رییس پژوهشکده علوم انسانی و مطالعات اجتماعی جهاددانشگاهی با اشاره به اجرای طرح «چرایی و چگونگی شکلگیری علوم انسانی در جهاددانشگاهی» در این پژوهشکده، گفت: این طرح بر مبنای ضرورت دستیابی به «مبانی هویتی» علوم انسانی در جهاددانشگاهی و شناسایی اهداف و آرمانهای بنیانگذاران اولیه علوم انسانی در این نهاد و نیز ضرورت حفظ و ثبت دیدگاهها و مستندات علوم انسانی جهاددانشگاهی شکل گرفته است.
به گزارش ایسنا، دکتر محمد کمالیزاده به مناسبت فرا رسیدن چهل و دومین سالگرد تشکیل جهاددانشگاهی در رابطه با طرح «شاخصسازی برای نظام فرهنگی – تربیتی سند دانشگاه اسلامی» گفت: در حال حاضر طرح شاخصسازی برای نظام فرهنگی – تربیتی سند دانشگاه اسلامی را به تازگی به پایان رساندهایم و بهعنوان همکار طرح در حال کار بر روی طرح «چرایی و چگونگی شکلگیری علوم انسانی در جهاددانشگاهی» هستم. اجرای این طرح از سال گذشته آغاز شده است.
کمالیزاده به زمان اتمام طرح «چرایی و چگونگی شکلگیری علوم انسانی در جهاددانشگاهی» اشاره کرد و گفت: اجرای این طرح که بر مبنای ضرورت دستیابی به «مبانی هویتی» علوم انسانی در جهاددانشگاهی و شناسایی اهداف و آرمانهای بنیانگذاران اولیه علوم انسانی در این نهاد و نیز ضرورت حفظ و ثبت دیدگاهها و مستندات علوم انسانی جهاددانشگاهی شکل گرفته است، طی یک ماه آینده به پایان میرسد.
این پژوهشگر جهاد دانشگاهی افزود: مهمترین نوآوری این طرح نیز جستجو، جمعآوری، پیادهسازی و رجوع به مستندات آرشیوی جهاددانشگاهی در سالهای اولیه تأسیس و یافتن و مصاحبه کردن با مهمترین چهرههای تاثیرگذار در آن دوران بوده است.
وی موانع پیش روی به سرانجام رسیدن اجرای این طرح را فقدان دسترسی به برخی از مستندات دانست.
رییس پژوهشکده علوم انسانی جهاددانشگاهی با تاکید بر اینکه جهاددانشگاهی بهواسطه هویت، ساختار، کارنامه و قابلیتهای بالقوه و بالفعل خود بیتردید مهمترین نهاد کشور برای توسعه زیستبوم نوآوری در حوزه علوم و فناوری محسوب میشود، گفت: این نهاد همواره مهمترین نهاد علمیِ مورد اعتمادِ توامانِ نخبگان علمی و حاکمیت سیاسی و اجرایی کشور بوده است و این شهرت و اعتماد را بهواسطه حرکتهای پیشروانه و نوآورانه خود در عرصههای مختلف علمی به دست آورده است.
کمالیزاده ادامه داد: موفقیتهای جهاددانشگاهی در عرصههای مختلف بیش از هر چیز مرهون جسارت این نهاد در خلاقیت و نوآوری بوده است؛ یعنی همان عواملی که موجب پیشرفتهای علمی و صنعتی و بهتبع آن رشد اقتصادی و توسعه ملی در هر جایی از جهان میشود. مطمئنا چنین الگویی میتواند محرک و پیشرانِ خلاقیت و نوآوری در سطوح گوناگون علم و فناوری در سایر حوزههای ملی باشد.
به نقل از روابط عمومی جهاددانشگاهی، وی گفت: طرحهای تحقیقاتی در حوزه علوم انسانی با چالش بزرگی به نام کمبود بودجه روبه رو هستند. عموما طرحهای علوم انسانی در کشور- علیرغم هزینههای زیاد مربوط به نیروی انسانی متخصص، با بودجههای بسیار اندکی در دستگاههای اجرایی پیشنهاد و تصویب میشوند که همین امر فعالیت پژوهشی در این حوزه را با چالشهای جدی روبهرو کرده است.
این پژوهشگر در پایان اظهار کرد: پژوهش در حوزه علوم انسانی برای قرار گرفتن در مسیر خلاقیت و نوآوری نیازمند حمایتهای جدیتری از سوی متولیان امر است تا بتواند همپای نیازها و اقتضائات جامعه بهپیش رفته و پاسخگوی مسائل کشور باشد.
انتهای پیام