شکاف میان نهادهای نظامی و اطلاعاتی رژیم صهیونیستی در قبال احیای برجام

یک روزنامه آمریکایی در گزارشی با اشاره به این که مقامات رژیم صهیونیستی اذعان کرده‌اند عملیات خرابکارانه در ایران نتوانسته است مانع پیشرفت هسته‌ای تهران شود و تهدیدات نظامی علیه آن برای رژیم صهیونیستی نتیجه عکس داده است، به تشریح اختلاف نظر مقامات این رژیم در بخش‌های نظامی و اطلاعاتی در زمینه موضوع احیای توافق هسته‌ای پرداخت.

به گزارش ایسنا، روزنامه نیویورک تایمز در حالی که جو بایدن، رییس جمهور آمریکا در سفر به فلسطین اشغالی در دیدار با نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی درباره برنامه هسته‌ای ایران و توافق هسته‌ای رایزنی کرد، در گزارشی به وجود اختلافاتی میان مقامات و نهادهای این رژیم در زمینه احیای توافق هسته‌ای پرداخته است که دولت قبلی آمریکا در سال ۲۰۱۸ با ناقص تلقی کردن آن از این توافق خارج شد.

روزنامه نیویورک تایمز در این گزارش نوشت: از لحظه‌اتی که توافق هسته‌ای در سال ۲۰۱۵ انجام شد، دولت اسراییل سرسختانه با این توافق مخالف بوده است. اگرچه مقامات ارشد نهادهای دفاعی و اطلاعاتی اسراییل بیش از پیش می‌گویند که توافقی جدیدی مشابه قبلی می‌تواند به نفع اسراییل باشد. شکاف بر سر توافق هسته‌ای بیشتر میان کارکنان دفاعی و بخش اطلاعاتی آن و موساد است که مسئول گردآوری اطلاعات و عملیات مخفیانه برون مرزی است.

در ادامه این گزارش آمده است: سال ۲۰۱۸، وقتی دونالد ترامپ، رییس جمهور آمریکا از توافق هسته‌ای خارج شد، توجه کمتری به این مناقشات می‌شد. اما از وقتی بایدن در تلاش برای احیای توافق است، اختلافات برجسته تر شده؛ او این هفته در خاورمیانه است تا تلاش کند به متحدانی همچون اسراییل و عربستان سعودی اطمینان دهد که احیای توافق هسته‌ای موجب بالا بردن امنیت آن‌ها خواهد شد.

گزارش نیویورک تایمز در ادامه مطرح می‌کند: در حالی که باید بسیاری از موانع پیش از انجام شدن توافق برطرف شوند، مقامات ارشد اسراییل معتقدند هم آمریکا و هم ایران منافع چشمگیری در انجام شدن این توافق دارند. تهران مشتاق رها شدن از تحریم‌های اقتصادی سخت است و واشنگتن علاوه بر نگرانی‌های امنیتی، مایل است نفت ایران به بازارهای جهانی وارد شود تا قیمت‌های انرژی کاهش بیابد.

این رونامه می‌افزاید: مقامات نظامی اسراییل در برخی مصاحبه‌ها در هفته‌های اخیر گفتند که آهارون هالیوا، رییس اطلاعات نظامی ارتش اسراییل و دستیاران او در بحث‌های داخلی معتقدند که هرگونه توافقی، حتی توافقی با نقص‌های بزرگ، با توجه به پیشرفت سریع ایران در برنامه هسته‌ای‌اش، بهتر از وضعیت فعلی خواهد بود. آن‌ها می‌گویند، این توافق موجب متوقف شدن فعالیت‌های هسته‌ای ایران در سطح فعلی خواهد شد و به اسراییل فرصت خواهد داد ظرفیتش برای حمله به زیرساخت‌های هسته‌ای ایران را ارتقا دهد.

همچنین در گزارش نیویورک تایمز آمده است: از سوی دیگر، مقامات اطلاعاتی اسراییل که در جریان جزئیات عملیات و دیدگاه‌های سیاسی موساد هستند، می‌گویند، رهبران اسراییل همچنان بر این عقیده‌اند که ایران هیچ گاه بدون ترکیبی از فشارهای اقتصادی، دیپلمایک و کارزار خرابکاری و ترور علیه برنامه هسته‌ای آن، از برنامه‌های هسته‌ای خود دست نخواهد کشید. این مقامات می‌گویند، یک توافق هسته‌ای مستلزم لغو یا کاهش چشم‌گیر تمامی این اقدامات خواهد بود و موجب سرازیر شدند میلیاردها دلار به خزانه ایران می‌شود.

این گزارش مطرح می‌کند: مقامات نظامی این رویکرد را رد کرده و می‌گویند، عملیات‌های خرابکارانه مخفیانه در سال‌های اخیر کار کمی برای ممانعت از پیشرفت هسته‌ای ایران انجام داده‌اند. هیچ کسی مسئولیت این عملیات‌ها را قبول نکرده است اما ایران با اطمینان از این که اسراییل پشت این عملیات‌ها بوده است، می‌تواند خود یا از طریق شبه نظامیان وابسته به خود، مانند حزب‌الله در لبنان و حماس در غزه، تلافی کند.

نیویورک تایمز در بخش دیگری از این گزارش با پرداختن به نقطه نظرات تامیر پاردو، رییس پیشین موساد در زمان نخست‌وزیر بنیامین نتانیاهو در رژیم صهیونیستی، با اشاره به این که پاردو معتقد است تهدیدات نظامی در زمان نتانیاهو علیه ایران، «دقیقا نتیجه عکس داد»، به نقل از او نوشت: اقدام اسراییل در متقاعد کردن ترامپ به خروج از توافق یکی از اشتباهات استراتژیک جدی اسراییل از اولین روزهای تشکیل آن تا به امروز بود. در نهیات، ما به جای آسیب‌زدن به برنامه هسته‌ایایران، خودمان را در موقعیتی قرار دادیم که آن‌ها به یک بمب نزدیک‌تر شده‌اند.»

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام اسامی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم-پیام امروز

مهدی عبدالملکی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner