ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان و آشنایی با ایمپلنت

 ایمپلنت دندان روشی است دائمی برای دندان های از دست رفته. خوشبختانه امروزه با فراگیر شدن ایمپلنت دندان افراد دیگر دغدغه‌ای برای از دست دادن دندان های خود ندارند و دیگر به سراغ دندان های مصنوعی نمی روند. قرار دادن ایمپلنت در دهان هیچ مشکلی را برای استفاده کننده به وجود نمی آورد و فرد به می تواند تا آخر عمر بدون هیچ گونه مشکلی از آنها استفاده کند.

کاشت دندان یا ایمپلنت دندان (Dental implants) بهترین انتخاب برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته است. شاید برای بسیاری از ما حتی تصور عارضه‌ای به نام بی‌دندانی سخت باشد ولی متاسفانه به دلایل زیادی این احتمال وجود دارد که یک یا چند دندان خود را از دست بدهیم. تاچند دهه پیش اگر چنین اتفاقی می‌افتاد هیچ راهی غیر از استفاده از دندان‌های مصنوعی نبود ولی خوشبختانه، هم اکنون قراردادن ایمپلنت‌ها در فک و یا کاشت دندان ساده است و ناراحتی خاصی را به دنبال ندارد و تا پایان عمر می‌تواند نقش دندان واقعی را ایفا نماید. در بیمارانی که از نظر بافت لثه و استخوان دارای وضعیت مناسبی باشند، می‌توان کاشت دندان را بدون نیاز به جراحی گسترده و با روشی ساده و با کمترین اندازه درد و خونریزی برای بیمار انجام داد.

مراکز دندانپزشکی زیادی وجود دارند که خدماتی مثل ایمپلنت دندان ارائه میکنند اما آنچه که باید بیشتر از همه مورد تامل و بررسی قرار بگیرد تخصص و تجربه دندانپزشک است تا به نحو احسن کار خود را انجام دهد. در این راستا جناب آقای دکتر علی سجودی یکی از بهترین دندانپزشکان متعهد و متخصص میباشد که در زمینه ایمپلنت دندان دارای تجربه بالایی است.

چرا باید از ایمپلنت های دندانی استفاده کنیم؟

در مواردی که یک تا تعدادی از دندان ها کشیده می شود. اتفاقی که در فک می افتد شامل باریک و کم عرض شدن استخوان آن ناحیه و حرکت دندان های مجاور ناحیه بی دندانی و دندان فک مقابل به سمت ناحیه بی دندان می باشد. که باعث از دست رفتن فضا، تداخل در تغذیه مناسب و غیره می شود. به طور کلی بهترین حالت این می باشد که در شش ماه اول پس از، از دست رفتن دندان اقدام به جا گزین کردن آن شود. زیرا در خیلی از موارد مشاهده می شو که فردی برای قرار دادن ایمپلنت دندان مراجعه می کند. اما به دلیل از دست رفتن فضا کافی برای قرار دادن یک پایه ایمپلنت وجود ندارد. یا نیاز به دستکاری و تراش دندان های مجاور برای قرار دادن یک پایه ایمپلنت با طول و قطر مناسب است.

بنابراین توصیه می شود برای حفظ و جلوگیری از تحلیل و تضعیف استخوان فک و حفظ نظم و ترتیب سیستم دندانی، نسبت به جایگزینی دندان از دست رفته در اولین فرصت اقدام شود.

ایمپلنت دندان

ایمپلنت دندان چند جلسه طول میکشد؟

کسانی که قصد کاشت ایمپلنت دندان را دارند، سوال آن ها این است که در چند جلسه کاشت دندان انجام می شود. در جواب به این سوال بایستی گفت که کاشت ایمپلنت دندان بسته به روش انتخابی برای کاشت و نوع درمان انتخابی توسط متخصص ایمپلنت دندان می تواند در طی چند مرحله انجام شود.

روند کلی کاشت دندان به این صورت است که ابتدا کاشت پایه ایمپلنت انجام شده و سپس برای ایمپلنت کاشته شده روکش تهیه می شود. بنابراین به طور معمول نیاز به دو جلسه می باشد که در روش های مدرن امروزی بسته به شرایط بیمار حتی به یک جلسه هم می رسد.

مزایای ایمپلنت‌های دندانی چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی مزایای زیادی دارند، از جمله:

  • ظاهر بهتر: ایمپلنت‌های دندانی حس و ظاهری مشابه دندان طبیعی دارند. و به خاطر آنکه طوری طراحی شده‌اند که با استخوان ترکیب می‌شوند، دائمی هستند.
  • تکلم آسان‌تر: دندان‌های مصنوعی، از آنجاکه از جای خود حرکت می‌کنند، می‌توانند موقع حرف زدن مشکل ایجاد کنند. با ایمپلنت دندانی بدون نگرانی از جابه‌جا شدن دندان می‌توانید به‌آسانی تکلم کنید.
  • راحتی بیشتر: دندان مصنوعی به خاطر متحرک بودن، کار جویدن را دشوار می‌کند. ایمپلنت دندانی مثل دندان طبیعی عمل می‌کند و می‌توانید بدون درد و با راحتی غذا را بجوید.
  • اعتمادبه‌نفس بیشتر: ایمپلنت دندان زیبایی لبخند را به شما بازمی‌گرداند و موجب می‌شود احساس بهتری نسبت به ظاهر خودتان داشته باشید.
  • بهداشت بیشتر دهان و دندان: ایمپلنت دندان مثل دندان‌هایی که با بریج متصل می‌شوند، نیازی به تراشیدن دندان‌های مجاور ندارد. از آنجا که دندان‌های مجاور برای محافظت از ایمپلنت نیازی به تغییر ندارند، دندان‌های طبیعی شما دست‌نخورده باقی می‌مانند و در نتیجه بهداشت دهان و دندان را بالا می‌برند. ایمپلنت‌های تک دسترسی بهتری به فاصله بین دندان‌ها می‌دهند و در نتیجه بهداشت دهان را بهتر می‌توان حفظ کرد.
  • پایداری: ایمپلنت‌ها بسیار مقاوم هستند و سال‌های سال دوام دارند. با مراقبت‌های لازم می‌توان تا آخر عمر ایمپلنت را در دهان نگه داشت.
  • آسودگی: دندان‌های مصنوعی متحرک هستند. ایمپلنت دندانی دشواری‌های ناشی از متحرک بودن دندان مصنوعی و همین‌طور نیاز به مواد چسبنده ناخوشایند برای نگه‌داشتن آن‌ها در جای خود را از بین برده است.

مراقبت‌های ضروری پس از جراحی ایمپلنت دندان

ایمپلنت‌ دندان خطر به وجود آوردن شرایطی را دارند که پری ایمپلنت نام دارد که معادل بیماری لثه برای دندان است. یعنی لثه و استخوان اطراف ایمپلنت متورم می‌شوند. این تورم اطراف بافت می‌تواند به دلیل فشار واردشده به ایمپلنت یا عفونت باکتریایی باشد. پری ایمپلنت اگر درمان نشود موجب از بین رفتن ایمپلنت می‌شود. پس از جراحی ایمپلنت برای جلوگیری از به وجود آمدن این مشکل حتماً باید تمامی مراقبت‌های ضروری در منزل و مراجعه به دندان‌پزشک به‌صورت مرتب انجام شود. بهداشت دهان و دندان برای ایمپلنت شامل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن برای از بین بردن باقی‌مانده غذا و پلاک است. در مطب دندانپزشک بافت نرم و سخت اطراف ایمپلنت با ابزارهای مخصوص معاینه می‌شود تا بقایای مواد جراحی از اطراف آن پاک شوند. در صورت نیاز باید برای جلوگیری از فشار زیاد روی ایمپلنت دندان شکل قرار گرفتن دندان‌ها روی هم تنظیم شود.

تعرفه دندانپزشکی سال ۱۴۰۱

تعرفه دندانپزشکی ایمپلنت دندان سال ۱۴۰۱ نیز تحت تاثیر افزایش قیمت دلار در این چند ماهه اخیر قرار گرفت و طی چند مرحله تغییر پیدا کرد. این تغییر طوری بوده که بسیاری از مراکز در ماه های ابتدایی سال حداقل دو بار افزایش قیمت را به ناچار اعمال نموده اند. اما در این بین مراکزی هم بوده اند که تعرفه همانند سال گذشته اعلام کرده یا کمترین تغییر قیمت را اعمال نموده اند. با توجه به افزایش قیمت همگانی تعرفه دندانپزشکی امسال به نسبت سال گذشته ، این افزایش قیمت را می توان در حدود ۲۵ الی ۴۰ درصد ذکر کرد. اما همانطور که اشاره شد تعداد معدودی مراکز دندانپزشکی، این میزان تغییر قیمت را در بین ۱۰ الی ۲۰ درصد نگه داشته اند.(از قبیل ایمپلنت دندان در مرکز دندانپزشکی دکتر علی سجودی )

منبع : دکتر بزرگ و محمدی نژاد

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر پرک با شیر

طرز تهیه اوتمیل خوشمزه و مقوی با جو دوسر پرک و شیر

جو دوسر پرک یکی از بهترین گزینه‌ها برای یک صبحانه سالم و انرژی‌زا است. این …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner