سوله آکام فلز

یزدان راد؛ از ایستادگی در خط مقدم تا افتخارآفرینی در پرورش اندام + تصاویر

به گزارش خبرنگار ورزشی خبرگزاری تسنیم، پنجشنبه ۱۴ مهر ماه روز تلخی برای جامعه پرورش اندام ایران بود. «یزدان راد» پیشکسوت پرورش اندام ایران که نامش به عنوان یکى از قهرمانان جاودانه این رشته در تاریخ ماندگار شده است، بعد از گذراندن یک دوره بیمارى در سال ۵۹ سالگی دار فانى را وداع گفت. 

یزدان راد علاوه بر فعالیت طولانی در رشته پرورش اندام، در حوزه تحصیلی نیز موفقیت‌های زیادی بدست آورد و در مدرسه خوارزمی به عنوان یکی از مدارس معتبر آن دوران تحصیل می‌کرد.

وی در سال‌های ۵۶،۵۷ و در روزهایی که منجر به پیروزی انقلاب اسلامی شد، در صف مبارزه با رژیم شاهنشاهی قرار داشت و در تظاهرات روز ۱۷ شهریور ۵۷ نیز حاضر بود. پس از پیروزی انقلاب اسلامی، وی وارد گروه‌های جهاد سازندگی شد و در برنامه‌های مدرسه‌سازی در مناطق محروم شرکت کرد.

راد که در واقعه روز ۱۴ اسفند ۵۹ در جریان مخالفت با بنی‌صدر و اتفاقات آن روزها حضور داشت و حضور یک هفته‌ای در زندان را نیز تجربه کرد، با شروع جنگ تحمیلی راهی جبهه شد و به منطقه سرپل ذهاب رفت و در عملیات‌های بزرگ و مهمی همچون طریق‌القدس، فتح‌المبین، بیت‌المقدس و کربلای ۵ در خط اول مبارزه حضور داشت و به عنوان «تخریب‌چی» تلاش‌های زیادی در دفاع از میهن اسلامی انجام داد.

او همزمان با جنگ تحمیلی در سال ۶۱ موفق به قبولی در رشته الکترونیک در دانشگاه صنعتی شریف شد. راد در همان روزها فعالیتش را در وزنه‌برداری را پیگیری کرد و موفق به کسب مقام‌های خوبی در مسابقات دانشجویان شد، اما این اتفاق دوام زیادی نداشت؛ چرا که سال ۶۲ با رشته پرورش اندام آشنا شد و گام در مسیر این رشته گذاشت. حضور در این رشته در حالی بود که در آن زمان حمایت‌های لازم از این رشته صورت نمی‌گرفت، ولی یزدان راد تلاشش را آغاز کرده بود. این تلاش چند سال بعد به ثمر نشست و در سال ۶۷ قهرمان کشور شد. این قهرمانی‌ها یک دهه در ایران ادامه داشت و چند سال بعد از آن دوران نیز به سطح قهرمانی آسیا رسید.

در سال‌های پس از جنگ تحمیلی، راد طرحی را به مجلس برد تا رشته پرورش اندام رسمی شود؛ چرا که این رشته تا آن زمان زیر نظر وزنه‌برداری بود. این تلاش‌ها در نهایت منجر به مستقل شدن این رشته شد تا وی پایه‌گذار پرورش اندام ایران لقب بگیرد.

افتخارآفرینی‌های راد در عرصه بین‌المللی تا ۱۹۹۷ ادامه داشت، تا اینکه او وارد عرصه آموزش پرورش اندام شد و طرح ضد دوپینگ که بیش از ۷۰۰ صفحه پیرامون آنها مقاله وجود داشت را پیگیری کرد.

راد که از بنیانگذاران هیئت محبان فاطمه (س) بود و از دوستان نزدیک شهدای گرانقدری همچون شهید حسن طهرانی‌مقدم به شمار می‌رفت، تحصیلاتش را در رشته تربیت بدنی و در دانشگاه تهران ادامه داد و موفق به اخذ مدرک فوق لیسانس شد و مقالات زیادی پیرامون این رشته نوشت و دوره‌های آموزشی زیادی را نیز برگزار کرد.

فدراسیون بدنسازی و پرورش‌ اندام جمهوری اسلامی ایران در سال ۱۳۸۴ تشکیل شد. در همان روزها اطرافیان راد توصیه کردند که او ریاست فدراسیون را برعهده بگیرد. این چهره شناخته شده در نهایت به عنوان دبیر فدراسیون منصوب شد. در آن دوران فشارهای زیادی وجود داشت تا مدارک جعلی صادر شود و برای ورود تجهیزات و مکمل‌های غیر قانونی کمک صورت بگیرد، اما راد تن به این مسائل نداد و در نهایت از این فدراسیون حذف شد.

به دنبال همین اتفاقات بود که راد انجمن صنفی بدنسازان ایران را به عنوان جبهه منتقد در مقابل فدراسیون راه‌اندازی کرد و سال‌ها در این مسیر قدم برداشت، اما این فشارها آنقدر زیاد بود که او را خانه‌نشین کرد. در نهایت یزدان راد در روز ۱۴ مهر چشم از جهان فرو بست تا ورزش ایران یکی از چهره‌های شناخته شده و موفق خود را از دست بدهد. مراسم ترحیم وی ساعت ۱۵ الی ۱۷ امروز (یکشنبه ۱۷ مهر) در مسجد نور واقع در میدان فاطمی برگزار می‌شود.

بدنسازی و پرورش اندام , بدنسازی و پرورش اندام , بدنسازی و پرورش اندام , بدنسازی و پرورش اندام , بدنسازی و پرورش اندام , بدنسازی و پرورش اندام , بدنسازی و پرورش اندام , بدنسازی و پرورش اندام ,

بدنسازی و پرورش اندام ,

 

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

۱۰۰ گل تماشایی شماره ۱۰‌های لالیگا + فیلم-پیام امروز

صفحه رسمی لالیگا به مناسبت ۱۰ میلیونی شدن مخاطبانش در یوتیوب ۱۰۰ گل به‌یادماندنی بازیکنانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *