۱۰ عادتی که باعث تمرکز و بهره‌وری بهتر شما می‌شوند-پیام امروز


دستیابی به رویا‌ها و جاه طلبی‌ها مستلزم سطحی از تمرکز و بهره وری است که ممکن است در مواقعی دور از دسترس به نظر برسد، اگرچه دستیابی به این سطح در مورد ترفند‌های جادویی یا میانبر‌های مخفی نیست.

۱۰ عادت وجود دارد که می‌تواند قوانین بازی را تغییر داده و سطح تمرکز و بهره وری را افزایش دهد، به شرح زیر:

۱. چشم انداز روشن

بسیاری از افراد لحظاتی را تجربه می‌کنند که احساس دارند در حال گذراندن زمان هستند، بدون اینکه متوجه باشند کارهایشان به کجا ختم می‌شود، یعنی یک فرد می‌تواند خود را بی هدف از کاری به کار دیگر در حال حرکت بیابد، بدون اینکه بداند آیا این وظایف به تحقق اهداف بزرگتر او کمک می‌کند یا خیر. 

داشتن چشم انداز روشن چیزی بیش از شناخت خواسته‌های فرد است، بلکه مربوط به درک این موضوع است که چرا هدف را میخواهد و چگونه به آن دست خواهد یافت، و زمانی که در نهایت به آن دست یافت چگونه به نظر می‌رسد.

مطالعات روان‌شناختی نشان داده‌اند که افرادی با چشم‌انداز روشن بیشتر متمرکز و سازنده می‌مانند، زیرا دقیقاً می‌دانند برای چه چیزی تلاش می‌کنند و همین امر به آنها انگیزه می‌دهد تا در مسیر باقی بمانند و در برابر هر کاری که باعث انحراف آنها از آن می‌شود مقاومت کنند.

۲. تعیین اولویت‌ها

بهره وری بالا به معنای انجام کار‌های بیشتر نیست، بلکه به معنای انجام کار‌هایی است که بیشترین اهمیت را دارند. علم روانشناسی می‌گوید که مغز انسان برای انجام بی نهایت کار طراحی نشده است. تنها تمرکز بهینه روی چند چیز در یک زمان ممکن است، بنابراین اولویت بندی نقش بسیار مهمی دارد.

به بیان ساده، اولویت بندی به این معناست که چه چیزی مهمتر است تا ابتدا آن وظایف را انجام دهید. خبر خوب این است که این عادت را می‌توان توسعه داد، به گونه‌ای که می‌توانید شروع به نوشتن وظایف و دسته بندی آنها بر اساس اهمیت و فوریت کنید که البته باید از مهمترین کار‌ها شروع کنید.

۳. داشتن روتین روزانه 

یکی از عادت‌هایی که در افزایش بهره وری فوق العاده موثر است، ایجاد یک روال ثابت است. اگرچه برخی ممکن است متوجه شوند که کار روتین ممکن است مانع خلاقیت شود. اما تنظیم یک برنامه زمانی خاص می‌تواند به فرد کمک کند تا تمرکز بیشتری داشته و در عین حال کمتر دچار استرس شود. اگر تمرینات روزانه در روال‌ها یا برنامه‌ها گنجانده شود، نتایج به طور اجتناب ناپذیری منجر به افزایش قابل توجه بهره وری خواهد شد.

۴. دوره‌های استراحت منظم

برخی از مردم اغلب این تصور غلط را دارند که کار کردن در ساعات طولانی‌تر برابر با بهره‌وری بالاتر است. اما تحقیقات در علوم شناختی تصویر متفاوتی را نشان می‌دهد.

تکنیک پومودورو که توسط فرانچسکو سیریلو توسعه یافته است، بر این ایده استوار است که استراحت‌های مکرر می‌تواند چابکی ذهنی را افزایش دهد.

این تکنیک شامل تقسیم کار به بخش‌های ۲۵ دقیقه‌ای است که به دنبال آن یک استراحت پنج دقیقه‌ای دنبال می‌شود. پس از چهار سیکل، فرد استراحت بیشتری می‌کند. این روش ریشه در این درک دارد که مغز انسان برای استراحت و شارژ مجدد به زمان نیاز دارد.

۵. ذهن آگاهی را تمرین کنید

ذهن آگاهی فقط یک کلمه رایج نیست، بلکه یک تمرین قدرتمند است که می‌تواند تمرکز و بهره وری را تا حد زیادی افزایش دهد. ذهن آگاهی در مورد حضور در لحظه حال، توجه به افکار، احساسات و احساسات بدون قضاوت بوده و معنای آن آرام کردن سر و صدا در ذهن و تمرکز بر وظایف خاص به ترتیب اهمیت و اولویت است.

۶. داشتن طرز فکر رشد

داشتن ذهنیت رشد یکی از قوی‌ترین عادت‌هایی است که می‌توانید برای افزایش تمرکز و بهره وری ایجاد کنید. روانشناس کارول دوک یک طرز فکر رشد را ابداع کرد، به این معنی که توانایی‌ها و هوش را می‌توان از طریق فداکاری، سخت کوشی و استراتژی‌های درست توسعه داد. این مسئله در مورد نگاه کردن به چالش‌ها به عنوان فرصت‌هایی برای رشد و یادگیری نمود می‌یابد.

طرز فکر رشد انگیزه افراد را تقویت می‌کند و باعث می‌شود که از ریسک کردن یا خارج شدن از منطقه آسایش خود نترسند، زیرا می‌دانند که رشدشان این گونه است. در نهایت، پرورش ذهنیت رشد می‌تواند تاب آوری، انگیزه و بهره وری فرد را افزایش دهد و بدون توجه به موانع، به جلو حرکت کند.

۷. زود بیدار شدن

زود بیدار شدن فقط برای شروع روز نیست، بلکه به معنای کنار گذاشتن زمانی آرام و بدون وقفه است که فرد بتواند روز خود را برنامه ریزی کند، اهداف تعیین کند و از نظر ذهنی برای چالش‌های پیش رو آماده شود.

۸. «نه» گفتن را یاد بگیرید

کلمه “نه” می‌تواند معانی منفی داشته باشد و می‌توان به این باور رسید که “نه” گفتن به معنای از دست دادن یا ناامید کردن کسی است. اما کلمه “نه” می‌تواند یکی از دلایل افزایش بهره وری و تمرکز باشد، زیرا فرد اغلب خود را خسته می‌بیند و به دلیل اینکه به چیز‌های زیادی “بله” می‌گوید، با تعهدات متعدد سر و کار دارد. عذر خواهی برای عدم پذیرش یک کار به این معنی نیست که آن شخص خودخواه یا بی ادب است، بلکه به این معناست که او وقت و انرژی خود را برای انجام کار‌هایی که واقعاً مهم هستند در اولویت قرار می‌دهند.

با یادگیری نه گفتن به کار‌هایی که با اهداف فرد همسو نیستند، فضایی را برای کار‌هایی که انجام می‌دهد ایجاد می‌شود و بهره وری و تمرکز او را افزایش می‌دهد.

۹. کار‌ها را یکی یکی انجام دهید

انجام چندین کار به طور همزمان می‌تواند عامل اصلی حواس پرتی و کاهش بهره وری باشد. مغز انسان طوری طراحی شده است که تکالیف را انجام دهد و به او اجازه می‌دهد تمام توجه خود را در یک زمان به آن اختصاص دهد و به انجام کارآمدتر و مؤثرتر هر کار کمک کند.

۱۰. کمال گرایی و آرمان گرایی را کنار بگذارید

همیشه تلاش برای رسیدن به کمال می‌تواند تمرکز و بهره وری را مختل کند و حتی ممکن است منجر به ناامیدی شود. برای شخص مهم است که بفهمد اشتباه کردن بخشی از فرآیند است. از طریق این اشتباهات فرد می‌آموزد، رشد می‌کند و به جای تلاش برای کمال، ممکن است برای پیشرفت تلاش کند.

منبع: العربیه


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

ایران جزو ۱۰ کشور برتر دنیا در المپیاد است-پیام امروز

۰۷:۵۵ – ۲۴ تير ۱۴۰۳ سید رضا حسینی، رئیس باشگاه دانش‌پژوهان جوان در گفتگو با …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *