سوله آکام فلز

چرا دوغ خواب آور است؟

نوشیدن دوغ یکی از عادات سالم و مفید است که در بسیاری از فرهنگ‌ها مورد قبول قرار گرفته است. دوغ یک نوشیدنی سنتی و خنک‌کننده است که از ترکیب آب، ماست و افزودنی‌های طبیعی مثل نعناع، پونه و موارد مشابه تهیه می‌شود. این آشامیدنی خاص دارای مزایای فراوانی است. نوشیدن دوغ می‌تواند به تعادل میکروبی در دستگاه گوارش کمک کرده و سیستم ایمنی را تقویت کند. همچنین، دوغ دارای خواص ضد التهابی و آرامش‌بخش است و می‌تواند به بهبود مشکلات گوارشی، کاهش کلسترول خون و تنظیم قند خون کمک کند. به طور کلی، نوشیدن دوغ یک راه سالم و طبیعی برای همراهی با غذا است. اما می‌دانید چرا دوغ خواب آور است؟ با ما همراه باشید تا جواب این سؤال و دیگر پرسش‌های مربوط به این نوشیدنی را بررسی کنیم.

از فواید دوغ چه می‌دانید؟

فواید دوغ

دوغ علاوه بر طعم خوشایندی که دارد، دارای فواید متعددی است که بر سلامت بدن تأثیر مثبتی می‌گذارند. یکی از فواید مصرف دوغ، تأثیر آرامش‌بخش بودن آن است. دوغ حاوی مقادیر قابل توجهی از تریپتوفان است که به ساخت سروتونین کمک می‌کند. سروتونین یک هورمون طبیعی است که به تنظیم خواب و آرامش ما کمک خواهد کرد.

همچنین، دوغ می‌تواند در بهبود گرمازدگی نیز مؤثر باشد. در فصل‌های گرم، مصرف دوغ باعث تعادل حرارتی بدن می‌شود و احساس خنکی و راحتی را به ارمغان می‌آورد. همچنین این نوشیدنی سنتی می‌تواند به بهبود وضعیت پوست ما کمک کند. دوغ طبیعی دارای ویتامین‌ها و مواد معدنی است که به پوست نرمی و درخشندگی می‌بخشد و به روشن شدن پوست کمک می‌کند.

تقویت سیستم گوارشی بدن نیز از جمله خواص دوغ است. این نوشیدنی با حضور باکتری‌های مفید، می‌تواند به تعادل میکروبی در دستگاه گوارش کمک کند و عوارضی مانند ترشح بیش از حد اسید معده و عفونت‌های گوارشی را کاهش دهد. لازم به ذکر است که در صورت داشتن هرگونه بیماری و مشکلات سلامتی، قبل از مصرف دوغ مشاوره با پزشک تغذیه هم توصیه می‌شود. همچنین، توجه به میزان مصرف و نوع مواد افزودنی در دوغ نیز مهم است.

دلیل خواب آور بودن دوغ چیست؟

دوغ به دلیل وجود مقدار زیادی تریپتوفان (یک اسید آمینه ضروری)، به خواب آرام و عمیق کمک می‌کند. تریپتوفان یک ماده مهم برای تولید سروتونین و ملاتونین است. هر دو این موارد، هورمون‌هایی هستند که در کنترل ساعت بیداری-خواب و تنظیم روند خواب تأثیر می‌گذارند. برای اینکه بدانیم چرا دوغ خواب آور است باید به این نکته توجه کنیم که تریپتوفان در بدن به سروتونین تبدیل می‌شود. سروتونین یک هورمون طبیعی است که وظیفه تنظیم خواب و آرامش را دارد. با افزایش سطح سروتونین در مغز، احساس آرامش و خواب‌آلودگی ایجاد می‌شود.

تریپتوفان در دوغ به صورت طبیعی وجود دارد و با مصرف آن، سطح سروتونین در مغز افزایش می‌یابد. علاوه بر تریپتوفان، دوغ همچنین دارای کربوهیدرات‌ها است. مصرف کربوهیدرات‌ها به همراه پروتئین در یک وعده غذایی باعث افزایش جذب تریپتوفان در مغز می‌شود.

بنابراین، مصرف دوغ به عنوان یک نوشیدنی حاوی تریپتوفان و کربوهیدرات‌ها می‌تواند به تولید سروتونین بیشتر و در نتیجه خواب آرام و عمیق کمک کند. اما لازم به ذکر است که تأثیر دوغ بر خواب ممکن است بین افراد متفاوت باشد و ممکن است برخی افراد به طور معکوس به اثرات آرامش‌بخش انواع دوغ واکنش نشان دهند.

چگونه و چه زمانی دوغ بنوشیم؟

چگونه و چه زمانی دوغ بنوشیم؟

دوغ را می‌توان در هر زمانی از روز، چه در شب و چه قبل از غذا مصرف کرد. با این حال، اگر کسی از مشکلات مربوط به روده رنج می‌برد، نوشیدن دوغ با معده خالی برای او خوب است. به این ترتیب، میکروب‌ها می‌توانند در این مدت به طور مؤثر عمل کنند. می‌توان دوغ را به مدت ۳ تا ۴ روز در یخچال نگهداری کرد. پس از این مدت باید آن را دور بریزید؛ زیرا ممکن است حاوی مواد مضر باشد.

مصرف دوغ در شب می‌تواند به خواب بهتر شما کمک کند. دوغ حاوی کلسیم و تریپتوفان است و خواص زیادی برای بدن ما دارد که در بخش قبلی آنها را بررسی کردیم. زمان بررسی چرا دوغ خواب آور است، گفتیم ملاتونین هورمونی است که در مغز ترشح می‌شود و به تنظیم چرخه خواب و بیداری ما کمک می‌کند. تولید ملاتونین می‌تواند تحت تأثیر نور آبی موجود در دستگاه‌های الکترونیکی ما قرار گیرد و در نتیجه باعث بی‌خوابی و الگوهای خواب نامنظم شود؛ بنابراین، نوشیدن دوغ در شب می‌تواند باعث بهبود کیفیت خواب ما شود.

آیا می­دانید دوغ را با چه غذاهایی بخوریم؟

کلام آخر

در نهایت به این سؤال می‌رسیم که دوغ برای چه افرادی مضر است؟ افرادی که نمی‌توانند لاکتوز قند شیر را به درستی هضم کنند، ممکن است علائمی مانند گاز معده، ناراحتی معده، نفخ و اسهال داشته باشند. علاوه بر این، برخی از افراد ممکن است به شیر حساسیت داشته باشند که می‌تواند باعث کهیر، خس‌خس سینه، استفراغ و در موارد شدید، آنافیلاکسی شود. افرادی که نمی‌توانند شیر مصرف کنند، استفاده از شیر جو دوسر، شیر بادام یا شیر نارگیل بهتر است. برای اطلاعات بیشتر در این مورد مقاله چرا دوغ می‌خورم سردرد می‌گیرم؟ را مطالعه کنید.

علاوه بر این، دوغ ممکن است حاوی مقدار زیادی سدیم باشد که برای افرادی که از فشار خون بالا رنج می‌برند مضر است. مصرف زیاد سدیم همچنین یک عامل خطر برای بیماری‌های قلبی و آسیب کلیوی است؛ بنابراین، مصرف روزانه ۱ تا ۲ لیوان دوغ برای همه توصیه شده است.

سؤالات متداول

خوردن دوغ در شب اشتباه است؟

خوردن دوغ در شب همراه با شام اشکالی ندارد. نوشیدن دوغ در شب ممکن است اثر خنک کنندگی بر بدن داشته باشد و خواب را بهبود بخشد.

دوغ اسیدی است یا قلیایی؟

دوغ به دلیل اسید لاکتیکی که دارد، اسیدی است. این ماده زمان تخمیر میکروارگانیسم‌ها در چرخه تولید دوغ به وجود می‌آید.

آیا می‌توانیم دوغ را با معده خالی بنوشیم؟

بله. زمان بررسی چرا دوغ خواب آور است گفتیم که نوشیدن دوغ با معده خالی می‌تواند فواید زیادی برای سلامتی داشته باشد. دوغ سلامت روده را تنظیم می‌کند، سلامت قلب و گردش خون را بهبود می‌بخشد و بدن را سم‌­زدایی خواهد کرد.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

هشدار مدیریت بحران به مردم/ جو پایتخت همچنان ناپایدار است-پیام امروز

حامد یزدی مهر، بعد از ظهر جمعه اظهار کرد: طی روز گذشته و به دنبال …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *