «جناب آقای ظریف! ایکاش من هم می‌توانستم مثل شما تقوا را زیر پا بگذارم و بدون توجه به مصالح کشور و مسائل امنیت ملی، بگویم آنچه را نباید گفت.»

صدور کیفرخواست فائزه هاشمی، آزادی ۵ محکوم به قصاص، دستگیری دو نفر در رابطه با کنکور در تهران، واکنش دادستانی زاهدان به هتاکی گرشا رضایی در کنسرتش هم از جمله مهمترین اخبار حقوقی و قضایی در هفته‌ گذشته بود که مورد توجه مخاطبان قرار گرفت و گزارش کامل ایسنا دراین باره را می توانید در این لینک بخوانید.

اظهارات سید احمد خاتمی در خطبه های نماز جمعه این هفته تهران درباره بی حجابی هم از خبرهای پربازدید بود.

خطیب نماز جمعه تهران در بخشی از خطبه های نماز جمعه تهران با بیان اینکه اصرار بر حکم الهی حجاب به منزله نادیده گرفتن دیگر منکرات نیست، افزود: عده‌ای می گویند چرا به چهار تار موی زن که بیرون است گیر می دهید اما به دزدی ها و اختلاس‌ها گیر نمی دهید. بنده و سایر خطبای جمعه از جمله کسانی هستیم که همواره بر برخورد با دزدان و مفسدان اقتصادی تاکید داشتیم و قوه قضاییه نیز ورود خوبی به این عر صه داشته است اما بزرگ شدن گناهی به معنای تحقیر گناه دیگر نیست، قطعا دزدی کردن و اختلاس گناه است اما بی حجابی هم گناه است، اتفاقا بسیاری از بی حجابها، زنها و بچه های همان دزدها هستند.

خاتمی همچنین خاطرنشان کرد: حجاب قانون است و قانون را اجبار نامیدن مغلطه به شمار می رود، در همه جای دنیا به قانون احترام می‌گذارند. با پسوند اجبار نباید حجاب را خراب کرد، نفس واژه حجاب اجباری غلط و برای تخریب حجاب است.

محسن پیرهادی نماینده مردم تهران هم در نامه ای سرگشاده به سردار سرتیپ پاسدار حسین اشتری فرمانده کل انتظامی جمهوری اسلامی ایران با اشاره به شیوه اجرای طرح عفاف و حجاب رسیدگی به مواردی که حقی از زنان تضییع شده هرچند محدود و معدود را خواستار شد.

گفت‌وگوی اختصاصی ایسنا با علی اکبر ولایتی هم از دیگر اخبار پرمخاطب بود.

ولایتی سیاستمدار سرشناس کشورمان که سابقه ۱۶ سال مسئولیت در مقام وزیر امور خارجه را در کارنامه فعالیت‌هایش دارد، این روزها در کسوت مشاور مقام معظم رهبری در امور بین‌الملل و دبیر کلی مجمع جهانی بیداری اسلامی در عرصه‌های سیاسی و بین‌المللی حضور دارد.

خبر مربوط به سفر علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه کشورمان به عمان به منظور دیدار و گفت‌وگو با مقامات این کشور که صبح پنج شنبه (شانزدهم تیر ماه) انجام شد نیز مورد توجه مخاطبان قرار گرفت.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام اسامی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم-پیام امروز

مهدی عبدالملکی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner