سوله آکام فلز

چرا قهوه ترش می ‌شود؟

اگر طعم قهوه شما بیشتر شبیه به طعم آب دریاهای شور است یا به‌اندازه یک اسموتی شاه‌توت ترش می‌شود، تعجب نکنید. زیرا دلایل زیادی پشت این ماجرا پنهان شده است. قهوه می‌تواند بسته به چند عامل شور، ترش یا خیلی تلخ شود که در هر سه حالت طعم و کیفیت مطلوبی نخواهد داشت. به همین دلیل ما در این قسمت از مجله پیام امروز سعی داریم تا شما را با صفر تا صد دلایل ترش‌شدن قهوه آشنا کنیم.

شما با دانستن این مؤلفه‌ها و رعایت چند نکته طلایی می‌توانید با خیال راحت یک فنجان قهوه باکیفیت تهیه کنید و از طعم آن لذت ببرید. اگر به دنبال راه‌حلی برای برطرف‌کردن ترشی قهوه هستید یا می‌خواهید که از شور شدن قهوه جلوگیری کنید، تا انتهای این مقاله با ما بمانید.

کیفیت آب

علت ترش شدن قهوه

یکی از عوامل مؤثر بر طعم قهوه، کیفیت آب مصرفی برای دم‌کردن آن است. اگر مقدار مواد معدنی موجود در آب بالا باشد، موجب افزایش سختی آب خواهد شد که این خود عاملی برای ترش‌شدن قهوه است. راهکار این مشکل تنها استفاده از دستگاه‌های تصفیه آب یا جایگزین کردن آن با آب باکیفیت است.

دانه‌های قهوه

کیفیت و تازگی دانه‌های قهوه نقش بسزایی در تعیین طعم نهایی آن دارد. دانه‌های قدیمی یا کهنه ممکن است باعث ایجاد طعم ناخوشایند یا ترش شوند. هر چند که روش نگهداری از این دانه‌ها نیز تأثیر بسیار زیادی بر تازه ماندن آن‌ها خواهد گذاشت.

سعی کنید دانه‌ قهوه را در جای خشک و خنک و ترجیحاً در ظرف‌های تیره و درپوش‌دار نگهداری کنید تا تازگی آن‌ها حفظ شود. این کار موجب می‌شود تا دانه‌ها به هنگام آسیاب‌شدن با کیفیت بهتری خرد شده و عطر و طعمشان حفظ شود.

درجه آسیاب‌کردن دانه‌های قهوه

درجه آسیاب‌کردن دانه‌های قهوه

اندازه آسیاب‌کردن دانه‌های قهوه نیز بر طعم نهایی آن تأثیر می‌گذارد. اگر درجه آسیاب قهوه بیش از حد درشت باشد می‌تواند منجر به عصاره‌گیری ضعیف شود که به نوبه خود موجب نشر طعم ترشی در قهوه خواهد شد.

از سوی دیگر، آسیاب خیلی ریز هم از کیفیت عصاره‌گیری کم خواهد کرد که نهایتاً می‌تواند نت‌های تلخ یا شور در طعم قهوه‌تان ایجاد کند؛ بنابراین اندازه آسیاب را متناسب با دانه‌های قهوه و روش دم‌کردن آن انتخاب کنید. به‌عنوان‌مثال، آسیاب متوسط برای قهوه قطره‌ای خوب عمل می‌کند درحالی‌که آسیاب درشت‌تر برای فرنچ پرس مناسب‌تر هستند.

روش دم‌کردن

دم‌کردن قهوه مانند هر نوشیدنی دیگری حائز اهمیت است. اگر در یکی از موارد نام‌برده دچار خطا شوید طعم خوب و کیفیت قهوه شما به‌شدت کاهش پیدا خواهد کرد. شما باید در فرایند دم‌کردن به دمای آب، روش دم‌کردن و نسبت قهوه به آب دقت فراوانی داشته باشید.

دمای آب نباید خیلی بالا یا خیلی پایین باشد. اگر از آب جوشیده استفاده می‌کنید زمان دهید تا آب از جوشیدن بیفتد و پس از ۳ دقیقه از آن برای دم‌کردن قهوه استفاده کنید.

روش دم‌کردن خود را با دقت و حساسیت بررسی کنید. اگر از دستور خاصی برای درست کردن قهوه استفاده می‌کنید، مطابق همان عمل کنید. به زبان ساده خودتان به آن چیزی اضافه یا کم نکنید، زیرا این کار از استخراج کم یا بیش از حد قهوه جلوگیری می‌کند.

حفظ نسبت مناسب قهوه به آب به دستیابی به یک فنجان قهوه متعادل و خوش‌طعم، بدون طعمی ترش کمک می‌کند.

عوارض خوردن قهوه بعد از غذا را می­دانید؟

چرا فرایند استخراج قهوه اهمیت دارد؟

استخراج یا عصاره‌گیری بیش از حد یا کم دانه‌های قهوه بر کیفیت و طعم نهایی آن تأثیر منفی خواهد داشت؛ بنابراین سعی کنید تا نکات زیر را برای یک عصاره‌گیری حرفه‌ای در نظر داشته باشید:

  1. اگر اندازه آسیاب بسیار ریز باشد به آب اجازه می‌دهد تا مقدار بیشتری از تفاله قهوه را استخراج کند. حال اگر اندازه آسیاب درشت باشد آب راه نفوذ کمتری برای ورود به تفاله‌های قهوه پیدا می‌کند که خود موجب پایین آمدن کیفیت و غلظت قهوه خواهد شد.
  2. بیش از حد طولانی‌شدن زمان عصاره‌گیری به ذرات آب این فرصت را می‌دهد تا حجم بیشتری از تفاله‌ها را از دانه‌های قهوه خارج کند. از سوی دیگر زمان استخراج ناکافی، سبب می‌شود تا آب زمان کافی برای استخراج تفاله قهوه را نداشته باشد که نتیجه آن طعمی سبک و کم‌کیفیت خواهد بود.
  3. اگر آب زیادی را به نسبت حجم قهوه انتخابی خود به کار بگیرید، باعث ایجاد نسبت نامتعادل قهوه به آب خواهد شد. درصورتی‌که شما مقدار آب کمتری هم برای عصاره‌گیری استفاده کنید، باز هم نمی‌توانید به طعم واقعی قهوه برسید.
  4. در نتیجه برای جلوگیری از استخراج کم یا زیاد، اندازه آسیاب، زمان استخراج و مقدار آب مصرفی را به‌درستی تنظیم کنید.

باید‌ها و نباید‌های دم‌کردن قهوه

باید‌ها و نباید‌های دم‌کردن قهوه

اگر شما در روش انتخابی خود برای دم‌کردن قهوه نکاتی را در نظر نداشته باشید احتمالاً رگه‌هایی از شوری، ترشی یا تلخی ناخوشایند را تجربه خواهید کرد.

چرا قهوه در فرنچ پرس ترش می‌شود؟

در این روش شما تفاله‌های قهوه را با مقداری آب می‌خیسانید و نهایتاً با فشردن پیستوله تفاله را از عصاره قهوه جدا خواهید کرد؛ اما رعایت‌نکردن موارد زیر می‌تواند باعث ترش‌شدن قهوه در فرنچ پرس می‌شود:

  1. شما عصاره‌گیری ضعیفی داشتید یا زمان استخراجتان بسیار کم بوده است. اجازه دهید پیستوله در نیمه‌راه باقی بماند تا تفاله‌ها به‌خوبی در مخزن فرنچ پرس معلق شوند. در آخر پیستوله را تا انتها پایین ببرید و قهوه‌تان را در فنجان بریزید.
  2. دلیل بعدی می‌تواند به درجه آسیاب قهوه شما بازگردد. اگر قهوه شما خیلی درشت باشد و زمان دم‌کردن خیلی کوتاه باشد، موجب ترش‌شدن قهوه خواهد شد. سعی کنید از فروشنده قهوه بخواهید که متناسب با فرنچ پرس قهوه‌تان را آسیاب کند.

دلایل ترش‌شدن قهوه در دستگاه‌های قهوه‌ساز

دما و سرعت جریان آب، اندازه آسیاب، نسبت قهوه و آب و نوع دستگاه همگی می‌توانند بر طعم نهایی قهوه‌تان تأثیر بگذارند. اگر قهوه شما طعمی شور یا ترش داشت باید نکاتی را رعایت کنید، زیرا عوامل متعددی می‌تواند موجب ترش‌شدن طعم قهوه تهیه شده در دستگاه‌های قهوه‌ساز خواهد شد. در صورت رعایت نکات زیر قهوه شما ترش نمی‌شود:

  1. از آب فیلتر شده و سبک استفاده کنید.
  2. اندازه آسیاب خود را متناسب با روش دم‌کردن خود انتخاب کنید.
  3. از یک دمای مناسب و ثابت برای عصاره‌گیری بهره‌مند بگیرید.
  4. نسبت‌های دم‌کردن، زمان و میزان جریان آب را مدیریت کنید.

چگونه عدم رعایت نسبت قهوه به آب موجب ترش‌شدن آن می‌شود؟

یکی از عوامل اصلی که می‌تواند بر طعم قهوه شما تأثیر بگذارد، نسبت قهوه به آب است. نسبت قهوه به آب به میزان قهوه و آب مصرفی در عصاره‌گیری اشاره دارد. بهترین حالت برای داشتن قهوه‌ای غلیظ و باکیفیت رعایت نسب ۱ یا ۱.۵ برابر است. یعنی اگر از ۱ فنجان آب استفاده می‌کنید، ۱ یا ۱.۵ اسکوپ قهوه در آن بریزید.

تعمیر و نگهداری دستگاه قهوه‌ساز

در برخی موارد یکی از دلایل طعم ترش قهوه می‌تواند کثیف یا معیوب‌بودن دستگاه قهوه‌ساز شما باشد. اگر تمامی نکات گفته شده را رعایت کردید احتمال مشکل‌دار بودن دستگاه قهوه‌ساز شما بسیار زیاد است. دستگاه را یک‌مرتبه تمیز بشویید و مجدداً اقدام به عصاره‌گیری کنید. اگر مشکل همچنان پابرجا بود باید از یک تعمیرکار بخواهید که دستگاه شما را سرویس کند.

مجله پیام امروز اطلاعات زیادی را دررابطه‌با دانه‌های قهوه، طبع، خواص، روش دم‌آوری، تفاوت آن با سایر نوشیدنی‌ها و تهیه انواع کیک و دسر با این نوشیدنی را در اختیارتان قرار داده است. شما می‌توانید برای آشنایی هر چه بیشتر به بلاگ این مجموعه سری بزنید و با مطالب مختلفی مانند چرا باید بعد از قهوه آب بخوریم؟ آشنا شوید.

کلام آخر

با مطالعه این مقاله از مجله پیام امروز تحت عنوان چرا قهوه ترش می‌شود؟ شما دانستید که چه دلایلی می‌تواند باعث ایجاد نت‌های تلخ، ترش یا شور در قهوه شود. ترش‌شدن قهوه می‌تواند در پی درجه آسیاب نامناسب، عدم رعایت نسبت‌ها، اشتباه در دم‌کردن قهوه و حتی عیب دستگاه قهوه‌ساز شما باشد.

اگر نکات گفته شده را به هنگام دم‌کردن قهوه رعایت کنید، بدون شک یک فنجان قهوه غلیظ، خوش‌طعم و باکیفیت خواهید داشت. شما چه تجربیاتی برای جلوگیری از ترش‌شدن طعم قهوه دارید؟

سؤالات متداول

دلایل اصلی ترش‌شدن طعم قهوه چیست؟

روش دم‌آوری، دستگاه یا وسیله قهوه‌ساز، عدم رعایت نسبت قهوه و آب، مدت زمان عصاره‌گیری، شدت عصاره‌گیری و مقدار آسیاب‌کردن دانه‌های قهوه از دلایل اصلی ترش‌شدن آن هستند.

چرا مقدار آسیاب‌شدن دانه‌های قهوه می‌تواند بر ترش‌شدن طعم آن تأثیر بگذارد؟

اگر قهوه بیش از حد درشت یا ریز باشد بر کیفیت عصاره‌گیری تأثیر می‌گذارد؛ بنابراین قهوه شور، ترش یا خیلی تلخ می‌شود.

برای داشتن یک فنجان قهوه باکیفیت و غلیظ چه باید کرد؟

علاوه بر رعایت نکات گفته شده نسبت قهوه به آب را رعایت کنید. عموماً برای یک فنجان آب باید ۱ تا ۱.۵ اسکوپ قهوه اضافه کنید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بانک‌ها یگان حفاظت خود را راه‌اندازی کنند-پیام امروز

سردار رضا بنی اسدی فر  با اشاره به اهمیت حفاظت مسلحانه از برخی نهاد‌ها گفت: …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *