معرفی ۱۲ رقم جدید گیاهی در استان مرکزی

ایسنا/مرکزی رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی گفت: سال گذشته ۱۲ رقم در سطح استان معرفی شده که شامل یک رقم صنوبر، سه رقم گندم، دو رقم گندم دیم، دو رقم جو و چهار رقم لوبیا بوده است.

گودرزی روز چهارشنبه ۲۵ خرداد در نشست با اصحاب رسانه اظهار کرد: امنیت غذایی مهمترین مسئله در کشور است. این مسئله در سیستم مدیریتی کشور از اهمیت و جایگاه بالایی برخوردار است بنابراین کار در این حوزه و افزایش بهره وری در آن همیت زیادی پیدا می کند.

وی با بیان اینکه اجرایی شدن شعار سال جاری می تواند در  تامین هرچه بیشتر امنیت غذایی موثر باشد، افزود: از سال های گذشته تاکنون اقدامات زیادی در حوزه های مختلف اعم از معرفی رقم و روش های کشت و … توسط این مرکز انجام شده است.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی تصریح کرد: در حال حاضر ضرورت نفوذ دانش به مزارع و استفاده از نوآوری ها و اقدامات دانش بنیان در حوزه کشاورزی پیش روی ماست و می طلبد که به این مهم به طور ویژه پرداخته شود. با توجه به مسئله کم آبی و لزوم توجه به حفظ عملکرد علیرغم تنش های آبی، استفاده از دانش نو و فناوری جدید در این سیستم جزو برنامه های سازمان است.

گودرزی با اشاره به اینکه باید رقم های سازگار با کم آبی و تنش ها معرفی شوند، اضافه کرد: در همین راستا سال گذشته ۱۱۰ طرح تحقیقاتی در حوزه های مختلف گیاه پزشکی، خاک و آب، منابع طبیعی، زراعی و باغی و …اجرا شد و ۴۳ طرح پایان یافت که نتایج آن به کشاورزان نیز منتقل شده است. سالانه بین ۹۰ تا ۱۲۰ طرح تحقیقاتی در این مرکز انجام می شود.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی از چاپ ۲ جلد کتاب در این مرکز خبر داد و مهمترین خروجی این مرکز را معرفی رقم های جدید عنوان کرد و گفت: سال گذشته ۱۲ رقم در سطح استان معرفی شده که شامل یک رقم صنوبر، سه رقم گندم، دو رقم گندم دیم، دو رقم جو و چهار رقم لوبیا بوده است.

گودرزی ادامه داد: مصرف آب رقم صنوبر معرفی شده به حدود ۹ هزار مترمکعب کاهش پیدا کرده و از طرف دیگر عملکرد آن افزایش داشته است، همچنین با توجه به آب بر بودن لوبیا، برخی به دنبال توقف کشت این گیاه بودند که در این راستا مرکز تحقیقات لوبیای خمین بر تحقیق در این عرصه متمرکز شد تا علاوه بر کار بر روی ارقام این گیاه بتواند در راستای کاهش آب مصرفی، مدت زمان پرورش گیاه را نیز کاهش دهد که با اینکار میانگین عملکرد بالا رفته و صرفه جویی هزینه تولید نیز انجام می شود.

وی با بیان اینکه ۲ رقم لوبیا نیز در دست معرفی برای سال جاری است، وی اضافه کرد: توانمندی و امکانات مرکز تحقیقات جوابگوی مشکلات نیست بنابراین استفاده از توانمندی های جوانان استان در اولویت کاری این مرکز قرار دارد و در این راستا استان مرکزی به عنوان هشتمین استان، یک مرکز رشد را تحت نظر پارک علم و فناوری راه اندازی کرد که البته در حال حاضر ۲۸ مرکز در سطح کشور فعالیت دارند. مرکز رشد در حوزه‌ طرح‌های فناورانه کشاورزی اکنون در این مرکز مستقر است و تمامی جوانان در حوزه‌های مختلف آب و خاک، تغذیه دام، فرآورده های صنایع، فرآوری بخش کشاورزی می توانند ایده‌های خود را در قالب مرکز رشد به این مرکز ارائه دهند.

رئیس مرکز تحقیقات و آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی در خصوص آموزش به بهره برداران و لزوم توجه به این مهم بیان کرد: در این راستا سال گذشته ۱۹ هزار و ۷۰۰ نفر روز آموزش به بهره برداران کشاورزی ارائه شده است. ۹۳۷ نفر از سربازان و کارکنان وظیفه نیز سال گذشته از آموزش‌های مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی بهره مند شده‌اند.

رییس مرکز تحقیقات، آموزش کشاورزی و منابع طبیعی استان مرکزی با یادآوری واگذاری آموزش به مرکز تحقیقات از سال ۹۴ تاکنون افزود: واگذاری آموزش به کشاورزان در راستای بهره گیری از اعضای هیات علمی مرکز تحقیقات برای انتقال دانش به کشاورزان انجام شده‌ است.

وی ادامه داد: بالا رفتن سن کشاورزان  از جمله مشکلات بخش کشاورزی است لذا تربیت کشاورزان آینده در مقطع متوسطه در دستور کار این مرکز قرار گرفته و بر این اساس هنرستان کشاورزی پردیس ساوه سال گذشته به بهره برداری رسید و ۶۳ دانش اموز در این هنرستان جذب شدند. سه رشته گل و گیاهان زینتی، ماشین آلات بخش کشاورزی و گیاهان دارویی در این هنرستان تدریس می شود.

گودرزی اضافه کرد: ۳۶۰ نفر از کارکنان و ۳۷ نفر از مدیران سازمان جهاد کشاورزی  استان سال گذشته از آموزش‌های این مرکز بهره مند شده و ۲ هزار و ۴۷۰ نفر روز آموزش برای کارکنان و ۳۶۰ نفر روز آموزش برای مدیران این سازمان برگزار شده ‌است.

وی در خصوص فعالیت پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین و پردیس تحقیقات انار ساوه در استان مرکزی تصریح کرد: پردیس تحقیقات و آموزش لوبیای خمین تنها پردیس آموزش و تحقیقاتی کشور است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner