فرآیند تجاری‌سازی "تصاویر ماهواره سنجشی خیام" آغاز شد

احمد سلیمانی؛ نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران در گفت‌وگو با خبرنگار فضا و نجوم خبرگزاری پیام امروز اظهار کرد: یکی از اتفاقات مثبت طی چند ماه گذشته در پژوهشگاه فضایی ایران، بحث توسعه کاربردپذیری و تسریع فرآیند تجاری‌سازی تصاویر سنجشی ماهواره خیام است.

وی تصریح کرد: تصاویر ماهواره خیام یک دوره گذاری را باید طی می‌کرد تا بتواند در سطح سازمان‌ها و مجموعه‌های دولتی و خصوصی، توانمندی‌های خود را ارائه دهد؛ به این معنا که این ماهواره در چه گستره‌ای قادر به پوشش است و در چه طیف حوزه‌های کاری مانند حوزه محیط زیست یا کشاورزی قادر به پوشش‌دهی است.

سیلمانی خاطرنشان کرد: امروز خیام به مرحله‌ای رسیده که قادر است بحث تجاری‌سازی و توسعه بازار فروش خود را به‌صورت رقابتی پیگیری کند و در همین راستا لینک دسترسی به تصاویر به خیام در سایت پژوهشگاه فضایی ایران فعال شده است و ما می‌‌خواهیم با تعامل مثبت در توسعه بازار فروش تصاویر خیام، بتوانیم نیازمندی‌های تمام صنایع و سازمان‌ها و حتی مجموعه‌های تخصصی مثل شرکت ملی مس ایران که زیرمجموعه وزارت صمت است را پوشش دهیم چرا که یکی از نیازمندی‌های شرکت ملی مس، پایش دقیق گستره معادن مس کشور برای توسعه استخراج است.

نماینده تجاری‌سازی پژوهشگاه فضایی ایران متذکر شد: تلاش داریم برای تمامی طیف‌ها از جمله وزارت صمت، وزارت جهاد کشاورزی و سازمان محیط زیست تعامل مثمرثمری داشته باشیم؛ امروز به‌صورت بالفعل با وزارت جهاد کشاورزی برای محدوده سطح کشت محصولات قرارداد داریم تا این اطلاعات را تجمیع کرده و در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار دهیم تا بتوانند به هیئت دولت گزارش دقیقی ارائه دهند و در نتیجه، برنامه‌ریزی‌های صحیحی در بحث صادرات و واردات این نوع محصولات داشته باشند.

وی تصریح کرد: همچنین در حال تعامل با سازمان محیط زیست هستیم تا بتوانیم نیازهای فناورانه سازمان محیط زیست را در بحث پایش تالاب‌ها و میزان سطح آب پشت سدهای کشور داشته باشیم؛ چرا که یکی از نیازمندهای کشور، تخمین دقیق آب پشت سدهای کشور است تا از این طریق، وزارت نیرو در فصول گرم سال، یک برنامه‌ریزی مناسب و منسجمی برای کنترل و مدیریت سطح آب مصرفی کشور داشته باشد.

سلیمانی گفت: نیازمندی‌های‌ محیط زیست در حوزه‌های مختلفی از جمله پایش مراتع، جنگل‌خواری، تغییر اراضی کشاورزی و … است و یکی از رویکردهای مثبت پژوهشگاه فضایی ایران این است که تمام نیازمندی‌هایی که بالفعل در مجموعه‌ها و سازمان‌ها وجود دارد را پوشش دهد.

وی تصریح کرد: امروز در بازارهای دنیا تصاویر ماهواره‌ای به صورت کیلومترمربعی با قیمت دلاری خرید و فروش می‌شود در همین راستا ما می‌توانیم یک بازار رقابتی با قیمت‌های خارجی ایجاد کنیم تا به لحاظ قیمتی برای مصرف‌کنندگان توجیه اقتصادی نیز داشته باشد؛ بنابراین قصد نداریم که موضوع بازایابی و فروش تصاویر را فقط خودمان جلو ببریم بلکه می‌خواهیم رقابت تجاری از لحاظ قیمت در فروش تصاویر خیام برای خود ایجاد کنیم تا طرف‌های مقابل نیز یک اشتیاقی برای خرید داشته باشند.

سلیمانی یادآور شد: ماهواره خیام یک سال است که از عمر آن می‌گذرد و این ماهواره براساس طول عمر چندین ساله خود طراحی و به فضا پرتاب شده است؛ در این یک سال، فرایند تثبیت، ایجاد زیرساخت‌ها، توسعه تصاویر و آرشیو‌بندی را انجام دادیم و امروز آرشیو‌بندی‌های ما به حدی رسیده که قادر است نیازمندی‌های سازمان‌ها و مجموعه‌های مختلف را پوشش دهد.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تفاوت اختلال یادگیری و بیش فعالی + فیلم-پیام امروز

۰۸:۵۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ سحر پهلوان نشان، روانشناس  با حضور در برنامه صبحانه ایرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *