سوله آکام فلز

پاشنه آشیل نفت روسیه

روسیه تاکنون تا حد زیادی تاثیر تحریمها بر تجارت نفت را دفع کرده اما ممکن است صنعت بیمه مانع جدی ایجاد کند مگر این که مسکو و مشتریانش بتوانند خلا به وجود آمده از سوی بیمه‌گران غربی را پر کنند.

به گزارش ایسنا، منابع آگاه به رویترز گفتند: بیمه‌گران اروپا و آمریکا که بازار دریانوردی بین المللی را تحت نفوذ دارند، برای اجتناب از نقض تحریمها، پوشش نفتکش‌های روسی را محدود کرده اند. حتی کشتی‌های غیرروسی اگر نفت روسیه را حمل کنند، ممکن است با عدم دریافت پوشش بیمه روبرو شوند.

اقدام بیمه‌گران غربی ممکن است موفقیت اخیر مسکو در تغییر مسیر جریان صادرات نفت از اروپا و آمریکا، به آسیا را تضعیف کرده و افت کسب و کار اروپایی روسیه را تشدید کند و ضربه بزرگتری به بازارهای انرژی وارد کند زیرا این محدودیتها به دومین صادرکننده بزرگ نفت در جهان ضربه می زند.

به گفته چهار منبع کشتیرانی و صنعتی، این رفتار بیمه‌گران در ماه‌های ژوئن و ژوییه تاثیر خود را نشان خواهد داد زیرا شرکتهای بیمه با پیش بینی مجازاتهای سخت‌تر اتحادیه اروپا علیه روسیه، ماه جاری در سیاستهای خود تجدیدنظر کردند.

ماریا برتزلتو، تحلیلگر شرکت خدمات دریانوردی سیگنال در این باره گفت: بیمه‌گران دریانوردی بین‌المللی برای عدم پوشش شرکتهای کشتیرانی که نفت روسیه را حمل می‌کنند، تحت فشار قرار گرفته‌اند. اختلال یا توقف موقتی بیمه دریانوردی منتفی نیست.

کشتی‌ها ملزم هستند بیمه حمایت و خسارت داشته باشند که ادعاهای خسارت شخص ثالث شامل خسارت زیست محیطی و صدمات را پوشش می‌دهد. بیمه بدنه و ماشین آلات هم کشتی‌ها را در برابر صدمات فیزیکی بیمه می‌کند.

اگرچه شرکتهای بیمه که در کشورهای مشتری بزرگ نفت روسیه مستقر هستند، ممکن است بتوانند وارد عمل شوند اما توانایی آنها برای پوشش ریسکهای بالقوه از طریق دریافت پوشش بیمه خود از شرکتهای بیمه اتکایی، آسیب خواهد دید.

درست مانند بازار بیمه دریانوردی که تحت نفوذ شرکتهای غربی است، بازار بیمه اتکایی جهانی هم تحت نفوذ شرکتهای آمریکایی و اروپایی است که اکنون باید مجموعه گسترده ای از تحریمهای تصویب شده علیه منافع کشتیرانی و بانکهای روسی را رعایت کنند.

بدون بیمه اتکایی، بیمه‌گری که یک نفتکش را تحت پوشش قرار می دهد، احتمالا به ضمانت یک دولت برای پوشش خسارتهای احتمالی که می تواند به چندین میلیارد دلار بالغ شود، نیاز دارد.

در حال حاضر مشتریان در هند و چین، محموله‌های نفت روسیه را که در غرب خریداری ندارد، دریافت می‌کنند زیرا ارزان‌تر هستند. طبق گزارش ماه جاری آژانس بین المللی انرژی، صادرات نفت روسیه در آوریل به میانگین پیش از حمله نظامی به اوکراین رسید.

سه منبع صنعتی آگاه اظهار کردند: در فقدان بیمه‌گران غربی، روسیه از شرکتهای بیمه داخلی شامل شرکت اینگوستراخ که چهارمین بیمه‌گر بزرگ این کشور است، استفاده می‌کند.

بنا بر آمار آژانس بین المللی انرژی، هند که متحد قدیمی مسکو است، خرید نفت روسیه را افزایش داده و سهمش از صادرات نفت روسیه، از صفر در ابتدای سال میلادی جاری، به ۱۰ درصد رشد کرده است.

یک مقام ارشد هندی گفت: دهلی‌نو بیمه را مانع بزرگی برای خریدهای آتی نمی بیند زیرا اینگوستراخ مسئولیت قانونی برای اتفاقاتی دارد که در دریا روی می دهد. هند پوشش بیمه حمایت و خسارت اینگوستراخ را تایید می کند بنابراین تا زمانی که کشتی‌ها مقررات ورود به بندر را رعایت کنند، مشکلی نخواهد بود. از آنجا که هند تحریمهای آمریکا را تایید نکرده است، کشتی‌های روسی را خواهد پذیرفت. مسئولیت قانونی هند پس از تخلیه محموله از کشتی خواهد بود.

چین که بزرگترین واردکننده نفت در دنیا است، خرید نفت از روسیه به قیمت ارزان را افزایش داده است اما بیمه‌گران چینی در حال بررسی فراهم آوردن پوشش بیمه‌ای هستند که پیش از این توسط همتایان غربی آنها انجام می شد و احتمالا به تضمین دولتی نیاز خواهند داشت.

اقدام دولتها برای تضمین ریسکهای دریایی مربوط به حمل کالاهای تحریم شده، بدون سابقه نیست. ژاپن در سال ۲۰۱۲ پس از قطع پوشش بیمه‌گران غربی به دلیل تحریمها، از ضمانت مسئولیت دولتی استفاده کرد تا محموله‌های نفت ایران را وارد کند.

یک مقام ژاپنی که مایل نبود نامش فاش شود، اظهار کرد: این قانون در سال ۲۰۱۲ برای واردات نفت ایران تصویب شد و مقررات جدید برای برای هر گونه تضمین مربوط به پوشش نفت روسیه باید تصویب شوند.

بیمه‌گران ژاپنی همچنان پوشش بیمه برای نفتکشهای حامل نفت روسیه فراهم می کنند به شرط این که این نفتکشها با شرکتهای تحت تحریم ارتباطی نداشته باشند.

به گفته این منبع آگاه، اگر شرکتهای بیمه اتکایی غربی و انگلیسی پوشش بیمه را متوقف کنند، بیمه‌گران ژاپنی هم احتمالا اقدام مشابهی را انجام می‌دهند.

بر اساس گزارش رویترز، ممنوعیتی برای بیمه کشتی‌های خارجی حامل نفت روسیه وجود ندارد اما این موضوع در راستای بسته جدید تحریمهای اتحادیه اروپا که شامل تحریم واردات نفت روسیه است، بررسی شده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

گندمکاران چشم انتظار اعلام جایزه تحویل گندم-پیام امروز

قیمت خرید تضمینی گندم پس از چندماه تاخیر در ۲۷ دی ماه اعلام شد که …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *