ایسنا/قم استاد حوزه علمیه گفت: سابقه ایرانیها در تبلیغ و گسترش اسلام، نظیر ندارد. تاریخ اسلام در دورترین نقاط شرق آسیا؛ اندونزی و مالزی، فیلیپین تا هند و چین و تمام آسیای مرکزی و آسیای میانه، نشان میدهد که ایرانیها، اسلام را نه با شمشیر بلکه با تبلیغ فرهنگی به این مناطق بردهاند. اسلام آفریقا و زنگبار هنوز مدیون ایرانیها و شیعیان است؛ بنابراین ایرانیها به صورت خودکار نامزد دریافت مسئولیت «احیای اسلام در دنیای مدرن» هستند.
حجتالاسلاموالمسلمین محسن مهاجرنیا در جلسه هماندیشی اندیشکده مطالعات انقلاب اسلامی دانشگاه طلوع مهر عنوان کرد: انقلاب اسلامی یک واقعه تک رخداد، بیبدیل و بینظیر است بهطوری که نمیتوان تعریف جامعی از آن ارائه داد. «مَثَل ما و انقلاب»، «مَثَل آب و ماهی» است. ماهی تا در درون آب است اهمیت آب را نمیفهمد. همین امر باعث شده است بعد از چهار دهه، هنوز تبیین درستی از حقیقت و فلسفه انقلاب اسلامی ارائه نگردد.
وی ادامه داد: تبیینها و تحلیلهای موجود، عمدتاً بر پایه نظریات و پیشفرضهای جامعهشناختی و علوم سیاسی متفکران مغرب زمین است. انقلاب اسلامی با ادعای مدیریت زیست جهان، انسان مدرن، با یک پیام انسانی و جهانی وارد عرصه دنیای جدید شد، اما به لحاظ نظری، مبانی تئوریک آن به هیچ وجه در تراز اندیشه بنیانگذار آن ارائه و بازسازی نشد.
استاد و پژوهشگر فلسفه سیاسی با انتقاد از اینکه فلسفه سیاسی انقلاب اسلامی بعد از گذشت بیش از چهل سال هنوز تدوین نشده است، گفت: امیدواریم اندیشکده انقلاب اسلامی که به همت دانشگاه طلوع مهر و جدیت ریاست آن، حجتالاسلام دکتر بنایی، تشکیل شده است، بتواند با اندیشه ورزی دقیق و صحیح، ضرورت بازشناسی و بازسازی انقلاب را به دغدغه اولیه همه وفاداران به انقلاب، تبدیل کند.
وی در باب ضرورت تبیین حقیقت انقلاب اسلامی گفت: اگر بخواهیم انقلاب اسلامی را به درستی تعریف کنیم، شاید بهترین تعریف این باشد که ابتدا به یک سؤال فرضی پاسخ بدهیم، اگر همه ملتهای مسلمان و همه علمای دین را جمع کنند و فارغ از تعصبات فرقهای از آنها نظرخواهی کنند که: اصیلترین و نابترین مذهب اسلامی به عنوان نامزد یک انقلاب اسلامی، بهترین رهبر واجد شرایط، باسابقهترین ملت در خدمات فرهنگی به اسلام و بهترین زمان و مناسبترین مکان و معقولترین و کارآمدترین نظریه سیاسی در احیا و بازسازی اسلام ناب محمدی (ص) در قالب یک تحول بزرگ و یک انقلاب چیست؟
تردید نکنید همه علمای اسلام، همه سرآمدان علمی ۵۷ کشور اسلامی، اذعان دارند که مکتب جعفری قویتر، غنیتر و درونمایههای دینی آن از بقیه مذاهب اسلامی بیشتر است.
وی افزود: همین اعتراف را قبلاً امامان مذاهب اربعه اهل سنت درباره شخصیت استادشان حضرت امام جعفر صادق (ع) داشتهاند. بر اساس شرایط و ویژگیهایی که در کتب فریقین آمده، بهطور قطع، همه علمای شیعه و اهل سنت از میان شاهان و کودتاچیان و حاکمان دست نشانده و مادام العمر، «امام خمینی» را به دلیلِ جامعیت در فقاهت، علم و حکمت، اجتهاد، عدالت، تقوا، شجاعت، دوری از هوا و نفس، بهترین گزینه برای رهبری احیای اسلام در دنیای جدید برخواهند گزید.
مهاجرنیا اظهار کرد: شک نکنید که نامزدی ملت ایران برای مسئولیت پرچمداری احیای اسلام در دنیای جدید، اجماع همه علمای دین را در پی خواهد داشت، زیرا سابقه ۱۴۰۰ ساله خدمتگزاری هیچ ملتی بهاندازه ایرانیها به اسلام و دین و خدا و پیغمبر نیست.
سابقه ایرانیها در تبلیغ و گسترش اسلام، نظیر ندارد
وی گفت: هیچ ملتی بهاندازه ایرانیها، عالم و فقیه و محدث، فیلسوف، متکلم، عارف و متخلق، آثار علمی و روایی تحویل اسلام نداده است. کافی است بدانید، دو تن از امامان چهارگانه و همۀ شش تن نویسنده صحاح سته اهل سنت، ایرانی بودند و نیز هرسه نویسنده منابع اربعه شیعه هم ایرانی بودند. کافی است بدانید مؤسس فلسفه اسلامی جناب حکیم ابونصر فارابی و ادامه مکتبش حکمایی چون ابوعلی سینا، خواجهنصیرالدین طوسی، ابوعلی مسکویه همه از ایرانیان بودهاند.
استاد حوزه و دانشگاه اضافه کرد: سابقه ایرانیها در تبلیغ و گسترش اسلام، نظیر ندارد. تاریخ اسلام در دورترین نقاط شرق آسیا؛ اندونزی و مالزی، فیلیپین تا هند و چین و تمام آسیای مرکزی و آسیای میانه، نشان میدهد که ایرانیها، اسلام را نه با شمشیر بلکه با تبلیغ فرهنگی به این مناطق بردهاند. اسلام آفریقا و زنگبار هنوز مدیون ایرانیها و شیعیان است؛ بنابراین ایرانیها به صورت خودکار نامزد دریافت مسئولیت «احیای اسلام در دنیای مدرن» هستند.
وی در خصوص بهترین زمان برای احیای اسلام و انقلاب بیان کرد: در دورهای که پایان عصر دین و عصر ایدئولوژی در دنیا مدرن بود، انقلاب اسلامی ظهور پیدا کرد و جلوی انحراف تاریخی را گرفت.
مهاجرنیا در باب نظریههای معطوف به اسلام سیاسی و انقلاب اسلامی، گفت: واقعیت نظریههای سیاسی نشان میدهد که تنها اندیشهای که توانسته است به خوبی مبانی، اصول و دستگاه فکر دینی را متناسب با دنیای امروز بازسازی کند و به دور از افراط و تفریط، اندیشه اسلام ناب محمدی (ص) را در عرصه قطب بندی دنیای مدرن و در تراز ابرقدرتهای مطرح کند، اندیشه امام خمینی (ره) بوده است.
وی یادآور شد: امام راحل (ره) توانست «ولایتفقیه» و «حکومت اسلامی» را در ظرف ساختارهای مدرن و در زیست جهان انسان معاصر، بازتولید، سازگار و پیاده کند. اسلامیت را به زیبایی با جمهوریت تطبیق داد و «نظام امت_ امامت» را در الگوی «دولت_ملت» در عرصه نظام بینالمللی امروز به ثبت برساند.
مهاجرنیا در نهایت نتیجه گیری کرد: حقیقت انقلاب اسلامی آن چیزی است که از عقلانیت بین الاذهانی و نظرخواهی همه ملتهای مسلمان و همه علمای دین، فارغ از تعصبات قومی و فرقهای میتوان به دست آورد؛ یعنی «انقلاب اسلامی» بزرگترین رنسانس و تحول اصیل اسلامی است که به رهبری امام خمینی (ره) و با قیام ملت ایران در بهترین زمان و مناسبترین مکان و معقولترین و کارآمدترین نظریه سیاسی، اسلام ناب محمدی (ص) را به مثابه یک فلسفه سیاسی برای هدایت بشریت و زیست جهان مدرن بازسازی کرد.
وی با اشاره به موفقیتها و دستاوردهای دانشگاه طلوع مهر از ریاست و مجموعه کارکنان دانشگاه تشکر کرد و گفت: الحمدالله کارهای خوبی در حوزه آموزش صورت گرفته و با همت و دغدغههای ریاست دانشگاه در حوزه پژوهش نیز دستاوردهای ارزشمندی ارائه شده است.
مهاجرنیا افزود: تشکیل دو اندیشکده «مطالعات آینده پژوهی» و «مطالعات انقلاب اسلامی» از نوآوریهایی است که در راستای تبیین انقلاب اسلامی و منویات امام راحل (ره) و رهبر معظم انقلاب ایجاد شده است.
وی عنوان کرد: چشماندازهای ترسیمی آموزشی و پژوهشی بیانگر آن است که دانشگاه به سمت توسعه در تراز بینالمللی در حال برنامهریزی و حرکت است. توجه و اهتمام مسئولان دانشگاه به آموزش و تقویت پژوهشهای بنیادی و اثرگذار و در عین حال توجه به مهارت افزایی و برگزاری کارگاههای آموزشی موردنیاز برای عموم دانشجویان و سایر علاقهمندان به کسبوکار و اشتغال، مسئله اول و نقطه کانونی اهداف مسئولان دانشگاه است.
انتها پیام