روایت محمد سلامتی از تلاش‌های مرحوم سرحدی‌زاده برای تصویب قانون کار

محمد سلامتی به بیان خاطراتی از روند تهیه قانون کار در جمهوری اسلامی و تلاش‌های مرحوم ابوالقاسم سرحدی‌زاده در این زمینه پرداخت.

به گزارش ایسنا، این فعال سیاسی  در آیین بزرگداشت دومین سالگرد درگذشت ابوالقاسم سرحدی‌زاده که در مرکز دائرةالمعارف بزرگ اسلامی برگزار شد، با بیان اینکه من با مرحوم سرحدی‌زاده در سال ۱۳۶۲ از نزدیک آشنا شدم، اظهار کرد: در آن زمان با تغییراتی در کابینه، وزیر کار شد. پس از انتخاب او یکی از دوستان پیش من آمد که فلانی! سرحدی‌زاده می‌خواهد با تو همکاری کند، اما رویش نمی‌شود به تو بگوید. من آنجا فهمیدم که او باید آدم اصطلاحا خاکی باشد که اینطور افراد همکار خود را انتخاب می‌کند. 

وی افزود: به هرحال به دیدار ایشان رفتم و بعد از صحبت درباره مسائل روز سیاست و جامعه، در کمال فروتنی نام چند معاونت را در اختیار من گذاشت تا هرکدام را که می‌خواهم انتخاب کنم و من هم معاونت پارلمانی وزارت کار را انتخاب کردم.

سلامتی یادآور شد: تهیه و تصویب قانون کار یکی از مهمترین اقدامات مرحوم سرحدی‌زاده بود و تشریح این اقدام، وقت گسترده‌ای را می‌طلبد اما می‌توانم بگویم که او در جهت اصلاح ساختار قانونگذاری جمهوری اسلامی عمل کرد. 

وی افزود: قانون کار مهمترین قانون بعد از قانون اساسی است و بسیاری از مردم را تحت پوشش خود قرار می‌دهد و تعیین حداقل دستمزد، شرایط کار، تشکل‌های کارگری و تعیین ساعات کاری از جمله مهمترین موارد آن است که در نهایت پیش‌نویس قانون کار در دوران وزارت احمد توکلی آماده شد.

این فعال سیاسی یادآور شد: اما این پیش‌نویس خط بطلانی بر همه تلاشهای کارگران در طول دوران پیش از انقلاب برای احقاق حقوق خود بود و اساساً قانون کار را به ۳۰۰ سال پیش عقب رانده بود که هیچ قانون کاری وجود نداشت‌. در نهایت هم این پیش‌نویس در دولت میرحسین موسوی رد شد. 

سلامتی تاکید کرد: زمانی که سرحدی‌زاده وزیر کار شد، کمیته‌ای برای پیش‌نویس قانون کار شکل گرفت چرا که مجدداً تهیه پیش‌نویس به وزارت کار سپرده شده بود و در نهایت هم آن پیش‌نویس در اختیار تشکل‌های کارگری و کارفرمایی قرار گرفت و نظر آنان اتخاذ شد که روندی دموکراتیک بود که در زمان وزارت سرحدی‌زاده پیش گرفته شد.

وی با اشاره به کشمکشهای دامنه‌دار میان تفسیر شورای نگهبان و مخالفت آنان با قانون کار و مکاتبات متعدد میان این نهاد با امام راحل، تاکید کرد: در نهایت با توجه به اختلافات متعدد و پابرجا و اینکه شورای نگهبان قانون کار را با حدود ۱۳۰ ایراد شرعی رد کرد، سرحدی‌زاده پیگیری‌های خود را ادامه داد و نهایتاً این امر منجر به شکل‌گیری مجمع تشخیص مصلحت نظام و تایید قانون کار شد که همه این موارد مرهون تلاش‌های سرحدی‌زاده بود.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام اسامی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم-پیام امروز

مهدی عبدالملکی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner