تازه ها
سوله آکام فلز

پیمایش آسیب‌های اجتماعی شهرستانها

معاون پیشگیری از آسیب‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور گفت: یکی از برنامه‌های بهزیستی، رصد آسیب‌های اجتماعی است. از اواخر سال گذشته اقدام به رصد و دیده‌بانی و انجام پیمایش آسیبهای اجتماعی در کلیه شهرستان‌های استانها کردیم.

به گزارش ایسنا، دکتر آرزو ذکایی‌فر در خصوص سند تحول دولت در حوزه پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، با بیان اینکه توجه به بحث آسیب‌های اجتماعی، مشارکت مردم، برنامه‌های اجتماع‌محور و خانواده‌محور در سند تحول دولت است، گفت: یکی از نکات بسیار مهم، برجسته و قابل اهمیت در سند تحول دولت که توسط ریاست جمهوری ابلاغ شده این است که در فصل پنجم آن، بسیاری از فعالیت‌های مردم‌پایه یا اجتماع محور، مشارکت اجتماعی، برنامه های آموزشی، مداخلات در حوزه کنترل کاهش آسیب‌های اجتماعی، بحث ارتقاء سلامت اجتماعی آورده شده و این نشان‌دهنده اهتمام و توجه دولت به مسائل ارتقاء سلامت اجتماعی و خانواده و استفاده از ظرفیت مردم و نهادهای داوطلبانه برای کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی و ارتقای سلامت اجتماعی است.

وی ادامه داد: برهمین اساس دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی برنامه‌های سال ۱۴۰۰ را بر مبنای آنچه در سند وجود دارد و برجسته و قابل اهمیت است طراحی کرده است. بر همین اساس دفتر پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی اقدام به بازمعماری ماموریت‌های خود در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی با تاکید بر تقویت کمی، کیفی و رصد مستمر، نظارت و زمان‌بندی مناسب کرده است.

ذکایی‌فر با بیان اینکه یکی از برنامه‌های دفتر پیشگیری از آسیبهای اجتماعی که از سال گذشته نیز به طور جدی بر روی آن کار شد، بحث رصد آسیب‌های اجتماعی است،‌ گفت: از اواخر سال گذشته اقدام به رصد و دیده‌بانی و انجام پیمایش آسیبهای اجتماعی در کلیه شهرستان‌های استانها کردیم. حدود ۴۷۲ شهرستان مورد پیمایش و رصد قرار گرفتند که داده‌های آن در حال تحویل است. برهمین اساس برنامه این است که دبیرخانه‌های رصد آسیب‌های اجتماعی با مشارکت سایر نهادها و دستگاه‌ها بتوانند برنامه‌های منطقه‌ای و استانی خود را در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی پیشنهاد دهند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور با بیان اینکه یکی از موضوعات و مباحث مهم در سند تحول دولت، چرخش تحول‌آفرین از درمان به پیشگیری است، گفت: یکی از برنامه‌های جدی سال جاری سازمان بهزیستی این است که بتوانیم ضریب نفوذ خدمات خود که در سال گذشته در حوزه برنامه‌های آموزشی و آگاه‌سازی در حوزه کنترل و کاهش آسیب‌های اجتماعی داشتیم، (از جمله برنامه خودمراقبتی، مراکز دوستدار مادر و کودک و برنامه مادر و کودک که در این سند تحول نیز آمده) را افزایش دهیم.

به گفته وی،‌ مهارت‌افزایی اجتماعی در نوجوانان و جوانان و آموزش الگوهای صحیح مشارکت اجتماعی از نکات بسیار مهمی که در سند آورده شده است.

وی با اشاره به یکی از برنامه‌هایی که این دفتر برای مشارکت اجتماعی نوجوانان اجرا می‌کند، اظهار کرد: سال گذشته بالغ بر ۱۲۰۰ گروه (نوجوان) داشتیم که در محلات شکل گرفتند و اقدام به تشکیل گروه‌های محله‌ای و تدوین پروژه‌هایی که منجر به رفع مسائلی که در اولویت لیست نیازهایشان قرار گرفته، کردند. علاوه بر مشارکت و توانمندسازی و مهارت‌افزایی نوجوانان و جوانان، برای یادگیری کارهای مشارکتی و چگونگی مشارکت در حل مسائل و مشکلات محله خود، بخش مهم در طرح مانا طی سال گذشته این بود که این گروه‌های نوجوانان اقدام به جلب مشارکت‌های دستگاه‌ها و نهادهای دیگر در حل مسائل خود کردند و حتی یکی از دستاوردهای مهم این بود که توانستند با جلب مشارکت و حمایتگیری از دستگاه‌ها منابعی را نیز برای رفع مسائل و انجام پروژه‌های خود جمع‌آوری کنند.

معاون پیشگیری از آسیب‌های مرکز توسعه پیشگیری سازمان بهزیستی کشور افزود: همچنین از برنامه‌های جدی امسال ما باتوجه به سند تحول دولت این است که برنامه مشارکت اجتماعی نوجوانان را در محلات بیشتر و با تعداد گروه بیشتری افزایش دهیم.

وی یکی دیگر از بخش‌های مهم سند تحول دولت را نظام رصد و دیده‌بانی وضعیت خانواده دانست و گفت: سازمان بهزیستی در حال حاضر یک دبیرخانه ملی رصد و دیده‌بانی آسیب‌های اجتماعی و ۳۱ دبیرخانه استانی و سامانه رصد آسیبهای اجتماعی را دارد و داده‌های آسیبهای اجتماعی در سامانه به طور مرتب به روز می‌شود. آنچه نیاز داشتیم این بود که بتوانیم وضعیت آسیبهای اجتماعی را در شهرستان‌ها شناسایی کنیم و براساس ان برنامه ریزی مبتنی بر شواهد داشته باشیم که از اواخر سال گذشته رصد و دیده‌بانی شهرستانهای استان شروع شد.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

دستگیری سارقان محتویات خودرو و کشف ۲۰ پرونده سرقت-پیام امروز

سرهنگ محمد قاسم طرهانی گفت: در پی مراجعه و شکایت چند تن از شهروندان در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *