سوله آکام فلز

یک استعلام دعوای ارشاد و صداوسیما را تمام می‌کند؟

در شرایطی که برخی کارشناسان معتقدند مجلس شورای اسلامی در اختلاف‌های به وجود آمده میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صدا و سیما بر سر شبکه نمایش خانگی نقشی مهم دارد، حال نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس گفته که قرار است درباره این اختلاف از جایگاه خاصی استعلام بگیرند.

به گزارش ایسنا، در چند سال گذشته هر از گاهی بحث‌هایی بر سر مدیریت شبکه نمایش خانگی مطرح می‌شد، اما در دوران کرونا و قرنطینه که این شبکه رونقی بی‌سابقه پیدا کرد، اختلاف‌ها برای تصاحب و نظارت بر آن به دعوا و کشمکشی جدی بدل شد.

اگرچه طبق قانون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی متولی اصلی شبکه نمایش خانگی بوده، اما با ورود vodها و گسترده شدن بسترهای تازه برای پخش صوت و تصویر مفاهیم جدیدی به این عرصه وارد و دعوای میان وزارت ارشاد و سازمان صدا و سیما که مجموعه‌ای به نام «ساترا» (سازمان تنظیم مقررات صوت و تصویر فراگیر) را ایجاد کرده نیز جدی‌تر شد. در دولت قبلی پیگیری‌های مسئولان وزارت ارشاد برای جلوگیری از دخالت ساترا به نتیجه‌ای نرسید و در مجلس هم براساس ادله‌ای که مطرح می‌شد حمایتی نشدند، تا اینکه در دولت سیزدهم و در همان شروع کار، محمدمهدی اسماعیلی – وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی – در اظهار نظری صریح و کنایی تاکید کرد که سازمان سینمایی مسئولیت صدور مجوز VODها را برعهده دارد و «برخی دیگر از دوستان، برخی از این مجوزها را در دست دارند که باید از این حال دربیاید.»

به گفته او بحث‌ها در این‌باره روشن و گزارش‌های تهیه شده کاملا کارشناسی است که در اختیار شورای عالی فضای مجازی قرار گرفته و “به زودی” تعیین تکلیف خواهد شد. او این صحبت‌ها را اواخر تابستان ۱۴۰۰ مطرح کرد ولی آن “به زودی” که گفت هیچ‌گاه نرسید و با وجود تاکیدهای پیاپی در خبرها، سرانجام بهمن سال قبل حبیب ایل‌بیگی – معاون نظارت و ارزشیابی سازمان سینمایی – گفت، «بعد از جلسات و نشست‌های تخصصی و کارشناسی مقرر شد ما در سازمان سینمایی در حوزه سریال نه هیچ‌گونه مجوزی صادر و نه برای بررسی و پخش آن آثار ورود کنیم. همه این موارد توسط خود ساترا انجام خواهد شد.»

این اظهارنظر یک عقب‌نشینی از سوی وزارت فرهنگ تلقی شد ولی ایل‌بیگی در مصاحبه‌ای با ایسنا تاکید کرد، «اصلا نگفتم که چنین چیزی به طور کامل اتفاق افتاده است، فقط گفتم فعلا تا روشن شدن این ماجرا، ما در سازمان سینمایی سریال و کارهایی که برای پلتفرم‌ها است را بررسی نمی‌کنیم.»

با وجود این اتفاق‌ها، در چند ماه گذشته انتقادها از مدیریت ساترا بیشتر و از آنجا که بیشتر فعالان شبکه نمایش خانگی در تولید سریال، از اهالی سینما هستند نگرانی‌هایی نسبت به توقف و کند شدن روند صدور مجوز ساخت سریال جدید و بیکاری سینماگران مطرح شد.

در این باره اسفند سال گذشته جلسه‌ای در خانه سینما با حضور تعدادی از اعضای کانون کارگردانان برگزار و تاکید شد:‌ در کنار وضعیتی که در خود سینما وجود دارد، با شرایطی که در صدور پروانه ساخت و نمایش سینمایی و نیز در ساترا و سامانه الماس (سامانه صدور مجوز تولید سریال در VOD) در شبکه نمایش خانگی ایجاد شده، سینمای ایران با یک بحران شدید بیکاری در بهار ۱۴۰۱ مواجه خواهد شد. 

حالا و در آخرین روز از فرودین ۱۴۰۱، نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس درباره اختلاف میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و صداوسیما بر سر شبکه نمایش خانگی، در سخنی عجیب، به خبرگزاری دولت گفته است، «در این رابطه استعلاماتی در حال شکل‌گیری است و قرار است به صورت شفاف نظر مقام معظم رهبری را جویا شویم و پس از اطلاع از نظر ایشان آیین‌نامه‌ها را بنویسیم.»

غلامرضا منتظری با اشاره به نشستی که کمیسیون فرهنگی با فعالان حوزه سینما، نمایش و موسیقی داشته، به ایرنا گفته است: در کمیسیون فرهنگی دو دیدگاه وجود دارد. یک دیدگاه این است که با توجه به مستندات صداوسیما مسئولیت ساترا با سازمان صداوسیماست، اما از آنجا که مجوزها را وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی صادر می‌کند این مساله نیاز به تامل بیشتری دارد. قرار شد بعد از ماه مبارک رمضان نشست‌هایمان را ادامه بدهیم. نظرات تخصصی کمیسیون فرهنگی برای مجلس بسیار حائز اهمیت است. نمی‌شود با سرعت راجع به این موضوع تصمیم‌گیری کرد و این مساله به توقف و دقت و دوراندیشی نیاز دارد. در کمیسیون فرهنگی نگاه‌مان این است که شتاب زده تصمیم نگیریم. چون پرسش‌های فراوانی وجود دارد.

نایب رییس کمیسیون فرهنگی مجلس همچنین سخنان دیگری درباره استعلام مورد نظر گفته است که ایسنا با توجه به حساسیت موضوع و جایگاه، از بازنشر آن صرف نظر می‌کند اما منتظری در بخش دیگری از سخنانش با بیان این که نظر کمیسیون این است که در این بخش تجدید نظری شکل بگیرد، گفته است: در شبکه نمایش خانگی، هم وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و هم صداوسیما سهم دارند و مسئولیت اصلی‌اش با صداوسیماست. این دو مجموعه باید زیر یک سقف بنشینند و آسیب‌شناسی از وضعیت موجود داشته باشند. باید تلاش کنیم با تدوین آیین نامه درست به سمت وضعیت مطلوب حرکت کنیم. اگر پس از مدتی به این نتیجه برسیم که قانون اشکالاتی دارد آن قانون باید اصلاح بشود و ما برای اصلاحش تلاش می‌کنیم.

اخیرا در دیداری که برخی هنرمندان با رییس جمهور داشتند نسبت به وضعیت موجود در شبکه نمایش خانگی و ورود صداو سیما به این عرصه در شرایطی که خودش یک رقیب محسوب می‌شود، اعتراض کردند. 

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

کلینت ایستوود آخرین فیلم عمرش را ساخت-پیام امروز

براساس شنیده‌ها کمپانی برادران وارنر از تماشای سکانس‌های فیلم کلینت ایستوود تحت‌تاثیر قرار گرفتند. تولید …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *