پیشگیری از حوادث باید اولویت باشد/ مدیرعامل اقتصادی برای سازمان تامین اجتماعی انتخاب شود/ کاستی‌های استان را از پایتخت پیگیری خواهیم کرد

به گزارش خبرنگار ایلنا، شب گذشته علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر جمهوری اسلامی ایران در دیدار با دبیر اجرایی خانه کارگر بیرجند و حسین فراتی (مدیرکل تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی) و غلامرضا اشرفی (مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی استان خراسان جنوبی) درباره موضوعات روابط کار و تامین اجتماعی این استان به بحث و تبادل نظر در محل خانه کارگر بیرجند پرداختند.

در ابتدای این جلسه، اشرفی و فراتی به ارائه گزارشی درباره مسایل کارگران و بازنشستگان تأمین اجتماعی این استان صنعتی کشور پرداختند.

اشرفی مدیرکل کار خراسان جنوبی با اشاره به شرایط جامعه کارو تلاش استان، گزارشی از آخرین وضعیت در این حوزه ارائه داد و در خصوص وقوع حادثع معدن زغالسنگ معدنجو توضیحاتی ارائه داد.

او در ادامه خاطرنشان کرد: کارشناسان فنی در حال بررسی جزئیات فنی حادثه هستند که نتایج آن از طریق دستگاه قضایی اعلام خواهد شد.

محجوب در پاسخ از مدیرکل کار استان خراسان جنوبی خواست تا گزارشی از ملزومات و نیازهایی که برای بهبود شرایط کار در استان خراسان جنوبی به وی ارائه کند تا از مقامات دولتی پیگیری صورت بگیرد.

در این جلسه فراتی به موضوع اختلاف بین عناوین واقعی شغلی و مغایرت آن با مزد در استان اشاره و تاکید کرد که درحال حل این موضوع هستند و از محجوب خواست در این حوزه با اداره کل تامین اجتماعی استانها همکاری کند.

وی افزود: مشکل طولانی شدن بوروکراسی رسیدگی به موضوعات تامین اجتماعی و پرونده‌ها جدی است. در حوزه معدنی نیز باتوجه به حادثه اخیر اقدام به جمع آوری اطلاعات خانوار آسیب دیده و متوفی کردیم. مثلا کارگر فوت شده‌ای اطلاعات همسر یا فرزند تازه متولد شده‌اش درج نشده بود که برای برقراری مستمری رسیدگی کردیم.

مدیرکل تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی تصریح کرد: باید در صدور حکم مستمری بازماندگان حوادث اخیر طبس تسریع شود و ما فورا کار شناسایی سختی و زیان آوری کار هر ۵۲ متوفی را شناسایی کرده و فعلا ۱۵ نفر از متوفیان برایشان احکام مستمری صادر شده است.

فراتی با تاکید بر اینکه اطلاعات متوفیان و سایر کارگران در حال جمع بندی است و حقوق مستمری بازماندگان حادثه طبس از پایان مهرماه واریز خواهد شد و احکام آنها قطعا جمع بندی خواهد گشت. برای ۳۰ روزه رد شدن مستمری نیز اقدام در سطح ستادی باید صورت بگیرد.

در پایان این جلسه علیرضا محجوب، دبیرکل خانه کارگر گفت: تاکید ما بر موضوع پیشگیری است. منابع سازمان تأمین اجتماعی در صورت عدم رعایت ایمنی از بین خواهد رفت. ما حتی لباس استاندارد برای معدنچیان نداشتیم. واقعیت این است که ما در سازمان تامین اجتماعی مدیرعاملی میخواهیم که منابع اقتصادی برای سازمان فراهم کند و مدیرعامل لازم نیست که یک پزشک باشد.

محجوب ادامه داد: مدیران ما باید درک اقتصادی و مالی داشته باشند. مدیرعامل فعلی سازمان فرد شریف و پرکوششی است اما سازمان توان اقتصادی ندارد. ما این نکته را به شهید رئیسی نیز اعلام کردیم. مدیرعامل تامین اجتماعی باید بتواند منابع را از سازمان برنامه و بودجه بگیرد.

دبیرکل خانه کارگر تصریح کرد: ما در تامین اجتماعی به منابع فروشی رسیده‌ایم. ما در زمینه مزد و حقوق علاوه بر تحمیل تورم، افزایش ۲۰ درصدی حقوقها را داشتیم که درست نیست. شهید بهشتی با بهره مخالفت کردند، اما جبران تورم و کاهش ارزش پول ملی را خود ایشان خارج از موضوع بهره دانسته و حق طرفین دانستند.

وی اضافه کرد: ما باید نگاه خود را به صندوق تامین اجتماعی تغییر دهیم. نباید از زاویه بازنشستگی به صندوق نگاه کنیم. بلکه باید برای صندوق منابع جمع کنیم و برای این نیازمند مردی برای مدیرعامل تامین اجتماعی هستیم که اقتصادی باشد.

محجوب ادامه داد: نمیتوان وقتی هزینه درمان ۳ برابر افزایش یافته انتظار خدمات درمانی از تامین اجتماعی داشت و قانون الزام در این شرایط سخت رعایت میشود. ما باید اصلاحات اساسی در حوزه ساختاری منابع سازمان انجام دهیم. ما باید سیاست تشویقی را به جای سیاست تنبیهی در دستور کار قرار دهیم و اصلاحات ساختاری را بر اصلاحات کمی و پارامتری تامین اجتماعی ترجیح دهیم. اکچوئری و نظام محاسباتی ما باید تغییر کند.

وی ادامه داد: ما بجای ۱۰۰۰ بازرس ۳۰۰۰ بازرس کار میخواهیم و در سال ۱۳۹۶ ما مانیتورینگ پیگیر و سنجش دائمی سنسورها را تکلیف کردیم اما اجرا نشد.

در ادامه سبحانی (مدیرکل درمان تامین اجتماعی استان خراسان جنوبی) با اشاره به تمهیدات این معاونت برای کنترل عوارض حادثه و درمان ۱۶ نفر از آسیب دیدگان حادثه گفت: پس از حضور و قول آقای میدری وزیر کار مبنی بر تجهیز کلینیک تأمین اجتماعی طبس به سونوگرافی کار تجهیز انجام شد.

وی افزود: ما فعلا ۵۵ درصد درمان بیمه شدگان را در استان کارگری نشین خراسان جنوبی را در حوزه درمان مستقیم مراکز ملکی رایگان انجام میدهیم. شش مرکز ملکی در استان داریم که یک عدد بیمارستان و چهار عدد کلینیک و درمانگاه‌اند.

مدیرکل درمان تأمین اجتماعی استان خراسان جنوبی اضافه کرد: ملکی شدن بیمارستان میلاد بیرجند اتفاق خوبی در شهر بود که با نظر آقای مرتضوی وزیر سابق انجام شد. ما در استان بزرگ خراسان جنوبی که فواصل شهرهای آن زیاد است، نیازمند عزم مشابه در دوره جدید هستیم. اما سازمان تامین اجتماعی اعلام کرد که به نسبت جمعیت فقط یک بیمارستان ملکی نیاز دارد اما ما این را قبول نداریم. استان ما محروم است و کارگری نشین است و بیمارستان شهید رحیمی ما نباید پلی‌کلینیک میشد. این درحالی است که ما بیمارستان میلاد بیرجند را با زحمت زیادی ملکی کردیم و از حالت هیات امنایی خارج کردیم.

محجوب در پاسخ توضیح داد که تاکید بیشتر ما در زمان نمایندگی مجلس، گسترش پلی کلینیکهای مجهز بجای بیمارستان‌های بزرگ در همه شهرها است که کیفیت نداشته باشد و پر هزینه تعریف شوند. درمان ما اکنون نصف قیمت مراکز وزارت بهداشت است اما این وضعیت نمی‌تواند ادامه پیدا کند. سازمان تامین اجتماعی و پزشکان‌اش در این صورت زیان میکنند، اما ما نیاز به راه حل دیگری هستیم تا هزینه درمان کاهش پیدا کند.

پیشگیری از حوادث باید اولویت باشد/ مدیرعامل اقتصادی برای سازمان تامین اجتماعی انتخاب شود/ کاستی‌های استان را از پایتخت پیگیری خواهیم کرد

پیشگیری از حوادث باید اولویت باشد/ مدیرعامل اقتصادی برای سازمان تامین اجتماعی انتخاب شود/ کاستی‌های استان را از پایتخت پیگیری خواهیم کرد



انتهای پیام/


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تساوی پاری‌سن‌ژرمن در خانه نیس

۱۶ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۰۰:۵۵:۲۵ حاصل تلاش تیم فوتبال پاری‌سن‌ژرمن در خانه نیس …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner