جف بزوس، نکات متنوعی در مورد مدیریت و نحوه سازماندهی کار در یکی از بزرگترین شرکتها در سال ارائه کرده است. او مالک شرکت تجارت الکترونیک “Amazon” و همچنین شرکت فضایی “Blue Origin” است. ۲۷ سالی که او به طور خاص در راس آمازون سپری کرده، باعث شده تا گنجینهای از نکات مهم را در مورد اداره شرکتهای فناوری بداند.
در این گزارش برخی از نکاتی که او بر اساس تجربیات خود در طول سالها حضور در مدیریت آمازون بدست آورده مطرح شده است.
۱- به تصویر بزرگ فکر کنید
باید چند سوال همراه با ایدههای ساده داشته باشید، مانند اینکه آیا نباید این ایده را گسترش دهیم؟ آیا ما نباید به طور طبیعی به اطراف این زاویه نگاه کنیم تا ایدهای فراتر از آنچه اکنون فکر میکنیم توسعه دهیم تا شکل آنچه ساخته ایم را تغییر دهیم؟
بزوس میگوید: کارهای بزرگ از کارهای کوچک شروع میشوند، و بزرگترین درخت بلوط ابتدا یک دانه بوده است.
۲- از نظر استراتژیک صبور و از نظر تاکتیکی کم حوصله باشید
بزوس روی سرعت تمرکز کرده و در عین حال به دیدگاه بلندمدت خود برای شرکت وفادار است.
اگرچه ممکن است زمان زیادی طول بکشد تا به جایی که میخواهیم برسیم، اما به گفته او سرعت عمل بسیار اهمیت دارد.
۳– به داستان توجه کنید نه اسلایدهای پاورپوینت
بزوس میگوید که آمازون “عجیبترین فرهنگ ملاقاتی که من تا به حال با آن مواجه شده ام”را دارد. چیزی که بزوس در نشستها ممنوع کرده، استفاده از برنامه واورپوینت است.
بزوس میافزاید: در هر جلسه، یکی از اعضای جلسه یادداشتی شش صفحهای تهیه میکرد که به شکل روایی ساختار یافته، و حاوی جملات واقعی و موضوعی بوده است.
جلسه ایده آل او شامل روزهای آماده سازی، یک سند روشن و یک جلسه کامل است.
بزوس در ایمیلی در سال ۲۰۰۴ به تیم اول خود توضیح داد که چرا پاورپوینت را دوست ندارد.
او مینویسد: ارائههای سبک پاورپوینت به نحوی اجازه میدهند ایدهها پنهان بمانند، هرگونه احساس اهمیت نسبی را از بین میبرد، و ارتباط درونی ایدهها را نادیده میگیرد.
۴- نظر مشتری را دریافت کنید
ایمیل بزوس عمومی است و اگرچه تصور اینکه این میلیاردر به مشتریان خود پاسخ میدهد دهد سخت است، اما او میگوید که گاهی اوقات نگرانیها یا نظرات آنها را به بخشهای مربوطه ارسال میکند.
بزوس گفت: من بیشتر این ایمیلها را میبینم و آنها را با علامت سؤال برای مدیران مسئول منطقه میفرستم.
بزوس به جای تمرکز بر وسواس رقبا بر وسواس مشتری تمرکز دارد.
او گفت: اغلب شرکتها میگویند مشتری محور هستند، اما در واقع بیشتر انرژی خود را صرف پاسخگویی به رقبا و صحبت در مورد آنها میکنند.
همچنین، در سال ۱۹۹۷، بزوس یک ایمیل به ۱۰۰۰ مشتری ارسال کرد و از آنها پرسید که دوست دارند این شرکت چه چیزی بفروشد.
۵- تصمیمات را طبقه بندی کنید
بزوس در نامه سال ۲۰۱۵ خود به سهامداران نوشت که بین تصمیمات نوع ۱ و نوع ۲ تفاوت قائل است.
تصمیمات نوع اول با تاثیر بالا در نظر گرفته میشوند و تاثیر قابل توجهی بر استراتژی شرکت دارند، در حالی که تصمیمات نوع دوم ریسک کمتری دارند و در صورت لزوم میتوان به راحتی آنها را معکوس کرد.
بزوس میگوید که تصمیمات نوع اول بیشتر وقت شما را میگیرد، در حالی که تصمیمات نوع دوم باید به تصمیمات کوچکتر دیگری تفویض یا بسته شوند.
بزوس معتقد است که شما باید با استفاده از ۷۰ درصد اطلاعاتی که میخواهید داشته باشید تصمیم بگیرید، زیرا اگر منتظر تمام دادههایی باشید که میخواهید، خیلی کند عمل خواهید کرد.
منبع: الیوم السابع
Source link