ایسنا/قزوین یک نویسنده کتاب کودک گفت: هر کتابی در کنار داشتن محتوایی خلاقانه باید لذت خواندن را در کودک دو چندان کند به معنای دیگر کودک از خواندن کتاب لذت ببرد و در عین حال کتاب باید بتواند خلاقیت کودک را هم افزون کند.
مجید شفیعی در گفتوگو با ایسنا اظهار کرد: نویسندهای که بخواهد کتابش صرفاً حاوی پیام باشد؛ نمیتواند نویسنده شاخصی باشد؛ ما در دورهای هستیم که ادبیات، فیلم و صورتهای دیگر هنر و ادب شکلهای جدید روایی یافتهاند. اینکه نویسنده صرفاً هدفش از خلق اثر داستانی انتقال پیام یا بیانیه اخلاقی و اجتماعی باشد داستانش را به اهداف کوچکی فرو کاهیده است که اصولاً نمیتواند تأثیر گذار باشد.
وی ادامه داد: اگرهم نویسنده قصدی در این امر داشته باشد آن نویسنده کارش نوشتن داستان نیست؛ نوشتههای او صرفاً یک بیانیه است. بیانیه اجتماعی، اقتصادی و یا بیانیه فرهنگی است؛ چون مقوله داستان گستردگیهای دیگری دارد. البته نویسنده زیرک میتواند با درایت و تیزهوشی در لایههای زیرین اثرش پیامی را هم بگنجاند اما دادن پیام نباید هدف غایی او باشد.
این نویسنده خاطرنشان کرد: در کتابهای کودک تصویر تابعی از داستان است و به فهم بهتر داستان کمک میکند و روندی جدای از داستان ندارد که آن هم بستگی به خلاقیتی دو جانبه دارد. نویسنده با خلق روندی اندیشمندانه و تأثیرگذار به تصویرگر کمک میکند تا تأثیر داستان را بیشتر نماید و تصویرگر هم با خلق تصاویر مؤثر هیجان واشتیاق کودک را برای خواندن داستان افزون میکند حال اگر در بدو امر تشریک مساعی خوبی بین نویسنده و تصویرگر باشد ماحصل کار بسیار زیبا و شوق انگیز خواهد بود یعنی به نوعی همکاری خلاقانه بین ۲ ستون اصلی خلق کتاب کودک رخ میدهد.
وی در پاسخ به این سؤال که اولین کتابی که خودتان خواندید چه بود، تصریح کرد: این سئوال شما مرا به سالهای دور برد به دوران کودکیام و کتابدار مهربان مسجد محلهمان و کتابهایی که در آن کتابخانه کوچک در قفسهها به زیبایی چیده شده بودند یکی از همین کتابها فکر میکنم کتابی بود از نویسنده قدیمی کتابهای کودک آقای رضا رهگذر به نام «نادعلی» که داستان یک پسر ناشنوای فقیر بود و بعدها همان کتابدار مهربان اولین جرقههای نویسندگی را در من روشن کرد به من گفت هر کتابی را که میخوانی یادداشتی بر آن بنویس یا خلاصه و یا هرچه که از آن در ذهنت نقش بسته است را یاداشت کن و من هربار بعد خواندن داستان دست به قلم میشدم که البته این خود داستانی مفصل دارد.
برای انتخاب کتاب کودک باید استعداد او شناسایی شود
شفیعی افزود: نسل ما با این مقدار از تنوع و گوناگونی چه از جهت شکل کتابها و چه از نظر محتوا و ژانر که اکنون هست؛ مواجه نبود. چاپ کتاب کودک به این گستردگی مضمونی و محتوایی و شکلی که اکنون هست نبود. به طور کلی هر کتابی که به دستم میرسید با ولع میخواندم به عنوان مثال از کتاب خواجه تاجدار ذبیح الله منصوری گرفته تا رمان قطور پاپیون از هانری شاریر را مطالع میکردم و البته بعدها با نویسندگان بزرگی چون دولت آبادی و بزرگ علوی آشنا شدم و در ادامه این روند قصههای صوتی کمیابی هم به دست من میرسید به عنوان مثال قصه علیمردانخان و البته قصههای شب رادیو را هم با اشتیاقی وصف ناپذیر گوش میدادم که آن هم خود حکایتی دراز دارد.
وی در پاسخ به این سئوال که آیا میتوان هر کتابی را برای کودک خواند و یا در دسترس او قرار داد، گفت: این را باید بدانیم که هر کتابی میتواند نکته یا فکری را در ناخودآگاه کودک ایجاد کند و در دهلیزهای پیچ در پیچ آن جای بگیرد، لزوم دقت در انتخاب کتاب و دادن سمت و سوهای مطالعاتی وظیفه سنگینی بر دوش کارشناسان و والدین میگذارد تا لااقل کودک بتواند راه روشنی برای بارور کردن شخصیت خود پیدا کند.
این نویسنده ادامه داد: برای انتخاب کتاب کودک ابتدا باید استعداد او شناسایی شود. بعد از سنجش استعداد و سمت و سوهای روحی و ذهنی کودک و عملکرد فردی او و همچنین هیجانات کودک و اینکه به کدام سمت تمایل دارد، علاقهمندی او چیست و در چه موضوعاتی اشتیاق و علاقه و انگیزه نشان میدهد؛ والدین باید شوق مطالعه را در او برانگیخته کنند و به عنوان یک ناظر هوشیار، تمام این موارد را درروح وروان کودک مورد سنجش قرار دهند و در انتخاب مسیر درست او را راهنمایی کنند.
وی تصریح کرد: در انتخاب کتاب برای کودک ابتداییترین موضوع گروه سنی است. در هنگام خرید کتاب برای کودک خود، به گروه سنی درج شده روی آن باید توجه کرد. گروههای سنی البته تعاریف و معیارهای خاص خود را دارند و تعاریفی که از آنها عرضه شده گاها جامع نیست ولیکن میتواند تا حدودی کارگشا باشد که به عنوان مثال به این دسته بندی میتوان اشاره کرد: گروه سنی «الف» برای کودکان پیش از دبستان، گروه سنی «ب» کودکان سال اول و دوم ابتدایی و گروه سنی «ج» برای سالهای آخر دبستان مناسب است. همچنین گروه سنی «د» و «ه» برای نوجوانان تا مقطع دبیرستان مناسب هستند.
شفیعی در پاسخ به این سئوال که آیا کتاب باید محتوایی خلاقانه داشته باشد گفت: هر کتابی در کنار داشتن محتوایی خلاقانه باید لذت خواندن را در کودک دو چندان کند به معنای دیگر کودک از خواندن کتاب لذت ببرد و در عین حال کتاب باید بتواند خلاقیت کودک را هم افزون کند.
وی در پایان یادآور شد: همیشه اینطور نیست که کتاب بهترین هدیه برای کودک باشد بهترین هدیه برای کودک همانا اهمیت دادن به استعدادهای او و بالا بردن شوق دانستن در اوست، این اتفاق ممکن است با بازی و گشتوگذار در طبیعت و ایجاد شوق زیستن و اهمیت دادن به پرسشهای بیشمار او و البته دادن جوابهایی خلاقانه به این حس کنجکاوانه، رخ دهد.
انتهای پیام