تیم ملی پیرتر، نتیجه چرخه معیوب استعدادیابی بسکتبال!

تیم ملی بسکتبال ایران در حالی به مسابقات کاپ آسیا ۲۰۲۲ اعزام خواهد شد که از نظر میانگین سنی، حدودا ۳ سال پیرتر از مسابقات ۲۰۱۷ است.

به گزارش ایسنا، تیم ملی بسکتبال ایران در حالی خود را برای مسابقات کاپ آسیا ۲۰۲۲ اندونزی آماده می‌کند که نسبت به دور گذشته این رقابت‌ها،‌ میانگین سنی تیم ملی ایران حدودا ۳ سال پیرتر شده است. در ترکیب اعزامی ایران به این مسابقات نیز ۷ تغییر وجود دارد که از نکات قابل توجه است.

(آخرین دوره این مسابقات سال ۲۰۱۷ به میزبانی لبنان برگزار شد و تیم ایران در آن مسابقات موفق شد با درخشش ستارگانی چون حامد حدادی (MVP دور گذشته) فینالیست شود. دوره قبل ایران در فینال مقابل استرالیا تن به شکست داده و عنوان نایب قهرمانی آسیا و اقیانوسیه را به نام خود ثبت کرد.)

تیم ملی ایران با هدایت مهران حاتمی به عنوان سرمربی، با ترکیب زیر عازم لبنان شده بود (بازیکنانی که اسامی آن‌ها به رنگ قرمز است در این دوره حضور نخواهند داشت):
۱- میثم میرزایی
۲- سجاد مشایخی
۳- نوید رضایی‌فر
۴- بهنام یخچالی
۵- وحید دلیرزهان
۶- نوید نیکتاش

۷- اوشین ساهاکیان
۸- روزبه ارغوان
۹- محمد جمشیدی
۱۰- ارسلان کاظمی
۱۱- حامد حدادی
۱۲- فرید اصلانی
۱۳- کیوان ریاعی

اگر اسامی باقی مانده در لیست بالا که بدنه اصلی تیم ملی فعلی ایران را تشکیل می‌دهند مد نظر قرار دهیم،‌ این ترکیب در حال حاضر میانگین سنی ۲۹ سال و ۶ ماه را به خود اختصاص داده است. این موضوع در حالی است که همین بازیکنان در کاپ آسیا ۲۰۱۷ با میانگین سنی ۲۴ سال و ۶ ماه به میدان رفته‌اند. همچنین طبق آمار به دست آمده، میانگین سنی ۱۳ بازیکن ایران در دور گذشته کاپ آسیا حدودا ۲۵ سال ۵ ماه بوده است.

اگر ترکیب اعزامی ایران به مسابقات کاپ آسیا ۲۰۲۲ را همان تیم حاضر در پنجره سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ در نظر بگیریم (متین آقاجانپور، سجاد پذیرفته، محمد حسن‌زاده، آرمان زنگنه، رسول مظفری و محمد یوسف‌وند به همراه ۶ بازیکن باقی مانده از کاپ آسیا ۲۰۱۷ که همچنان در تیم هستند)، میانگین سنی تیم ایران ۲۸ سال خواهد بود که حدودا ۲ سال و ۷ ماه بیشتر از دور قبل مسابقات است.

در پنجره سوم انتخابی جام جهانی ۲۰۲۳ که چند روز پیش برگزار شد، تیم ملی ایران عملکرد چندان مناسبی نداشت تا با باخت مجدد مقابل قزاقستان باعث نگرانی اهالی این رشته شود. برخی از کارشناسان بسکتبال مانند محمدمهدی ایزدپناه نیز در همین راستا اظهار کردند که سعید ارمغانی باید در کنار ستاره‌هایی چون حدادی بیشتر به جوانان ایران بازی دهد.

در روزهایی که بسیاری معتقدند بسکتبال ایران از نظر استعدادیابی و ساختن نسلی جدید برای آینده ناتوان بوده، از نظر آماری نیز چرخه ناقص استعدادیابی در کشور باعث شده تا همچنان همان بازیکنان ۵ سال قبل، ترکیب اصلی تیم ملی ایران را تشکیل دهند. این موضوع نشان می‌دهد که از ۵ سال قبل تا کنون، سیستم اشتباه استعدایابی باعث شده تا حتی یک بازیکن در حد و اندازه تیم ملی ساخته نشود که جای تامل دارد!

با مد نظر قرار دادن واقعیت تلخ بالا، پیشنهاد می‌شود که جواد داوری رئیس جدید فدراسیون بسکتبال ایران در سال‌های پیش روی ریاست خود اصلی‌ترین هدف خود را تمرکز بر بحث استعدایابی قرار دهد تا شاید بسکتبالی نیز بتواند همانند برخی رشته‌های دیگر، نسل جدیدی از بازیکنان را برای تربیت کند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

کمیته استیناف محکومیت استقلال و پرسپولیس را تایید کرد-پیام امروز

۱۱:۲۷ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ آرای صادره کمیته استیناف به شرح زیر است: *در خصوص …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner