فناورها باید به دانشگاه‌های علوم پزشکی سوق داده شوند

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با تاکید بر اینکه فناورها باید به دانشگاه‌های علوم پزشکی سوق داده شوند، گفت: خوشبختانه در دو ماه اخیر آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جنبه آموزشی، تحقیقاتی و صدور مجوزهای لازم در شورای معاونین که به ریاست وزیر بهداشت است، مصوب شد و علاوه بر آن آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان نیز اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید.

به گزارش ایسنا، دکتر یونس پناهی در پنجمین نشست مدیران ارتباط با صنعت و جامعه دانشگاه‌های علوم پزشکی با بیان اینکه باید دانشگاه‌های کشور را به سوی اعتقاد به تغییر دانش به فناوری سوق دهیم، گفت: امیدواریم دانشگاه‌های علوم پزشکی بتوانند در این مسیر ظرفیت‌هایی را ایجاد کنند تا به سوی فناوری و پژوهش‌های کاربردی در جهت رفع نیاز جامعه حرکت پیدا کنند.

معاون تحقیقات و فناوری وزیر بهداشت با بیان این‌که برخی مراکز تحقیقاتی ایده‌های خوبی دارند که در صورت جلب توجه و حمایت کافی می‌توانند به محصول منجر شوند، گفت: در دفتر توسعه فناوری سلامت کمیته‌های تخصصی تشکیل شده است که نیازهای جامعه را شناسایی کرده و برای آن راهکارهایی برای پاسخ به نیاز جامعه پیشنهاد می‌کنند.

دکتر پناهی با تاکید بر اینکه فناورها باید به دانشگاه‌های علوم پزشکی سوق داده شوند، گفت: خوشبختانه در دو ماه اخیر آیین‌نامه حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان از جنبه آموزشی، تحقیقاتی و صدور مجوزهای لازم در شورای معاونین که به ریاست وزیر بهداشت است، مصوب شد و علاوه بر آن آیین‌نامه حمایت از تولید دانش‌بنیان نیز اخیرا در هیات دولت به تصویب رسید.

وی افزود: تفاهم‌نامه سه جانبه‌ای با سازمان غذا و دارو و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و معاونت تحقیقات و فناوری وزارت بهداشت امضا شد تا مطالبات شرکت‌های دانش‌بنیان مورد حمایت قرار گیرد و طی آن مسیر صدور مجوزها از سازمان غذا و دارو تسهیل شود.

دکتر پناهی با بیان این‌که باید در پایان سال بتوانیم تعدادی از دغدغه‌های مطرح در حوزه محصولات و خدمات سلامت را پاسخگو باشیم، گفت: دانشگاه‌های کشور در کنار تولید دانش و علم به تولید تجهیزات و دارو از روش‌های جدید فناوری سلول‌درمانی، ژن‌درمانی و غیره حرکت کنند.

وی با بیان این‌که در میان ۱۳۲ کشور جایگاه ۶۰ را داریم پ امیدواریم در سال آتی در حوزه تولید دانش و هم فناوری جایگاه بهتری کسب کنیم، گفت: البته شاخص ملموس این جایگاه در سفره مردم باید قابل رؤیت باشد. اکنون بیماران ما دیگر برای درمان به کشورهای دیگر مسافرت نمی‌کنند؛ این یک شاخص ملموس است و اگر بیماران ما برای تامین دارو و تجهیزات از تولیدات داخلی استفاده کنند، زمانی است که ما به اهداف‌مان رسیده‌ایم.

در ادامه دو پنل تخصصی توسعه کمی و کیفی طرح‌های ارتباط با صنعت و جامعه و گزارش ماموریت‌های واگذار شده به دانشگاه‌ها برگزار شد.

تشریح مدل راهبری ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه

دکتر محمدرضا منظم اسماعیل پور، رییس دفتر توسعه فناوری سلامت وزارت بهداشت با یادآوری این‌که یک‌سال از برگزاری نشست‌های ارتباط با صنعت می‌گذرد و زمان آن رسیده که با یکدیگر همزبان و همدل شویم، گفت: ارتباط با صنعت یعنی برداشتن تمامی دیوارهای میان صنعت و دانشگاه. وقتی صحبت از ارتباط می‌کنیم، باید در تمامی زمینه‌ها امکان تعامل و ارتباط برقرار باشد.

وی با بیان اینکه در دانشگاه‌ها باید در خدمت جامعه و صنعت باشیم، به هدف و نقش ارتباط با صنعت و جامعه اشاره کرد و گفت: ارتباط با صنعت به‌عنوان بستر الزامی و پایه برای تربیت دانش‌آموخته ماهر برای اشتغال و نوآور و خلاق برای کارآفرینی و در حوزه آموزش است و همین‌طور تضمین‌کننده موفقیت در کل زنجیره نوآوری از ایده تا محصول و بازار و صادرات است.

دکتر منظم مدل راهبری ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه را تشریح کرد و گفت: دانشگاه‌ها باید به این مدل به عنوان یک وظیفه نگاه کنند. تمام اجزای آن در ۱۷ محور مختلف در یک سال گذشته ایجاد شده است. دانشگاه‌های تیپ یک، دو و سه فرآیند متفاوت دارند، ولی در نهایت همه باید به موارد این مدل توجه کنند. نخستین محور؛ سیاست‌گذاری و برنامه ریزی است که بهترین تیم سیاست‌گذار کل مدیران ارتباط با صنعت هستند. تداوم نشست‌های مدیران ارتباط با صنعت و کارگروه‌های مرتبط و برگزاری نشست‌های مشابه در دانشگاه ها ضروری است.

دکتر منظم با اشاره به شرکت‌های دانش‌بنیان به عنوان محور بعدی گفت: یکی از ظرفیت‌های مهم در حوزه ارتباط با صنعت است، هم به طور ملی و هم دانشگاهی باید استفاده شود. سیاست‌گذاری باید به نحوی باشد که هر دو طرف سود ببرند. اساساً شرکت‌های دانش‌بنیان دانشگاهی باید بخشی از وظیفه خود را تعامل با آموزش و پژوهش بدانند، همان‌گونه که دانشگاه‌ها باید در جهت حمایت از آن‌ها تلاش کنند. در همکاری‌های بین سازمانی نیز معرفی توانمندی‌ها به طور مداوم و برخط، برگزاری نشست‌های دو طرفه دانشگاه‌ها و صنعت ایجاد پورتال تعاملی و غیره مورد نظر است. وقتی از صنعت صحبت می‌کنیم فقط نهادهای تولیدی نیست، بخش‌های مختلفی است که باید با آنها ارتباط برقرار کرد.

بنابر اعلام روابط عمومی معاونت تحقیقات و فناری وزارت بهداشت، دکتر منظم با بیان اینکه بخش بزرگی از ایده‌های هسته‌های فناور و بهره‌برداری از آنها با کمک شتابدهنده‌ها قابل اجراست، گفت: از طریق تقویت و تربیت بروکرها یا کارگزاران، روش‌های نوین تعامل دانشگاه با صنعت، ورود شتاب‌دهنده‌ها به دانشگاه‌ها و برعکس ورود دانشجویان، طرح‌ها و پایان‌نامه‌ها به شتاب‌دهنده‌ها و همین‌طور تدوین برنامه حمایتی از شتاب دهنده‌ها می‌تواند مؤثر باشد.

وی ادامه داد: مسئولیت اجتماعی، دکتری فناوری‌محور، فرصت مطالعاتی صنعتی، توانمندسازی و مهارت افزایی، پایان نامه محصول محور، فرصت مطالعاتی دانشجویی، کارآموزی دانشجویی و طرح‌های ارتباط با صنعت، تقویت و بهره‌برداری از بروکرها، امریه که کمتر به آن پرداخت شده، ظرفیت‌های درون دانشگاهی، منابع تامین مالی از سمات، ساتع، یک درصد استانی، موسسه ملی توسعه تحقیقات علوم پزشکی ایران(نیماد)، INSF و گرنت‌بادی‌های بین‌المللی، از دیگر محورهای مدل راهبردی ارتباط دانشگاه با صنعت و جامعه به‌شمار می‌رود.

انتهای پیام 

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner