سوله آکام فلز

رونمایی از ۸ محصول دانش‌بنیان زیست‌بوم فناوری نوآوری زنجان

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری پیام امروز، آیین رونمایی از دستاوردهای دانش‌بنیان زیست‌بوم فناوری و نوآوری زنجان با حضور روح‌الله دهقانی، معاون علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان رییس‌جمهور در دانشگاه زنجان برگزار شد.

توسعه نسخه بومی سامانه اسکادا

نرم‌افزار اسکادا که در حوزه جمع‌آوری داده‌های صنعتی، ثبت، کنترل، پردازش و داده‌کاوی مورد استفاده قرار می‌گیرد و یکی از محصولات راهبردی در حوزه کنترل و هوشمندسازی زیرساخت‌های انرژی به شمار می‌رود. شرکت دانش‌بنیان هوش داده هدف، توسعه دهنده سامانه بومی اسکادا است که نسخه بومی این نرم‌افزار را با قابلیت‌های متنوعی در زمینه اتوماسیون صنعتی، توسعه داده است.

این سامانه با استفاده از پروتکل‌های صنعتی استاندارد و ایمن با تجهیزات و سخت‌افزارها از طریق بستر ارتباطی شبکه ارتباط برقرار می‌کند، داده را از آن‌ها می‌گیرد و اطلاعات لازم را به آن‌ها می‌دهد.

چشم بینا در فرآیند حفاری تونل‌ها

هدایتگر لیزری ماشین حفاری تونل یکی دیگر از محصولات دانش‌بنیانی بود که توسط شرکت فتح نور میهن تولید شده و در این مراسم رونمایی شد. در فرایند حفاری تونل داشتن اطلاعات درک و لحظه‌ای از جهت و موقعیت حفاری بسیار مهم است از این رو به یک سیستمی که بازخوردی مداوم، سریع و دقیقی از موقعیت و جهت تونل زنی داشته باشد، بسیار مهم است.

سیستم ناوبری لیزری ساخته شده توسط شرکت دانش‌بنیان فتح نور میهن این قابلیت را دارد که در طول انجام حفاری با عملکرد سریع و دقیق به کار حفاری سرعت و دقت ببخشد.دستگاه یاد شده دارای دو قسمت فرستنده و گیرنده لیزری است.

قسمت نوردهی دستگاه از قابلیت تنظیم موتوری در دو جهت برخوردار است. گیرنده که بخش اصلی این دستگاه به شمار می‌رود، به گونه‌ای طراحی و ساخته می‌شود که بتواند سه درجه آزادی طولی و عرضی را اندازه‌گیری کند.در داخل کشور مشابه دیگری وجود ندارد و با توجه به سطح بالای فناوری مورد استفاده در این دستگاه، کشورهای معدودی می‌توانند از این سامانه پیشرفته بهره ببرند که ایران نیز در جمع آنها قرار دارد.

توسعه فناوری اپتیک و تولید انواع چشم الکترونیکی

چشم الکترونیکی دستگاهی است دقیق و حساس که برای تشخیص حرکت انسان به کار می‌رود و در صنایع مختلف از جمله سامانه‌های ایمنی حفاظتی و همچنین کنترل مصرف توان کاربرد دارد.

شرکت پالاد الکترونیک موفق شده است این محصول را برای نخستین بار در کشور طراحی کند و در حالی که سایر شرکت‌ها، تنها چشم الکترونیکی مادون قرمز را تولید می‌کنند، موفق شده است چشم با قابلیت تشخیص حیوانات، چشم الکترونیکی مبتنی بر امواج مایکروویو با قابلیت تشخیص از پشت موانع و چشم الکترونیک بیسیم با عملکرد بسیار دقیق و توان مصرفی پایین را تجاری‌سازی کند.

کنترل موتورهای صنعتی با برد مرکزی کنترل ساخت داخل

در ادامه از برد مرکزی کنترل تولید شده توسط شرکت دانش‌بنیان پالاد الکترونیک رونمایی شد. برد مرکزی کنترل سیستم‌های هوافشرده، که از دو قسمت برد اصلی و برد مانیتورینگ تشکیل یافته است برای کنترل تمامی پارامترهای کمپرسورهای فشار قوی طراحی و ساخته شده است.این کنترل کننده از تمامی حسگرهای مرتبط مانند دما فشار دور موتور که سیگنال‌های ورودی را دریافت و متناسب با تنظیمات انجام شده، فرامین کنترلی لازم را از طریق مبدل‌های مربوطه به موتورهای الکتریکی اعمال می‌کنند.این محصول دانش‌بنیان در صنایع نفت و گاز و همچنین در پمپ‌های بنزین سایر صنایع کاربردهای گسترده‌ای دارد. همچنین قیمتی یک‌پنجم نمونه مشابه خارجی دارد در عین حال که از کیفیتی هم‌تراز نمونه‌های خارجی برخوردار است.

رفع نیاز آزمایشگاه‌ها با سانتریفیوژ بومی

سانتریفیوژ رومیزی تولید شده توسط شرکت مدرن آزمای پیشرو صنعت زنگان از دیگر محصولاتی بود که در این مراسم رونمایی شد. سانتریفیوژ آزمایشگاهی با استفاده از قانون گریز از مرکز و در اثر چرخش، نمونه‌های بیولوژیک مانند خون را حول محور خود در سرعت‌های مختلف می‌چرخاند و باعث جداسازی و ته‌نشین شدن مواد مختلف یک مخلوط یا محلول می‌شود.

دستگاه سانتریفیوژ تولیدی این شرکت دانش‌بنیان با عملکرد منحصر به فرد و بر اساس استانداردهای بین‌المللی با قابلیت چرخش تا سرعت ۵۰۰۰ دور در دقیقه به الکتروموتور براشلس و فناوری‌های نوین موفق شده است تا ایمنی و کارایی را ارائه بدهد و نیاز صنعت آزمایشگاهی کشور را برطرف کند. ویژگی و مزیت این محصول در طراحی مکانیزم حرکتی آن بوده و تمامی قطعات در داخل شرکت طراحی و ساخته شده است؛ بنابراین خدمات پس از فروش آن در کوتاه‌ترین زمان و با قیمت مناسب انجام می شود.

قیمت محصول نیز در مقایسه با محصولات مشابه داخلی پایین‌تر بوده و ۳۰ درصد ارزان‌تر است. ضمن این‌که در مقایسه با محصولات وارداتی ۷۰ درصد ارزان‌تر عرضه می‌شود. قیمت تمام شده این محصول ۳۵۰ میلیون ریال بوده در حالی‌که محصول وارداتی دو میلیارد ریال فروخته می‌شود. اختلاف ۷۰ درصدی بین این محصول و‌ نمونه خارجی، صرفه جویی ارزی را به دنبال داشته است.

بی نیازی کشور از واردات لوله خون‌گیری تحت خلأ

لوله‌های آزمایشگاهی یکی از پرکاربردترین تجهیزات استفاده در آزمایشگاه‌ها به شمار می‌روند که در اندازه‌های مختلفی متناسب با کاربردشان ساخته می‌شوند. این لوله‌ها کاربردهای گسترده تحقیقاتی، آزمایشگاهی و پزشکی دارند. در تولید این محصول، ضمن بهره‌گیری از جدیدترین فناوری‌های روز و پیشرفته‌ترین قالب‌ها استفاده شده است.

تولید پدهای نفوذناپذیر

گروه تجاری‌سازی مبنا با تولید و تجاری‌سازی پد ضد بالستیک که در این مراسم رونمایی شد، توانسته است گام مهمی در رفع نیاز صنایع کشور به انواع پنل‌های محافظتی بردارد. پنل‌های سخت نفوذ ناپذیر در برابر اجسام پرتاب شونده نوک‌تیز نظیر گلوله یا ترکش با سختی‌های متفاوت به کار می‌روند.

این پنل‌ها از آسیب‌های ناشی از اصابت می‌کنند و با استفاده از کامپوزیت‌های پلیمری انواع سرامیک‌ها و به کارگیری فناوری نانو سرامیک در ابعاد و وزن‌های مختلف برای مقابله با پرتابه‌های پیش بینی شده، به کار می‌روند. این محصولات در خودروهای زرهی خودروهای تشریفاتی و حفاظت از اشخاص مورد استفاده قرار می‌گیرند.متخصصان و فناوران گروه تجاری‌سازی مبنا موفق شدند تا با توسعه فناوری و تجاری‌سازی این پنل‌ها، ضمن کاهش وابستگی به نمونه‌های خارجی که عمدتاً به دلیل فناوری بالا و ملاحظات امنیتی، واردات آنها با مشکلات متعددی مواجه است، نیاز داخلی را تامین کنند.

رفع یک نیاز تحریمی با ساخت ملخ پرنده‌های سبک

با توجه به استفاده روزافزون از پرنده‌ها و وسائل نقلیه هوایی سبک و فوق سبک در صنعت هوانوردی، نیاز به تعمیر و بازسازی در کوتاه مدت از یک سو و حساسیت و چالش‌های مختلف و فرسایش زیاد روبه رو هستند و به تعویض بسیاری از قطعات به ویژه ملخ یا پیش رانه پرنده نیاز دارند. با باتوجه به تحریم‌ها و عدم دسترسی راحت به این قطعات مصرفی مورد متخصصان شرکت دانش‌بنیان مبنا، در جهت تولید دو مدل از پرمصرف ترین انواع پلید به روش کامپوزیتی قدم برداشتند.

دو مدل پرمصرف این قطعه که بر روی انواع کایت های موتور دار، جایروکوپترها و هواپیماهای فوق سبک ملخی از کشور فرانسه با عنوان داک و ایرکریشن را به روش مهندسی معکوس تولید کرده‌اند. محصول تولیدی از لحاظ قیمت و کیفیت و کارکرد با نمونه های وارداتی قابل رقابت بوده و حتی امکان صادرات آن نیز وجود دارد. ضمناً با توجه به روش تولید و نوع قطعه قابلیت استفاده در توربین‌های بادی جهت تولید برق بادی هم از کاربردهای دیگر این محصول خواهد بود.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی-پیام امروز

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای تعمیر کردن یک تلسکوپ پرتو ایکس در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *