گذری بر صنعت ساخت جرثقیل سقفی

گذری بر صنعت ساخت جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی، یک ابزار صنعتی کارآمد و پرکاربرد است که برای بلند کردن و جابه‌جایی بارهای سنگین در کارخانه‌ها، انبارها و کارگاه‌ها طراحی شده است. این دستگاه‌ها به دلیل مزایایی مانند ایجاد آلودگی کمتر، صدای کم و نیاز به فضای کم، جایگزین مناسبی برای لیفتراک‌ها هستند.

جرثقیل سقفی را می توان گفت که یکی از وسیله های اصلی و مهم و مورد نیاز در صنایعی است که جابجایی بار بیشتری دارند.  همانطور که در بالا اشاره شد از جرثقیل سقفی در جابجایی وسیله ها و بار  ها ور در محیط هایی مانند: انبار ها، سوله ها، سالن های تولید، محیط های صنعتی و … استفاده می شود.

اهمیت جرثقیل سقفی

جرثقیل سقفی به عنوان یک ابزار قدرتمند، امکان جابه‌جایی بارهای سنگین و حجیم را در فضاهای بسته فراهم می‌کند. این دستگاه‌ها به دلیل مزایای فراوانی از جمله:

  • افزایش بهره‌وری: با سرعت و دقت بالا، عملیات جابه‌جایی بار را انجام می‌دهند.
  • کاهش هزینه‌ها: با کاهش نیروی انسانی مورد نیاز و جلوگیری از آسیب به محصولات، هزینه‌های تولید را کاهش می‌دهند.
  • ایمنی بالا: با اتوماسیون و سیستم‌های کنترل پیشرفته، ایمنی کارگران را افزایش می‌دهند.
  • انعطاف‌پذیری: قابلیت تنظیم برای انواع مختلف بار و شرایط کاری را دارند.

در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ای یافته‌اند.

دسته بندی های جرثقیل سقفی

روش های متنوعی برای دسته بندی جرثقیل سقفی بکار گرفته می شوند که دسته بندی بر مبنای نوع اتصال و بر مبنای نیروی محرکه دو مورد از کاربردی ترین انها می باشد. از نظر نیروی محرکه جرثقیل سقفی را می توان در دو دسته جرثقیل سقفی دستی که بصورت منوال با نیروی کار اپراتور کار می کند و جرثقیل سقفی برقی که با بکارگیری جریان برق از نوع DC و با فشار سه فاز عمل می کند دسته بندی نمود. طبیعی است که قیمت فروش جرثقیل سقفی برقی به دلیل داشتن یک موتور الکتریکی قدرتمند سه فاز بیشتر از نمونه های دستی می باشد. علاوه بر این در اغلب موارد جرثقیل سقفی برقی بصورت چهار کاره تولید می شود یعنی دارای یک ترولی برقی می باشد که کار انتقال بار پس از فرایند لیفتینگ را بر روی ریل ها در راستای افقی بر عهده دارد که توان وزنی ترولی سقفی جرثقیل نیز برابر با توان وزنی جرثقیل انتخاب می شود. در حالی که جرثقیل سقفی برقی اغلب تا تناژ ۱۰ تن تولید می شود نمونه های دستی آن حتی تا ۲۵ تن نیز مورد استفاده قرار می گیرد. لازم به ذکر است با بالا رفتن توان وزنی جرثقیل سقفی سرعت عمل آن کاهش چشمگیری خواهد داشت.از یک منظر دیگر قابلیت دسته بندی جرثقیل سقفی بر حسب نوع اتصال اغلب در دو دسته جرثقیل سقفی زنجیری و سیم بکسلی صورت می پذیرد. طول عمر بالاتر، هزینه حفظ و نگهداری کمتر و کاربری ساده تر سبب انتخاب جرثقیل سقفی زنجیری در اغلب کاربری ها بالاخص تا توان وزنی ۱۰ تن نسبت به نمونه های سیم بکسلی می شود و از این رو تعداد برند های تولید کننده جرثقیل سقفی زنجیری بسیار بیشتر از نمونه های سیم بکسلی می باشد. در حالیکه در جرثقیل سقفی زنجیری زنجیر جمع شده توسط موتور در داخل یک سطل جمع می شود در نمونه های سیم بکسلی این اتصال به دور یک درام بسته می شود. در اتصالات سیم بکسلی از جرثقیل سقفی اغلب از سیم بکسل ۶ رشته با ساختار هایی مانند ۶X19 یعنی ساختاری که بصورت مشترک بر روی دکل های حفاری نیز بسته می شود و اغلب در سایز های ۸ الی ۱۲ میلیمتر از جنس فولادی استفاده می شود. انتخاب نوع جرثقیل سقفی نیاز به اطلاعات کامل مهندسی از نوع بار و میزان کاربری و اغلب با مشاوره مهندسین خبره در این زمینه و نمایندگان فروش صورت می پذیرد.

جرثقیل سقفی کوچک

جرثقیل سقفی کوچک نوعی جرثقیل است که برای حمل و نقل بار در ارتفاعات کم استفاده می شود. این جرثقیل ها معمولاً ظرفیت حمل کمتری نسبت به جرثقیل های سقفی بزرگتر دارند، اما برای کارهایی مانند نصب تجهیزات در ساختمان ها، تعمیر و نگهداری کارخانه ها و یا بارگیری و تخلیه کالاها در انبارها مناسب هستند.

جرثقیل سقفی کوچک معمولاً از دو قسمت اصلی تشکیل شده اند: یک تیر یا بازوی افقی که به سقف متصل می شود و یک وینچ که بار را بلند و پایین می برد. وینچ می تواند دستی یا برقی باشد.

جرثقیل سقفی کوچک به دو دسته کلی تقسیم می شوند: جرثقیل های زنجیری و جرثقیل های سیم بکسل. جرثقیل های زنجیری از زنجیر برای بلند کردن بار استفاده می کنند، در حالی که جرثقیل های سیم بکسل از سیم بکسل جرثقیل سقفی استفاده می کنند.

جرثقیل سقفی کوچک معمولاً در چندین اندازه مختلف موجود هستند. ظرفیت حمل جرثقیل معمولاً با تن یا کیلوگرم اندازه گیری می شود. طول بازوی جرثقیل نیز می تواند متفاوت باشد.

جرثقیل های سقفی کوچک به طور گسترده ای در صنایع مختلف استفاده می شوند. از آنها در کارخانه ها، انبارها، کارگاه ها، ساختمان ها و سایر مکان ها استفاده می شود.

قیمت جرثقیل سقفی

لیست قیمت به‌روز جرثقیل سقفی در سال ۱۴۰۳

در جدول زیر، لیست قیمت به‌روز انواع جرثقیل سقفی در سال ۱۴۰۳ ارائه شده است. توجه داشته باشید که این قیمت‌ها حدودی هستند و ممکن است با توجه به برند سازنده، کیفیت قطعات و سایر عوامل، متفاوت، بیشتر یا کمتر باشند.

نوع جرثقیل ظرفیت باربری (تن) قیمت (تومان)
جرثقیل سقفی تک پل زنجیری ۱ ۲۰ تا ۳۰
جرثقیل سقفی تک پل زنجیری ۲ ۳۰ تا ۴۰
جرثقیل سقفی تک پل زنجیری ۳ ۴۰ تا ۵۰
جرثقیل سقفی تک پل زنجیری ۵ ۵۰ تا ۶۰
جرثقیل سقفی تک پل زنجیری ۱۰ ۶۰ تا ۸۰
جرثقیل های سقفی سامسونگ ۵ ۵ تا ۱۴۰
جرثقیل سقفی دو پل بکسلی ۱۰ ۱۵۰ تا ۲۰۰
جرثقیل سقفی دو پل بکسلی ۲۰ ۲۰۰ تا ۲۵۰
جرثقیل سقفی دو پل بکسلی ۳۰ ۲۵۰ تا ۳۰۰
جرثقیل سقفی دو پل بکسلی ۵۰ ۳۰۰ تا ۴۰۰
جرثقیل سقفی دو پل بکسلی ۱۰۰ ۴۰۰ تا ۵۰۰
بهترین قیمت ها در ایران کرین

لیست قیمت جرثقیل های کوچک

قیمت بالابر سقفی دستی قیمت(تومان)
ویتال ژاپن وینچ۵۰۰ کیلویی ۱.۸۵۰.۰۰۰ ت
ویتال ژاپن وینچ ۱ تن ۲.۳۰۰.۰۰۰ ت
ویتال ژاپن وینچ ۳ تن ۴.۵۰۰.۰۰۰ ت
ویتال ژاپن وینچ ۱۰ تن ۸.۷۰۰.۰۰۰ ت

منبع مطلب

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

فرق کفسابی و سنگسابی سنگ

فرق کفسابی و سنگسابی سنگ

“تصور کنید کف خانه‌تان مثل یک آینه براق و درخشان شده باشد. چه حسی به …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner