دلایل تشدید تنش توسط نتانیاهو در مرزهای جنوبی لبنان


زرگر در گفت‌وگو با ایلنا تشریح کرد:

دلایل تشدید تنش توسط نتانیاهو در مرزهای جنوبی لبنان





کارشناس مسائل بین‌الملل گفت: تلاش اسرائیل برای انحراف افکار عمومی از کرانه باختری و غزه است و می‌خواهد در نهایت فشارها و توجهات بین‌المللی را کاهش دهد.

علی‌اصغر زرگر، کارشناس مسائل بین‌الملل با اشاره به انفجار دستگاه‌های ارتباطی در لبنان و قصد اسرائیل از تشدید تنش در مرزهای جنوبی این کشور در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا عنوان کرد: از حیث فنی این عملیات و اقدام‌های اسرائیل ابعاد مختلفی دارد. برخی‌ می‌گویند که مواد منفجره کار گذاشته شده ‌در دستگاه‌های ارتباطی موجب این اتفاق شده و انفجار صورت گرفته و برخی دیگر هم بحث تزریق امواج را مطرح می‌کنند و اعلام شده که بخش اعظمی از این پیجرها به تازگی وارد لبنان شده است. اینکه کارخانه سازنده چگونه این دستگاه‌ها را آلوده کرده یا اینکه چگونه این پیجرها و سایر دستگاه‌های ارتباطی و الکترونیکی آلوده شده‌اند، در نهایت انگشت اتهام تنها به سوی اسرائیل نشانه ‌می‌رود. باید توجه شود که تمامی این اقدام‌ها زمانی انجام می‌شود که نشان می‌دهد موجودیت اسرائیل صرفاً در بحران‌سازی است.

وی افزود: از گذشته تاکنون هم این روند را به گونه‌های دیگر شاهد هستیم و آنها می‌خواهند این وضعیت به گونه دیگر ادامه داشته باشد. اسرائیل به هر ترتیب به دنبال آن بوده تا ایران را وارد یک جنگ منطقه‌ای کند ولی تهران تاکنون وارد این سناریو نشده و سعی کرده تا در این خصوص خوددار باشد که البته حق خود را برای پاسخ به تل‌آویو محفوظ می‌داند. لذا سناریویی که در لبنان اتفاق افتاد یک نوع بحران‌سازی جدید از سوی نتانیاهو و اعضای تیم وی به حساب می‌آید تا بتوانند باز هم تزریق بحران را در شرایط فعلی پیش ببرند. در این میان باید توجه شود که اسرائیل همیشه سعی داشته به همه بفهماند دست بالا را دارد و در این مسیر از پیشروی نظامی گرفته تا حذف شخصیت‌های کلیدی را پیش برده است و حالا هم نوعی حمله سایبری را در دستور کار خود قرار داده است و بارها به گونه‌های مختلفی این اقدام را انجام دادند.

این تحلیلگر مسائل  سیاسی تصریح کرد: اسرائیل با اجرای چنین اقدام‌هایی در منطقه و لبنان به دنبال آن است تا به همه بگوید دست بالا را دارد اما در نهایت آنها به دنبال آن هستند تا توجهات بین‌المللی و رسانه‌ای را از غزه منحرف کنند و حالا در لبنان دست به چنین اقدامی زدند. در این راستا اسرائیل سعی می‌کند که رسماً مسئولیت این اقدام را به عهده گیرد ولی واکنش‌های جهانی به این اقدام بسیار زیاد بوده که نشان از غیرانسانی بودن این جنایات دارد. در همین راستا دبیرکل حزب‌الله لبنان هم اعلام کرده که به این اقدام واکنش نشان خواهد داد و باید دید که آنها چگونه می‌خواهند این مسأله را پاسخ دهند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: از حیث سیاسی هم تلاش اسرائیل انحراف افکار عمومی از کرانه باختری و غزه است و می‌خواهند در نهایت فشارها را کاهش دهند و از حیث فنی هم به دنبال مطرح کردن خود در عرصه منطقه‌ای و بین‌المللی هستند. آنچه نامفهوم به حساب می‌آید مدل این اقدام و درون‌مایه فنی آن خواهد بود؛ چراکه این مسأله می‌تواند غیرنظامیان زیادی را تهدید کند و قادر است در جای جای دنیا به مثابه یک بمب ساعتی عمل کند. باید دید که عکس‌العمل حزب‌الله لبنان به این عملیات چگونه خواهد بود و در مقابل اسرائیل هم منتظر است تا ببیند عملکرد حزب‌الله لبنان چیست. نتانیاهو به دنبال آن است تا بتواند با تشدید بحران در مرزهای جنوبی لبنان یک سناریوی جدید را کلید بزند؛ چراکه وی تا انتخابات نوامبر آمریکا به دنبال آن است که بتواند بحران را به نفع خود در جبهه‌های مختلف پیش ببرد.



انتهای پیام/



Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تعلیق پروازهای شرکت هواپیمایی «دلتا» میان نیویورک و تل‌آویو

۳۰ / ۰۶ / ۱۴۰۳ – ۰۷:۱۹:۰۰ شرکت هواپیمایی آمریکایی «دلتا» از توقف پروازهای خود …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner