سوله آکام فلز

گردشگران فضایی در راه بازگشت به زمین

اقامت تاریخی چهار فضانورد خصوصی در ایستگاه فضایی بین‌المللی به پایان رسید و این فضانوردان پس از چندین تعویق در نهایت از ایستگاه فضایی جدا شده و به سمت زمین حرکت کردند.

به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، فضانوردان خصوصی ماموریت پیشگامانه Ax-1 سوار بر کپسول دراگون شرکت اسپیس‌ایکس، روز گذشته ۲۴ آوریل در ساعت ۲۱:۱۰ به وقت منطقه زمانی شرقی (۵:۴۰ بامداد دوشنبه به وقت تهران) ایستگاه فضایی بین‌المللی را به مقصد زمین ترک کردند. اگر همه‌چیز طبق برنامه پیش برود، کپسول آن‌ها که “Endeavour” نام دارد، به همراه چهار مسافر خود در روز دوشنبه ۲۵ آوریل در ساعت ۱۳:۰۶ به وقت منطقه زمانی شرقی (۲۱:۳۶ به وقت تهران) به زمین می‌رسد و در حوالی سواحل فلوریدا در آب فرود می‌آید.

“مایکل لوپز-الگریا” (Michael López-Alegría)، فرمانده این ماموریت پس از جدا شدن از ایستگاه فضایی، گفت: بار دیگر از همه‌ حمایت‌هایی که طی این ماجراجویی شگفت‌انگیز داشته‌ایم، سپاسگزارم. این ماموریت از آن چه فکر می‌کردیم، طولانی‌تر و هیجان‌انگیزتر بود.

طبیعت چندین بار باعث به تعویق افتادن بازگشت فضانوردان ماموریت Ax-1 شد. عملیات بازگشت فضانوردان در ابتدا قرار بود در روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل (۳۰ فروردین) انجام شود و فضانوردان یک روز بعد در روز چهارشنبه ۲۰ آوریل به زمین برسند. اما این ماموریت برای مدت حدود ۱۲ ساعت به تاخیر افتاد. این شرایط نامناسب ادامه داشت و باعث تعویق‌های بیشتر شد تا اینکه در نهایت روز گذشته فضانوردان از ایستگاه فضایی بین‌المللی جدا شدند.

خدمه‌ی ماموریت Ax-1 سوار بر موشک فالکون ۹ اسپیس‌ایکس، روز هشتم آوریل (۱۹ فروردین) به فضا رفتند و در روز نهم آوریل به این آزمایشگاه چرخان در مدار رسیدند. سفر آن‌ها اولین ماموریت تماما خصوصی به این ایستگاه را رقم زد.

اگرچه ماموریت Ax-1 اولین ماموریت تماما خصوصی به ایستگاه فضایی بوده است، اما اولین ماموریت تماما خصوصی به مدار زمین نبوده و در ماموریت اینسپیریشن ۴ چهار خدمه سوار بر کپسول دراگون برای اقامتی سه روزه در ماه سپتامبر ۲۰۲۱ به مدار زمین رفتند.

این ماموریت توسط شرکت فضایی اکسیوم اسپیس سازماندهی شده بود و توسط فضانورد اسبق ناسا لوپز-الگریا که اکنون به عنوان معاون توسعه تجارت فعالیت می‌کند، رهبری شد. سه خدمه‌ دیگر آن شامل “لری کانر”  (Larry Connor) یک کارآفرین آمریکایی، “مارک پتی” (Mark Pathy) یک کارآفرین کانادایی و “ایتان استیبه” (Eytan Stibbe) یک سرمایه‌گذار و کارآفرین می‌شود. “کانر”، “پتی” و “استیبه” که هرکدام ۵۵ میلیون دلار برای این پرواز پرداخت کرده‌اند، در طول سفر فضایی خود، مجموعه‌ای از آزمایش‌های علمی را انجام دادند، به ایجاد NFT در ایستگاه فضایی کمک کردند، برخی فعالیت‌های آموزشی را انجام دادند و از تجربه یک پرواز فضایی لذت بردند.

ماموریت “Ax-1” در ابتدا قرار بود حدود ۱۰ روز به طول بینجامد که هشت روز آن شامل اقامت در ایستگاه فضایی بود، اما پس از اینکه نگرانی‌های آب و هوایی مانع از آغاز فرآیند بازگشت به زمین در روز سه‌شنبه ۱۹ آوریل شد، مدت زمان آن تمدید شد. تأخیرهای پیش آمده برای ماموریت “Ax-۱” موجب ایجاد ترافیک برای خدمه حرفه‌ای بعدی ناسا برای اقامت در ایستگاه فضایی شده است. شرکت “اسپیس‌ایکس” قرار است خدمه جدید ایستگاه فضایی را در ماموریت “کرو-۴”(Crew-۴) روز سه‌شنبه ۲۶ آوریل از سکوی پرتاب ۳۹A واقع در مرکز فضایی “کندی” ناسا در فلوریدا به مدار زمین ارسال کند.

پرتاب فضانوردان “کرو-۴” با یک کپسول “دراگون” متفاوت، به دلیل انجام ماموریت “Ax-1” که در حال حاضر از لنگرگاه در نظر گرفته شده برای ماموریت “کرو-۴” در ایستگاه فضایی استفاده می‌کند و همچنین تاخیر در فرآیند آزمایش موشک SLS ناسا از اواسط آوریل تاکنون به تعویق افتاده است.

ناسا و “اسپیس‌ایکس” همچنین در تدارک برنامه‌ریزی برای بازگرداندن چهار فضانورد حرفه‌ای مستقر در ایستگاه فضایی تحت عنوان ماموریت “کرو-۳” پس از رسیدن “کرو-۴” به ایستگاه فضایی هستند.

Ax-1  تنها ماموریت شرکت اکسیوم اسپیس نیست و این شرکت قصد انجام چندین ماموریت دیگر به ایستگاه فضایی با کمک اسپیس‌ایکس را دارد و همچنین می‌خواهد که ایستگاه فضایی خصوصی خود را در مدار زمین اواخر دهه ۲۰۲۰ یا پس از آن بنا کند.

لازم به ذکر است که اقامت بیشتر خدمه در ایستگاه فضایی برای شرکت اکسیوم اسپیس هزینه‌ی اضافی به دنبال نداشته است. یکی از سخنگویان این آژانس فضایی به اسپیس اعلام کرده که قراردادی که این شرکت با ناسا بسته، شامل چند روز اقامت اضافه‌تر می‌شده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

کشف باکتری‌های خو‌ن‌آشام مرگباری که جذب خون می‌شوند-پیام امروز

محققان آنچه را که به‌عنوان «خون‌آشام باکتریایی» توصیف می‌کنند، کشف کرده‌اند و انواع خاصی از …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *