اساتید پژوهشگاه‌ها با دانشگاه‌ها همکاری کنند/زنگ خطر برای هدایت تحمیلی به‌جای هدایت تحصیلی

وزیر علوم، تحقیقات و فناوری با اشاره به حضور ۵۰۰ هزار داوطلب در رشته علوم تجربی و ۱۵۰ هزار نفر در رشته ریاضی در آزمون سراسری، این امر را زنگ خطری برای کشور دانست و گفت: اگر هدایت تحصیلی نداشته باشیم، به جای هدایت تحصیلی، هدایت تحمیلی خواهیم داشت.

به گزارش ایسنا، دکتر محمدعلی زلفی گل امروز در مراسم تودیع و معارفه رئیس پژوهشگاه بین‌المللی زلزله‌شناسی و مهندسی زلزله با بیان اینکه دیدگاه وزارت علوم نسبت به پژوهشگاه‌ها نگاه هدایتگری است، افزود: بر این اساس انتظار داریم هر پژوهشگاهی با توجه به اولویت کاری خود، مرجعیت علمی داشته باشد و اقداماتی را اجرایی کند تا بزرگ بماند.

وی ادامه داد: در این راستا پژوهشگاه‌ها باید ماموریت‌های خود را شناسایی کنند، پروژه‌هایی را بپذیرند و با ریزکردن این پروژه‌ها آنها را به محققان همسان خود در سایر دانشگاه‌ها ارائه دهند.

زلفی گل ادامه داد: همچنین انتظار داریم هر عضو هیات علمی پژوهشگاه با ۵تا ۱۰ استاد دانشگاه ارتباط داشته باشد.

زلفی گل با تاکید بر اینکه هر رئیس پژوهشگاه و دانشگاهی برای مجموعه خود هدفی داشته باشد، یادآور شد: برای نمونه رئیس جدید دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی آرزو داشت برای ۱۹ دانشکده پراکنده این دانشگاه در سطح تهران زمین واحدی برای تجمیع دانشکده‌های این دانشگاه تدارک ببیند که اقداماتی را برای مجتمع کردن این دانشگاه شروع کرده‌ایم.

وزیر علوم با اشاره به اهمیت پژوهشگاه زلزله، تاکید کرد: انتظار داریم این پژوهشگاه کارکردهای تحقیقاتی خود را عمومی کند تا مردم متوجه شوند این حوزه علمی و تحقیقاتی چه خدماتی را می‌تواند به آنها ارائه دهد.

وی یکی از فاکتورهای مهم برای دانشمندان را شاگردپروری و فناورپروری اعلام کرد و گفت: این امر نیاز به برنامه‌ریزی دارد.

زلفی‌گل یکی از مشکلات مهم کشور را تغییر اقلیم نام برد و یادآور شد: علاوه بر تغییر اقلیم زیست محیطی تغییر اقلیم فرهنگی نیز داریم که نشانه‌های آن وجود و گسترش فضای مجازی و دید مردم در زندگی است.

وی به تغییر اقلیم در محیط آموزشی نیز اشاره کرد و گفت: ما توزیع متوازن استعدادها را نداریم، به گونه‌ای که مدال‌آور المپیاد ریاضی در رشته دیگری تحصیل می‌کند یا دانش آموز به رشته خاصی علاقه دارد، ولی به دلیل آینده شغلی در رشته‌ای تحصیل می کند که در آن توانمندی کمتری دارد.

وی اضافه کرد: این در حالی است که کسی که در المپیاد شیمی، ریاضی و فیزیک برگزیده شده، اگر در همان رشته ادامه تحصیل دهد، علاوه بر اینکه ممکن است مدال نوبل کسب کند، می‌تواند مرزهای علم را تغییر دهد.

وزیر علوم تاکید کرد: باید برای هر دانش آموخته‌ای امکان شغلی مناسبی ایجاد شود، در غیر این صورت به جای هدایت تحصیلی هدایت تحمیلی رشته‌ها را خواهیم داشت.

زلفی گل با اشاره به توزیع داوطلبان آزمون سراسری سال ۱۴۰۱ گفت: در حالیکه تعداد داوطلبان رشته تجربی ۵۰۰ هزار نفر است، در رشته ریاضی تعداد داوطلبان ۱۵۰ هزار نفر است و این زنگ خطر است و باید برای آن فکری کنیم. از پژوهشگاه زلزله درخواست داریم که با برگزاری تورهای علمی برای دانش آموزان مدارس تیزهوشان آنها را با این حوزه آشنا کنند تا در آینده دانشمندان برجسته ای در این رشته داشته باشیم.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner