سوله آکام فلز

چقدر آب بخوریم؟

در روز چقدر آب بخوریم؟ وقتی متوجه می‌شویم آب چه تاثیر مهمی روی بدن ما دارد و اصلا بخش بزرگی از بدن ما را آب تشکیل داده است، از خودمان می‌پرسیم: چقدر آب باید بخوریم؟ این یکی از بهترین سوال‌هایی است که هر فرد باید از خودش بپرسد. آیا آب کافی به بدنتان می‌رسد؟ از کجا باید تشخیص بدهید؟ خوردن آب کافی چه فوایدی دارد؟ معجزه هشت لیوان آب در روز واقعی است؟ آیا نوشیدن زیاد آب هم مضر است؟ در این مطلب از مجله پیام امروز، با هم بررسی می‌کنیم که آب برای بدن چه کاربردهایی دارد؟ باید در روز چقدر آب بخوریم؟ چقدر آب بخوریم تا لاغر شویم؟ معجزه هشت لیوان آب، ۱۵ لیوان آب و عددهای دیگر از کجا می‌آید و خلاصه هر سوالی درباره تأمین آب بدن و هیدراته ماندن دارید به آن می‌پردازیم. با ما همراه باشید.

بهترین نوشیدنی بعد از غذا را در مقاله ای به همین نام معرفی کردیم.

اصلا چرا باید آب بخوریم؟

اصلا چرا باید آب بخوریم؟

سوالی که باید قبل از چقدر آب بخوریم بپرسیم این است که چرا باید آب بخوریم. ۵۰ تا ۷۰ درصد بدن ما از آب تشکیل شده است. آب درون همه سلول‌هایمان، درون خونمان و بسیاری از مهم‌ترین بخش‌های بدنمان وجود دارد. آب در دفع مواد زائد، حمل و نقل اکسیژن و مواد مغذی بدن، هضم غذا، از بین بردن عفونت‌ها، برای محافظت از مفاصل و بافت‌های مهم بدن، تنظیم فشار خون و دمای بدن و… نقش کلیدی دارد. پس اگر آب بدنمان کم شود، در سیستم‌های مختلف بدنمان دچار مشکل می‌شویم.

با نوشیدنی‌های هیدراته آشنا شوید.

روزی چند لیوان آب بخوریم؟

حالا که اهمیت آب در بدنمان را متوجه شدیم، بهتر است ببینیم باید در روز چقدر آب بخوریم؟ با وجود اینکه همه ما به آب نیاز داریم، اما میزان نیاز بدن هر کس به آب به عوامل مختلفی بستگی دارد. همان طور که نمی‌توانیم بگوییم همه آدم‌ها به چه مقدار غذا در طول روز احتیاج دارند، همان طور هم نمی‌توانیم بگوییم همه آدم‌ها به چه مقدار آب در روز احتیاج دارند.

میزان نیاز ما به آب به عوامل مختلفی بستگی دارد. سلامت عمومی بدن، محیطی که در آن زندگی می‌کنیم، مقدار فعالیت و تعریق، شرایط فیزیکی و نوشیدنی‌ها و غذاهای دیگری که مصرف کرده‌ایم در نیاز بدن ما به آب نقش تعیین‌کننده‌ای دارند. مثلا وقتی فعالیت فیزیکی بیشتری داریم، در محیط گرم‌تری قرار می‌گیریم یا به بیماری‌هایی مثل تب یا اسهال دچار می‌شویم که آب زیادی از بدنمان دفع می‌کنند، به آب بیشتری نیاز داریم.

بهترین نوشیدنی‌ها برای پوست صورت را می شناسید؟

میانگین نیاز افراد به آب

میانگین نیاز افراد به آب

با توجه به همه المان‌هایی که بررسی کردیم، نیاز هر کس به آب متفاوت است. اما به صورت میانگین، مردان ۳٫۷ لیتر و زنان ۲٫۷ لیتر آب در روز نیاز دارند. یعنی حدود ۱۵٫۵  فنجان یا لیوان آب در روز برای مردان و ۱۱٫۵ فنجان یا لیوان آب در روز برای زنان میزان استاندارد مصرف آب در روز است. برای اینکه راحت‌تر بتوانید حساب کنید، لیوان‌های فرانسوی که در خانه‌ها موجود است بین ۲۵۰ تا ۳۵۰ میلی‌لیتر آب می‌گیرد. یک بار یک ظرف آب یک لیتری را در لیوانتان خالی کنید و ببینید هر یک لیتر، چند لیوان آب می‌شود.

چگونه بفهمیم باید چقدر آب بخوریم؟

ما از علائم مختلفی می‌توانیم بفهمیم مقدار آبی که می‌نوشیم کافی است یا نه. اگر ادرارتان بی‌رنگ یا زرد کم‌رنگ است و به ندرت احساس تشنگی می‌کنید و سر حال و شاداب هستید، می‌تواند نشان دهد که آب کافی دریافت می‌کنید. همین طور اگر ادرارتان زرد تیره است، احساس خستگی، ضعف و سرگیجه دائمی دارید و فشار خونتان پایین است، احتمالا بدنتان دچار کم‌آبی شده و باید آب بیشتری دریافت کنید. در این باره با پزشک یا متخصص تغذیه مشورت کنید.

این را هم در نظر بگیرید که بعضی مواقع مقدار آب مورد نیاز بدنتان متفاوت است:

در زمان تمرین و ورزش: قبل، بعد و در حین فعالیت شدید بدنی که به تعریق می‌انجامد، حتما باید مقدار بیشتری آب مصرف کنید تا بدنتان هیدراته بماند و از فواید ورزش به طور کامل بهره ببرید. حتی در زمان شنا هم، نوشیدنی آب را فراموش نکنید.

مواقع بیماری یا مصرف داروهای خاص: در مواقع بیماری یا مصرف برخی داروهای خاص، باید از پزشکتان بپرسید چقدر آب بخورم. مثلا وقتی اسهال و استفراغ دارید یا تب کرده‌اید، آب بدن به شدت کاهش پیدا می‌کند و نیاز به مصرف آب و الکترولیت بیشتر می‌شود. از طرفی، مصرف بعضی داروها مثل داروهای ضدافسردگی و داروهای ضد درد، یا ابتلا به برخی بیماری‌ها نظیر بیماری‌های کلیوی باعث حفظ آب بدن می‌شود در نتیجه شما باید آب کمتری بنوشید.

دمای محیط: این طبیعی است که وقتی هوا خنک‌تر است، بدنتان به آب کمتری احتیاج پیدا می‌کند و در محیط‌های گرم که تعریق زیاد است، نیاز به آب بیشتری دارید.

بارداری و شیردهی: در دوران بارداری یا شیردهی، بدن فرد به مقدار بیشتری آب احتیاج دارد.

افزایش سن: با افزایش سن، بدن به آب بیشتری نیاز دارد ولی خیلی اوقات افرادی که پا به سن می‌گذارند کمتر احساس تشنگی می‌کنند و در نتیجه خودشان باید روتینی برای مصرف به اندازه آب داشته باشند.

طرز تهیه شربت کهکشانی را یاد بگیرید.

آیا معجزه هشت لیوان آب در روز واقعی است؟

آیا معجزه هشت لیوان آب در روز واقعی است؟

خیلی اوقات می‌شنویم که توصیه می‌کنند روزی ۸ لیوان آب بنوشیم تا به سلامتی و وزن ایده‌آل خود برسیم. واقعیت این است که هیچکس نمی‌تواند دقیق بگوید شما به چه مقدار آب در طول روز احتیاج دارد. اما با توجه به اینکه میانگین نیاز بدن افراد را با هم بررسی کردیم و به چیزی حدود  ۱۲ تا ۱۵ فنجان آب احتیاج داریم که درصدی از آن را نیز از غذاها و نوشیدنی‌های خود به دست می‌آوریم، پس نوشیدن حدود ۸ لیوان آب در روز هدف خوبی برای هیدراته نگه داشتن بدن است. اما ممکن است بدن شما با مقدار کمتری آب هم سالم و شاداب باقی بماند.

آب گرم بخوریم یا سرد؟

چقدر آب بخوریم تا لاغر شویم؟

تحقیقات زیادی تاثیر نوشیدن آب بر لاغری را نشان داده است. نوشیدن آب باعث افزایش سوخت و ساز بدن می‌شود و هر نیم لیتر آب، سوخت و ساز بدن تا یک ساعت بعد را در حدود ۲۵ درصد افزایش می‌دهد. همین طور نوشیدن آب قبل از غذا، باعث کاهش اشتها می‌شود و در نتیجه به کاهش وزن در طولانی مدت می‌انجامد. جایگزینی آب با نوشیدنی‌های شیرین هم باعث کاهش دریافت کالری و کمک به کاهش وزن می‌شود.

اما چقدر آب بخوریم تا لاغر شویم؟ باز هم جواب همان است: بستگی به خودتان دارد. اگر همان ۸ لیوان آب روزانه را بخورید، آب کاری را که می‌تواند برای کمک به کاهش وزن و ارتقای سامتی شما انجام داده است. اگر دوست دارید بیشتر کمک کند، حدود ۱ تا ۲ لیتر آب بیشتر، حدود ۴ تا ۸ لیوان آب، به مقدار مصرف همیشگی‌تان اضافه کنید. این مقدار آب را قبل از وعده‌های غذایی بخورید و سعی کنید از آب سرد استفاده کنید تا بدن برای گرم کردن آب نیز کالری بسوزاند. اما به خاطر داشته باشید نوشیدن زیاد آب هم ممکن است خطراتی داشته باشد و به جای کمک به سلامتی، مانع سلامتی‌تان شود. پس در خوردن آب هم، مثل همه کارهای دیگر، حد تعادل را رعایت کنید. نوشیدن آب فقط یکی از راهکارهای کمکی کاهش وزن است.

طرز تهیه موهیتو، یک نوشیدنی سالم و لاغرکننده را در مجله پیام امروز بخوانید.

کلام آخر

در این مطلب به سوال مهم چقدر آب بخوریم پرداختیم. گفتیم که آب مهم‌ترین ماده شیمیایی است که در بدن ما وجود دارد. ما آب موجود در بدنمان را با تعریق، ادرار و … از دست می‌دهیم و به خاطر همین، به آب جایگزین احتیاج داریم. وقتی بدنمان آب کافی را دریافت می‌کند، در واقع در همه فعالیت‌های بدن، تاثیر مثبت ایجاد می‌شود. سیستم عصبی، سیستم گردش خون، سیستم دفع مواد زائد بدن و هضم غذا، همه با آب کافی، بهتر فعالیت می‌کنند. سپس به مقدار آب کافی برای هر فرد پرداختیم و نشانه‌های هیدراته بودن بدن را بررسی کردیم. سپس به مقدار آبی که برای لاغری احتیاج داریم پرداختیم و دیدیم که چقدر راحت می‌توانیم با اضافه کردن چند لیوان آب به برنامه روزانه‌مان، به سلامتی و کاهش وزن خود کمک کنیم.

شما تا به حال از خود پرسیده‌اید چقدر آب بخورم؟ به چه مقدار آب در طول روز احتیاج دارید؟ اصلا نوشیدن آب را در برنامه روزانه خود قرار داده‌اید؟ به نظر شما از چه را‌ه‌هایی می‌توان آب بیشتری نوشید؟ تجربیات و نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

سوالات متداول

آیا برای هیدراته ماندن بدن حتما باید از آب استفاده کنیم؟

خیر. آب مورد نیاز بدن از طرق مختلف به بدن می‌رسد و لازم نیست حتما فقط آب مصرف کنید. میوه‌ها و سبزیجات مختلف، غذاهای گوناگون، نوشیدنی‌ها حتی چای و قهوه، آب بدن ما را تأمین می‌کنند. منتها بعضی از نوشیدنی‌ها مثل شربت‌ها و آبمیوه‌ها یا نوشابه، مقدار زیادی قند و مواد زائد دارند که آبی که دارند بیشتر صرف تصفیه خودشان از بدن می‌شود و در واقع فایده کافی را برای بدن ندارد. در نهایت، این آب است که بهترین جایگزین آب از دست رفته است.

چقدر آب بخوریم می‌میریم؟

مصرف زیاد آب، ممکن است باعث اختلالاتی در عملکرد بدن شود. با افزایش زیاد مقدار آب وارد شده به بدن، کلیه‌ها نمی‌توانند به زودی آب اضافی را تخلیه کنند، غلظت سدیم بدن پایین می‌آید و عملکرد بدن، خصوصا سیستم عصبی مختل می‌شود، به این حالت، هایپرناترمی می‌گویند که ممکن است حتی منجر به مرگ شود. اینکه چقدر آب بخوریم می‌میریم، به عوامل مختلفی بستگی دارد: سن، شرایط فیزیکی، وزن و… . به خاطر همین نمی‌توان گفت که خوردن چه مقدار آب باعث مرگ می‌شود و اصلا آیا خوردن بسیار زیاد آب منجر به مرگ فرد می‌شود یا خیر.

میزان استاندارد مصرف آب در روز چند لیوان است؟

گفتیم که میزان استاندارد مصرف آب در روز، برای هر فرد متفاوت است. اما به طور میانگین، مردان به ۳٫۷ لیتر و زنان به ۲٫۷ لیتر آب در روز احتیاج دارند. اگر یک لیوان ۲۵۰ میلی‌لیتری داشته باشیم، هر مرد در روز تقریبا ۱۵ لیوان و هر زن ۱۱ لیوان آب نیاز دارد که بخشی از آن را از غذاها و نوشیدنی‌های دیگر به دست می‌آورد.

آیا خوردن آب ناشتا به لاغری کمک می‌کند؟

خوردن آب به صورت ناشتا، یا خوردن آب قبل از صبحانه، با افزایش سوخت و ساز بدن و کاهش اشتها، باعث کاهش وزن و لاغری می‌شود.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

مهم‌ترین عوامل مؤثر در افزایش ازدواج-پیام امروز

 مجید باقری معاون برنامه ریزی، توسعه سرمایه انسانی و امور شورای شهرداری تهران، ضمن تبریک …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *