هشدار کمیته اشتغال اتحادیه اروپا درباره بیکاری جوانان


به گزارش خبرنگار ایلنا به نقل از سازمان جهانی کار، روز جمعه در نشست کمیته اشتغال اتحادیه اروپا جلسه‌ای به ریاست مجارستان برگزار شد که در آن معاونین اشتغال وزرای کار چند کشور این قاره، در ارتباط با چالش بیکاری جوانان در این کشورها به بحث و تبادل نظر پرداختند. 

بیش از ۱۰ سال از تصویب توصیه‌نامه شورای اتحادیه اروپا در مورد ایجاد ضمانت شغلی جوانان، می‌گذرد و اکنون نسل جدیدی از طرح‌های ضمانت اشتغال جوانان در اروپا مطرح شده است. 

در سال ۲۰۰۸، یعنی در زمان آغاز بحران اقتصادی جهانی و ورشکستگی وال استریت آمریکا، جوانان اروپایی به طور متوسط ​​دو برابر کمتر از بزرگسالان شاغل بودند (نسبت اشتغال به جمعیت به ترتیب ۳۷.۳ و ۷۲ درصد بود). 

نرخ بیکاری ۱۵.۶ درصد برای جوانان و شش درصد برای بزرگسالان از جمله معضلات اتحادیه اروپا در آن سال‌ها بود. در آن سال‌ها تقریباً چهار برابر بیشتر احتمال داشت که جوانان در مشاغل موقت و غیررسمی مشغول به کار شوند.

پیوند بین سیستم آموزشی و بازار کار، ایجاد مدارس فنی برای انتقال تجربیات بازار کار، تقسیم بازار کار بین کارگران جوان و بزرگسال و سرمایه‌گذاری در بازار کار و سیاست‌های تامین اجتماعی برای جوانان باعث کاهش شتاب گسترش بحران در بازار کار اروپا شد. 

با این حال، بحران اقتصادی موقعیت را از قبل شکننده‌تر کرد و بازار کار جوانان بدتر شد. رشد مهاجرت‌ها، گسترش همه‌گیری بیماری کرونا و رکود اقتصادی ناشی از آن، باعث شد نرخ بیکاری جوانان بطور متوسط به ۲۳.۷ درصد برسد. در کرواسی، یونان، ایتالیا و اسپانیا نرخ سالانه بیکاری جوانان بیش از ۴۰ درصد ثبت شد. در همان سال ۲۰۲۰، نسبت اشتغال جوانان به جمعیت به ۳۲.۱ درصد کاهش یافت که کمترین نسبت ثبت شده در سطح اتحادیه اروپا است. 

پاسخ اتحادیه اروپا به این بحران، تصویب یک توصیه‌نامه در پارلمان این اتحادیه بود که به دنبال آن همه کشورهای عضو اتحادیه اروپا طرح‌های تضمین اشتغال جوانان (YG) را در سطح ملی اجرا کردند. 

از همان ابتدا، سازمان جهانی کار (ILO) به چندین کشور عضو اتحادیه اروپا برای اجرای این طرح در چهارچوب اقدام مشترک سازمان جهانی کار با شورای اروپا در مورد اشتغال جوانان همکاری کرد. 

فراتر از اتحادیه اروپا، در سال ۲۰۱۷، دولت مقدونیه نیز تصمیم به ایجاد طرح تضمین اشتغال جوانان گرفت. درست قبل از معرفی برنامه YG، مقدونیه در حال اجرای دومین برنامه اقدام ملی برای اشتغال جوانان بود که به عنوان یک اولویت سیاستی در نظر گرفته شده بود. با توجه به اینکه این کشور با نرخ بیکاری جوانان بیش از ۳۹ درصد (دو برابر نرخ متوسط) مواجه بود، بیکاری جوانان به بحرانی حاد برای این کشور بدل شده بود. 

آمارهای اتحادیه اروپا نشان می‌داد که بیش از ۷۷ درصد از جوانان بیکار بیش از یک سال در جستجوی شغل بودند. در این مدت، ILO در طراحی نقشه راهی برای اصلاحات بوده است. نشست مجارستان به دنبال کشف راهکارهایی برای برون رفت از این تله است. 

در سال ۲۰۲۱، نتایج کلی تحقیقات اتحادیه اروپا نشان داد که، روی هم رفته، طرح‌های اشتغال جوانان هنوز پوشش کافی در میان جوانانی که نه تحصیل می‌کنند و نه شاغل هستند (NEET)ها نیافته است. 

با وجود اجرای همه این سیاست‌ها، نرخ بیکاری جوانان و نرخ جمعیت غیرفعال جوان زیر ۲۵ سال، در اکثر کشورهای عضو اتحادیه اروپا ثابت مانده یا حتی افزایش یافته است.



انتهای پیام/


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

نمایندگان اجازه نمی‌دهند پورمحمدی و همتی به مطالب ارائه شده گوش کنند/ نامه‌های خود را روزهای دوشنبه به دفتر وزرا ببرید

۱۷ / ۰۷ / ۱۴۰۳ – ۱۰:۱۷:۴۴ تذکر قالیباف در صحن مجلس: رئیس مجلس شورای …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner