عاشورا نتیجه عدم تبیین درست واقعه غدیر بود

ایسنا/قم استاد حوزه و دانشگاه یادآور شد: برای تبلیغ و معرفی واقعه غدیر باید ظرافت‌هایی را در نظر داشته ‌باشیم که از تفرقه از دوگانگی و افتراق بین مسلمان‌ها پرهیز شود و با حفظ وحدت مساله غدیر را گوشزد کنیم و دقت کنیم که اگر مسئله غدیر درست منتقل می‌شد یقیناً طبق آنچه که بزرگان ما اعتقاد دارند واقعه عاشورا اتفاق نمی‌افتاد.

دکتر معصومه سادات طباطبائی استاد حوزه و دانشگاه در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به ضرورت تبلیغ واقعه غدیر و پرداختن به این مسئله مهم، بیان کرد: امام رضا علیه‌السلام می‌فرمایند: تبلیغ غدیر واجب است و کسی که عید غدیر را گرامی بدارد خداوند خطاهای کوچک و بزرگ او را می‌بخشد و اگر از دنیا برود در زمره شهدا خواهد بود، لذا زمانی که معصومین(ع) در خصوص ضرورت یک مطلب آن را در حد یک امر واجب می‌دانند نشان‌دهنده اهمیت و جایگاه ویژه‌ای است که این مسئله دارد.

وی ادامه داد: در روایات متعددی می‌بینیم که به این مسئله اشاره ویژه‌ای شده از طرف دیگر برای ما مسلمانان و شیعیان ثابت شده است و به آن پایبندیم  که امامت را تداوم مسئله رسالت می‌دانیم و با توجه به این‌که در خصوص واقعه غدیر خداوند متعالی به پیامبر گرامی اسلام می‌فرماید ای پیغمبر، آنچه از خدا بر تو نازل شد (به خلق) برسان که اگر نرسانی تبلیغ رسالت و اداء وظیفه نکرده‌ای.

استاد حوزه اهمیت این مسئله در آیات کریمه قرآن «یَا أَیُّهَا الرَّسُولُ بَلِّغْ مَا أُنْزِلَ إِلَیْکَ مِنْ رَبِّکَ وَإِنْ لَمْ تَفْعَلْ فَمَا بَلَّغْتَ رِسَالَتَهُ» که مستقیماً به مسئله بحث غدیر و معرفی جانشین پیامبر اشاره می‌کند ما را به تأمل می دارد که نسبت به این عقیده که امامت تداوم رسالت است ثابت ‌قدم باشیم، امری که خداوند آن را دستور داده و پیامبر گرامی اسلام را مأمور کرده که این پیام مهم را به مردم ابلاغ کند.

طباطبائی با تاکید بر متن خطابه غدیر که می فرماید فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ وَالْوالِدُ الْوَلَدَ إِلی‌ یَوْمِ الْقِیامَةِ؛ حاضران باید این را به غائبان و پدران هم به فرزندانشان، این را ابلاغ کنند، لذا اهمیت تبلیغ و انتقال واقعه غدیر نسل به نسل را یادآوری می کند.

استاد حوزه تاکید کرد: مطرح کردن بحث امامت مساله بسیار مهمی است که پیامبر گرامی اسلام در یک‌ روز گرم در حجةالوداع مردم را جمع کردند و منتظر ماندند آن هایی که عقب ماندند و دیر کرده بودند برسند و آن ها که جلوتر رفته برگردند و در بین جمع عظیمی از مردم این نکته مهم را از حیث این که دستور مستقیم خداوند در صریح آیات قرآن کریم بود ابلاغ کردند.

وی عنوان کرد: طبق مستندات غیرقابل‌انکار علی علیه‌السلام به امامت منصوب  شد و در این مسئله شیعه و اهل سنت هیچ شکی به این مطلب ندارند و مستندات این مطلب در کتب تاریخ شیعه و برخی از کتب اهل سنت وجود دارد.

 استاد دانشگاه با بیان اینکه در آیین انتصاب امیرالمؤمنین علی علیه‌السلام پیامبر جمله مهمی فرمودند که برای تبلیغ و بزرگداشت غدیر باید به این مطلب توجه کنیم، افزود: پیامبر فرمودند حاضران به غایبان و پدران نسل به نسل به فرزندانشان تا زمان ظهور امام زمان(عج) این مطلب مهم را برسانند لذا وظیفه تبلیغ و انتقال واقعه غدیر به نسل های بعدی پر رنگ تر می شود.

وی یادآور شد: برای تبلیغ و معرفی واقعه غدیر باید ظرافت‌هایی را در نظر داشته ‌باشیم که از تفرقه از دوگانگی و افتراق بین مسلمان‌ها پرهیز شود و با حفظ وحدت مساله غدیر را گوشزد کنیم و دقت کنیم که اگر مسئله غدیر درست منتقل می‌شد یقیناً طبق آنچه که بزرگان ما اعتقاد دارند واقعه عاشورا اتفاق نمی‌افتاد.

استاد حوزه ابراز کرد: برای تفسیر و ترویج غدیر باید در این روز بزرگ خطبه غدیر را برای فرزندانمان بخوانیم و تبیین کنیم و همچنین توصیه‌های بسیار زیادی شده برای این‌که شادی، شور و هیجانی را در روز عید غدیر برای خودمان و خانواده‌ها ایجاد و این روز را به عنوان روز نشاط و شادی دل مؤمنین معرفی کنیم.

 وی اظهار کرد: در بحث جریان سازی و ایجاد شور و نشاط و توسعه فرهنگ غدیر باید به مسئله همدلی، برادری و مواسات بین مسلمانان دقت بکنیم تا وحدت و اتحاد در بین مسلمانان مورد خدشه واقع نشود لذا باید به گونه با اهل‌سنت درباره غدیر گفتمان داشته‌باشیم که موجب ایجاد اختلاف، سوءتفاهم و تفرقه نشویم.

طباطبائی اضافه کرد: همه ما وظیفه داریم هر چقدر هم کم و در حد توان خود که این روز را گرامی بداریم و آن را معرفی کنیم به عنوان مثال یک استاد، اندیشمند و پژوهشگر با قلم خودش، یک خانم خانه‌دار در حد طبخ غذا یا توزیع شیرینی و شکلات برای فرزندان خود لذا یک اقدامی هر چند کوچک برای معرفی این مسئله مهم برای دیگران داشته ‌باشیم تا بتوانیم با حفظ وحدت، حقانیت واقعه غدیر را درست تبیین و تفسیر کنیم.

وی تصریح کرد: هر فرد شیعه وظیفه دارد که غدیر را تبلیغ و ترویج کند و در آیات کریمه قرآن هم به صراحت به ضرورت این مسئله اشاره شده و روایت های متعددی از اهل بیت در خصوص بزرگداشت این روز وجود دارد.

استاد حوزه بیان کرد: امیدوارم که همه ما بتوانیم از برکت این روز بزرگ بهره‌مند شویم و گامی هرچند کوچک در توسعه و تبلیغ و تبیین واقعه غدیر برداریم تا ان‌شاءالله بتوانیم نگاه و دیدی روشن برای جوانان ایجاد کنیم.

وی گفت: پیامبرگرامی اسلام در خطبه غدیر پیام‌رسانی این مسئله مهم را به همه مسلمانان یعنی نه برای گروه خاصی  برعهده همه مسلمانان قرار داده‌اند، فَلْیُبَلِّغِ الْحاضِرُ الْغائِبَ همه حاضران وظیفه دارند که این خبر را به غایبان برسانند این مطلب حجت را بر ما تمام کرده؛ رسول خدا با این جمله همه حاضران در واقعه غدیر را موظف کرد که پیام غدیر را غایبان برسانند لذا تبلیغ واقعه غدیر وظیفه هر شیعه و هر مسلمانی است.

وی یادآور شد: وَالْوالِدُ الْوَلَدَ در خطبه غدیر همه پدران را موظف کرد که پیام غدیر را نسل به نسل سینه‌به‌سینه به فرزندانشان برسانند و آن‌هایی که این قیام را می‌شنوند هم وظیفه دارند که این راه را ادامه دهند تا این‌که فرهنگ غدیر در جامعه اسلامی نهادینه شود و در همیشه تاریخ باقی بماند و این رسالت بر دوش همه ما مسلمان‌ها است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner