سوله آکام فلز

کاهش هزینه‌های دو برابری ساخت مسکن از طریق پروژه‌های تک طبقه‌ای-پیام امروز


در حالی که درباره انتظار خانه‌دار شدن در ایران، طی سال‌های گذشته تا کنون، نقل‌قول‌های فراوانی از ۲۰۰ سال تا ۱۷۸ سال، ۱۳۵ سال ،۱۰۰ سال، ۷۴ سال، ۶۶ سال، ۳۶ سال، ۲۰ سال و نظایر آن، توسط وزیر، شهردار، نماینده مجلس و کارشناسان مختلف مطرح شده و با وجود تنگناهای اقتصادی بسیاری از خانوارها، خصوصاً متقاضیان خانه اولی، شاید سخن گفتن از «خانه ویلایی یک‌طبقه» در قالب «مسکن تدریجی»، یک رؤیا یا حتی شوخی تلقی شود اما این موضوع، یک واقعیت است. خانه ویلایی یک‌طبقه و ساخت مسکن با تراکم پایین در قالب طرح نهضت ملی مسکن، اکنون یکی از برنامه‌های حمایتی و اولویت‌دار وزارت راه و شهرسازی است که باید این طرح در دولت های بعدی ادامه یابد تا بازار مسکن به سمت رونق  وتسریع در روند اجرای مسکن هدایت شود.

براساس این گزارش انبوه‌سازی و احداث ساختمان‌های مسکونی بلندمرتبه و با تراکم بالا، با وجود برخی مزیت‌ها، تجربیات ناخوشایندی به دنبال داشته است. تأخیر یا مدت زمان طولانی ساخت و اصطلاحاً خوابیدن پروژه‌های چندساله، کلاهبرداری در تحویل مسکن متقاضیان که منجر به اعتراضات حقوقی فراوان و صف‌های طویل دادگاه‌ها شده، کیفیت بعضاً پایین ساخت‌وسازها با تجهیزات ساختمانی نامرغوب برای سودآوری بیشتر، کمبود یا نبود امکانات رفاهی، آموزشی و تفریحی لازم در اطراف آپارتمان‌های مسکونی چندطبقه خصوصاً در پروژه‌های مسکن مهر، موجب شد طرح خانه‌های ویلایی یک‌طبقه به طور جدی در دستورکار دولت سیزدهم قرار گیرد و با توجه به آثار و مزیت های مناسب آن باید در دولت چهاردهم هم ادامه یابد.

همچنین وعده آقای رئیسی در دولت سیزدهم درباره ساخت سالانه یک میلیون مسکن و چهار میلیون مسکن طی چهار سال، وزارت راه و شهرسازی را به ارائه راهکارهای کارآمد، اجرایی و تسهیل‌کننده، برای تحقق این قول و مطالبه جدی مردم، در جهت سرعت و کیفیت بهره‌برداری از مسکن واداشت.

تجربه خوشایند خانه ویلایی یک‌طبقه

وزیر راه و شهرسازی، چندی پیش  به برنامه دولت برای ساخت واحدهای مسکونی یک‌طبقه ویلایی، در قالب طرح نهضت ملی مسکن، اشاره و تصریح کرد در شهرهایی که مشکل زمین وجود ندارد، نباید به سمت بلندمرتبه‌سازی برویم. رستم قاسمی، اوایل آبان‌ماه امسال نیز از واگذاری زمین‌هایی برای ساخت خانه‌های تک‌واحدی در ۹۰۰ شهر در آینده خبر داد و اعلام کرد تا کنون در مجموع ۱.۵ میلیون واحد مسکونی زمین واگذار شده است.

به گفته وی، قرار است زمین‌های ۲۰۰ تا ۲۵۰ متری، به همراه وام و دیگر خدمات برای ساخت منزل به مردم ارائه شود و اگر کسی پول برای ساخت مسکن ندارد، به صورت تدریجی آن را بسازد.

فرشید ایلاتی کارشناس سیاست گذاری مسکن در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران با بیان اینکه باید اجرای طرح توسعه افقی شهرها را در تمامی بخش ها به مرحله اجرایی برسانیم گفت: اجرای طرح توسعه افقی شهرها و تخصیص اراضی در بخش های مختلف خود می تواند زمینه را برای بهبود وضعیت بازار مسکن در کشور و افزایش تولید مسکن در  مناطق مختلف فراهم کند.

وی افزود: اجرای طرح توسعه افقی شهرها در مناطقی که اراضی در آنها تامین شده می تواند زمینه را برای تسریع در اجرای پروژه های نهضت ملی مسکن فراهم کند این در حالی است که باید در تمامی شهرها بتوانیم این طرح ها را اجرا کنیم تا شاهد اجرای طرح های  ایرانی اسلامی در کشور باشیم.

وی با بیان اینکه اجرای این طرح در شهرهای از جمله سیستان و بلوچستان و یزد آثار و تبعات بسیار خوبی برجای گذاشته است گفت: تقویت واجرای این طرح ها خود می تواند بازار مسکن را به سمت افزایش تولید هدایت کند.

او گفت: باید اجرای طرح توسعه افقی شهرها و تشدید در روند ساخت خانه های تک طبقه ای در دولت های بعدی هم ادامه یابد تا این بازار به آرامش خود برسد.

خبرنگار: محبوبه کباری


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام قیمت دام زنده در عید قربان/ ۱۵ جایگاه عرضه دادم زنده مشخص شد-پیام امروز

مهدی بختیاری زاده، مدیرعامل سازمان مدیریت میادین و میوه و تره بار شهرداری تهران در …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *