تازه ها

قصور مسجل است و با مقصران برخورد جدی خواهیم کرد/ تبعیض میان زغالسنگ تولید کارگر ایرانی و زغالسنگ وارداتی ممنوع شود


به گزارش خبرنگار ایلنا، در هفته گذشته بروز حادثه معدن‌جوی طبس و مرگ حدود ۵۰ نفر از کارگران این مجموعه درحالی رخ داد که حضور رسانه‌ها بطور گسترده در این منطقه نشان داد این منطقه صنعتی و پرثروت در قلب کویرهای کشور، از کمبودهای زیرساختی‌ای رنج می‌برد که برای حل آن‌ها نیازمند نوعی همیت جمعی و ملی در کشور هستیم. 

در این رابطه، محمد نصیری (نماینده مردم طبس و عضو کمیسیون جهش تولید مجلس) پس از ورود به فرودگاه این شهر، به تشریح مشکلات زیرساختی شهر کارگری طبس و همچنین موضوع معادن زغالسنگ و کارگران آن و پیگیری‌های قوه مقننه در این زمینه اشاره کرد. 

نصیری در ابتدا با اشاره به مشکلات زیرساختی شهر طبس که منجر به بروز مشکل برای کارگران و شرکت‌ها شده است، گفت: ما باز هم حادثه غمبار مرگ تعدادی از کارگران معدن زغالسنگ را خدمت همشهریان و هموطنان خود تسلیت می‌گوییم و برای خانواده جانباختگان آرزوی تحمل و صبر بر این مصیبت را داریم. ما درحالی شاهد بروز این حادثه بودیم که در حوزه زیرساخت‌های حمل و نقل و درمان مسائلی داریم که باید رسیدگی شود. 

وی افزود: در طبس پیرامون زیرساخت‌های معدنی باتوجه به ظرفیت‌های گسترده معدنی و صنعتی و توسعه‌ای منطقه، ما باید از امکانات فوق‌العاده‌ای در منطقه بهره‌مند باشیم. در طول چندسال گذشته حوادثی در حوزه معدنی داشتیم که قابل قبول نیست. حوادث سال‌های گذشته معدن یال شمالی طبس و همچنین حادثه راه آهن طبس و حادثه اخیر شرکت معدن‌جو، نشان داد که نیازهایی در حوزه ایمنی و صنعتی در این منطقه باید رفع شود. 

نصیری ادامه داد: در طی این سه ماه که افتخار خدمت به مردم طبس در مقام نمایندگی مجلس را برعهده داشتیم البته پیگیری‌های ویژه‌ای در این حوزه صورت گرفته که نسبت به این موضوعات بتوانیم با برنامه‌ریزی به حل مشکلات بپردازیم. برخی اقدامات هم تاکنون صورت گرفته است. ما از وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و وزیر بهداشت تشکر می‌کنیم زیرا در همین مدت هفته گذشته یکسری تجهیزات در حوزه درمان برای تجهیز مراکز درمانی خریداری و اختصاص دادند و برخی از این تجهیزات در راه و یا درحال نصب هستند. 

نماینده شهر طبس تصریح کرد: حوزه درمان سازمان تامین اجتماعی و بحث توسعه ظرفیت‌های درمانی باتوجه به کارگری بودن شهر و پرجمعیت بودن نسبی آن در قیاس با امکانات درمانی در دستور کار است و از وزیر کار خواستیم تا کلینیک تامین اجتماعی شهر را به بیمارستان تبدیل کند. ما این پیام را به مقامات دولتی دادیم که در حوزه شهرستان طبس و در رابطه با کارگران و معادن این استان، به‌صورت ملی و ویژه ورود و نگاه کنند. 

وی درباره زیرساخت‌های حمل و نقل استان و کمبود تعداد حرکت قطارها و هواپیماها و اقدامات مدنظر در این حوزه توضیح داد: در حوزه زیرساخت حمل و نقل و به ویژه امکانات پروازی شاید تا امروز بالغ بر ۱۷ جلسه با نهادهای مختلف برگزار کردیم. خوشبختانه اقدامات خوبی مورد توافق و جمع‌بندی قرار گرفته است. برخی کارها البته انجام شده که البته روبنایی است. قبلا از برخی امکانات شهرستان برای حل این موضوعات استفاده می‌شد که البته ضررهای بیشتری را هم متوجه منطقه می‌کرد. 

نصیری ادامه داد: اکنون یک کار زیربنایی و توسعه‌ای در منطقه در حوزه هوایی شروع شده است که ان‌شاالله در آینده نزدیک به نتیجه کامل می‌رسد که اطلاع‌رسانی خواهد شد. در حوزه راه آهن نیز در هفته گذشته با مدیرعامل جدید راه آهن کشور (آقای صادقی) داشتیم که نسبت به موضوع بهبود حمل و نقل ریلی بسته‌های اقتصادی برای ما مطرح کردند که ان‌شاالله در همین سفر طبس پیگیر هستیم که آن بسته‌های اقتصادی که در منطقه مطرح شود، بتواند آن موضوعاتی که دغدغه طبسی‌ها در این حوزه است را پاسخ بگوییم. 

وی درباره حادثه معدن طبس و مشکلات ایمنی اظهار کرد: درباره حوادث از ناحیه دستگاه نظارتی به‌طور جدی وارد موضوع شدیم. برخورد جدی با کسانی که در حوزه ایمنی معادن سهل انگاری کردند در دستور کار قرار دارد. مطمئن باشید افرادی که خطا کردند پس از این حادثه که برای هم‌وطنان بسیار سنگین بود، بطور جدی مورد برخورد قرار خواهند گرفت. 

عضو کمیسیون جهش تولید مجلس تاکید کرد: براساس آیین‌نامه‌های داخلی نظارتی بازرسی کار که مورد تایید وزارت کار قرار دارد، موضوع مشخص است. ما این آیین‌نامه‌ها را در جلسات مجلس بررسی کردیم. آن آیین‌نامه‌ها بالاخره رعایت نشده است. اینکه این آیین‌نامه‌ها رعایت نشده برای ما مسجل است و بازرسان اداره کار و دستگاه‌های نظارتی متولی این موضوع در این حوزه باید نظر نهایی را بدهند تا طبق آن بررسی برخورد قانونی و حقوقی صورت بگیرد. قاعدتاً یکی از وظایف مجلس وظایف نظارتی است که بطورجدی در این موضوع ورود می‌کند. 

نصیری با اشاره به مطالبات شرکت‌های معدنی منطقه طبس از سایر شرکت‌ها از جمله مجموعه‌های ذوب آهن در اصفهان گفت: پس از آنکه با اقدامات نظارتی و قانونی نگرانی خانواده‌های جانباختگان و کارگران رفع نگرانی کردیم، باید به سراغ حل ریشه‌ای برخی مشکلات و حل برخی معضلاتی که در نهایت به حوادثی مثل حادثه اخیر منتهی شد خواهیم آمد. بنده در نطق اخیر خود در مجلس به مسئله‌عدم پرداخت تعهدات ذوب‌آهن و سایر نهادها اشاره کردم و قرار است این هفته در روز یکشنبه ذوب آهن اصفهان و مدیرعامل شستا و مدیران صنعت و معدن و مسئولان وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بابت حل این موضوع به مجلس فراخوانده شوند تا مشکلات مالی شرکت‌ها بررسی و پاسخگویی از سوی مسئولان صورت بگیرد. 

وی تاکید کرد: ما امروز یک کار زیربنایی و زیرساختی در حوزه مشکلات مالی شرکت‌های معدنی باید انجام دهیم و آن هم مشخص کردن سهم و همچنین تادیه مطالبات پولی ناشی از خدمات و محصولات این شرکت‌ها به ذوب آهن است. امروز چرا بدهی ذوب آهن اصفهان پرداخت می‌شود؟ چرا وقتی پول زغال گران‌قیمت وارداتی مطرح است، مبالغ فوراً پرداخت می‌شود اما قیمت زغالسنگ با کیفیت داخلی ۲.۵ برابر کمتر از نمونه مشابه خارجی پرداخت نمی‌شود؟ هر تبعیضی در این حوزه ممنوع باید ممنوع شود! 

نماینده مردم طبس در پایان خاطرنشان کرد: ما پیگیر افزایش سهم درصدی نیز هستیم که قرار است طبق آن از فروش فولاد به زغالسنگ برسد و این میزان قبلاً زیر ۳۰ درصد بوده و اکنون باید سهم ۳۰ و ۳۱ درصدی را بدهند. ما خوشبختانه این سهم را به نزدیک ۳۱ درصد رساندیم. ما باید به سمتی برویم که زغالسنگ وارداتی با زغالسنگ تولید داخل در یک رنج قیمتی باشند تا شرکت‌های معدنی ما بخاطر مشکلات مالی امکانات رفاهی و ایمنی خود را نادیده نگیرند.



انتهای پیام/


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

واکنش متفاوت جلایی پور به شهادت فرماندهان حزب الله /ایران وارد فضای جدیدی شده /زمان دفاع از تمامیت ایران است نه نقد کردن

۰۸ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۰۹:۲۵:۰۶ فعال اصلاح طلب نوشت: در چنین فضایی هم …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner