سوله آکام فلز

چرا رنگ شیر سفید است؟

این از آن سوال‌هایی است که احتمالا بزرگترها زیاد به ذهنشان نمی‌رسد. چیزهایی که انقدر برایمان عادی شده است که دیگر به چشممان نمی‌آید و برایمان سوال ایجاد نمی‌کند. سوال‌هایی مثل اینکه چرا رنگ شیر سفید است یا چرا آسمان آبی است. اما مهم این است که همه این سوالات جواب‌های جالبی دارند. پس چه یک دانش‌آموز هستید که برای مدرسه تحقیق می‌کنید، چه والدین کودکی هستید که جهان هنوز برایش جالب و عجیب است و می‌خواهید جواب‌های خوب و درست به کودکتان بدهید یا بزرگسالی هستید که هنوز طبع کنجکاو و فیلسوف‌مآب کودکی‌تان را حفظ کرده‌اید، ما در مجله پیام امروز، اینجاییم تا به همه سوالات شما درباره شیر پاسخ بدهیم.

علت رنگ سفید شیر

علت رنگ سفید شیر

بگذارید ابتدا به دیدن رنگ‌ها بپردازیم. ما چطور رنگ‌ها را می‌بینیم و اصلا اشیا چطور رنگ دارند؟ می‌دانید که طیف نور سفید رنگ‌های مختلف دارد که به هر شیئی که می‌خورد، آن شیء بعضی رنگ‌ها را به خود جذب می‌کند و بعضی رنگ‌ها را نیز منعکس و بازتاب می‌کند. نوری که آن جسم جذب خود نمی‌کند و بازتاب می‌کند، همان رنگی است که ما آن جسم را می‌بینیم. مثلا یک شلوار آبی را در نظر بگیرید. نور سفید با همه طیف‌های رنگی به آن شلوار می‌تابد و آن شلوار همه نورها به جز نور آبی را به خود جذب می‌کند و نور آبی را بازتاب می‌کند. بازتاب نور آبی به چشم ما می‌رسد و ما نور آبی که از شلوار منعکس می‌شود می‌بینیم. شلوار آبی است.

بیشتر بخوانید: چرا وقتی شیر می‌خورم سردرد می‌گیرم؟

حالا چرا رنگ شیر سفید است؟ چه می‌شود که شیر هیچکدام از طیف‌های نور را به خود جذب نمی‌کند و همه را بازتاب می‌کند؟ باید بگوییم که بخش زیادی از شیر را آب تشکیل داده است. به جز آب، شیر دارای پروتئین، کربوهیدرات، مواد معدنی و ویتامین‌های بسیار است.

یکی از اصلی‌ترین پروتئین‌هایی که در شیر یافت می‌شود، کازئین‌ها هستند. کازئین‌های درون شیر با مواد معدنی نظیر کلسیم و فسفر کنار یکدیگر قرار می‌گیرند و خوشه‌هایی را ایجاد می‌کنند به نام میسل. ذرات ریز میسل موجود در شیر است که همه طیف‌های نور را بازتاب می‌دهد. به خاطر همین میسل‌هاست که ما شیر را به رنگ سفید می‌بینیم.

بیشتر بخوانید: چرا شیر سر می رود؟

کلام آخر

در این مطلب به سوال چرا رنگ شیر سفید است پاسخ دادیم. هر آنچه که می‌خواهید درباره شیر بدانید در بلاگ پیام امروز پیدا می‌کنید. شما تا به حال به این سوال فکر کرده بودید؟ دلیلی که به ذهنتان می‌رسید چه بود؟

سوالات متداول

آیا همه شیرها سفیدند؟

ما رنگ خاصی به نام شیری داریم. این روزها شیرهای پاستوریزه و هموژنیزه که در اکثر خانه‌ها مصرف می‌شود، کاملا سفید است اما شیر انواع مختلف حیوانات نظیر شتر، بز، گوسفند و گاو با هم فرق می‌کند. همین طور این که خود دام چه غذایی مصرف کرده باشد، در چه منطقه‌ای چریده باشد و در چه موقعیتی قرار دارد، نوع، طعم و رنگ شیر را متفاوت می‌کند. مثلا شیری که گوسفند در روزهای اول تولد بره‌اش، به او می‌دهد شیری بسیار غلیظ و پر از چربی و مواد مفید است که به آن آغوز می‌گویند. این شیر نسبت به شیرهای دیگر کمی شیری‌تر و شاید مایل به زرد است. همچنین، سطح بتاکاروتن که موجب رنگ مایل به زرد می‌شود، در گاوهایی که با علف تغذیه می‌شوند عموما، بیشتر از شیر گاوهایی است که با یونجه یا غلات تغذیه می‌شوند.

آیا شیر می‌تواند طعم‌های دیگری هم داشته باشد؟

در کارخانجاتی مانند پیام امروز، انواع شیرهای طعم‌دار تولید می‌شود که به بسیاری از کسانی که به خوردن شیر به صورت عادی علاقه‌ای ندارند، کمک می‌کند شیر را در برنامه غذایی‌شان قرار دهند. شیر توت فرنگی که صورتی‌ است شیر موز که زرد است و شیر کاکائو که قهوه‌ای است تعداد از شیرهای رنگی خوشمزه پیام امروز هستند.

برای دیدن انواع شیرهای طعم دار پیام امروز اینجا کلیک کنید.

خوردن شیر چه خواصی دارد؟

شیر با داشتن انواع پروتئین‌ها، ویتامین‌ها و مواد معدنی یک غذای کامل است. کلسیم موجود در شیر برای استحکام استخوان‌ها بسیار مفید است. ویتامینD ، ویتامین B و ویتامینA  هر کدام به مقدار قابل توجهی در شیر وجود دارد که برای سلامت عمومی بدن بسیار لازم است. سلامت پوست، سیستم عصبی، رشد و ترمیم بافت‌ها فقط بخشی از فواید خوردن شیر است.

مطلب یک لیوان شیر چقدر کلسیم دارد هم برای اطلاعات بیشتر مطالعه کنید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

حضور بیش از ۴۰۰۰ حاجی ایرانی در مدینه-پیام امروز

 بر اساس اطلاعیه ستاد مکه مکرمه تا پایان شب گذشته (اول تیر) ۲ هزار و …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *