چرا احزاب تاریخ مصرف انتخاباتی دارند؟

ایسنا/خراسان رضوی یک فعال سیاسی اصلاح‌طلب با تاکید بر لزوم شکل‌گیری گفت‌وگوی بی‌واسطه بین احزاب و مردم گفت: احزاب باید با همین حداقل امکانات رسانه‌ای که دارند، برنامه‌ای مدون برای گفت‌وگو با اقشار مختلف مردم طرح‌ریزی کنند.

حمید صابریان در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص کارکرد انتخاباتی احزاب اظهار کرد: احزاب همواره فعالند اما در ایام انتخابات این فعالیت‌ها ظهور و بروز بیشتری پیدا می‌کند. در دوران انتخابات احزاب مخاطب عام دارند و با تمام مردم گفت‌وگو می‌کنند اما اکنون هم که انتخاباتی نداریم، فعالیت خود را دارند. به عنوان مثال در همین اتفاقاتی که اخیرا در حوزه‌های سیاست داخلی و خارجی رخ داد، احزاب بیانیه‌های مختلفی دادند که این بیانیه‌ها نتیجه جلسات هم‌اندیشی است که هر حزب برگزار می‌کند.

وی افزود: همچنین در ایام غیر انتخابات احزاب با اعضای خود جلسه می‌گذارند؛ برای خود خط مشی تعیین و مسائل سیاسی روز را تحلیل می‌کنند. متاسفانه حضور در احزاب فعالیتی بسیار پرهزینه محسوب می‌شود و افرادی که عضو حزب خاصی باشند، معمولا با محدودیت‌های فراوانی در محل کار خود و اجتماع مواجه می‌شوند و همین باعث کاهش تمایل افراد برای عضویت در احزاب شده است.

عضو مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان با تاکید بر لزوم شکل‌گیری گفت‌وگوی بی‌واسطه بین احزاب و مردم، عنوان کرد: متاسفانه چنین چیزی به طور فراگیر در بین احزاب کشور وجود ندارد. در دوره پیش مجمع مشورتی، این مسئله طرح موضوع و تاکید شد که ما باید علاوه بر اینکه همچنان با حاکمیت صحبت می‌کنیم، با مردم نیز گفت‌وگو کنیم، اما باید توجه داشت که گفت‌وگو با مردم نیازمند رسانه است. اگر احزاب رسانه‌ای مانند روزنامه در اختیار داشته باشند، می‌توانند حداقل با بخش روزنامه‌خوان جامعه به طور بی‌واسطه حرف بزنند، اما راه‌اندازی روزنامه از طرف احزاب امکان‌پذیر نیست، زیرا اولا امکانات مالی لازم را ندارند، ثانیا مجوز به آن‌ها داده نمی‌شود.

صابریان با بیان اینکه در رابطه با موضوع ارتباط‌ گیری با مردم، احزاب کم‌کاری هم داشته‌اند، اضافه کرد: احزاب باید با همین حداقل امکانات رسانه‌ای که دارند، برنامه‌ای مدون برای گفت‌وگو با اقشار مختلف مردم طرح‌ریزی کنند. احزاب پتانسیل این را دارند که با مردم جلسه برگزار و با آن‌ها صحبت کنند. مثلا مجمع مشورتی در همین چند ماه گذشته، چند جلسه با امکان حضور برای عموم مردم برگزار کرده است. این جلسات در فضای مجازی اطلاع‌رسانی و در ساختمان حزب برگزار شد. درب مجمع مشورتی کاملا به روی مردم باز است، اما مشکل این است که اقبال عمومی از طرف مردم برای عضویت و مشارکت در جلسات این چنینی وجود ندارد.

وی با تاکید بر لزوم تلاش کردن احزاب برای شناساندن بیشتر فعالیت‌هایشان به مردم، گفت: در فرهنگ عامه ما، وقتی کسی می‌خواهد از خودش تعریف کند، می‌گوید من سیاسی نیستم، در حالیکه باید در کشور ما سیاسی بودن به یک ارزش تبدیل شود که آدم سیاسی فردی است که نسبت به آینده کشورش حساسیت و تعهد دارد، کما اینکه در بسیاری از کشورها مردم با افتخار طرفداری خود از احزاب را اعلام می‌کنند. این مسئله در کنار هزینه‌زا بودن فعالیت‌های سیاسی، باعث کاهش تمایل مردم برای حضور در احزاب شده است.

این فعال سیاسی اصلاح‌طلب بیان کرد: متاسفانه تنها در ایام انتخابات، برخی از دستگاه‌ها از احزاب دعوت می‌کنند و نظرات آنان را می‌شنوند و در بقیه ایام توجهی به احزاب نمی‌شود. در حالیکه مسئولین باید خود را ملزم بدانند که حداقل سه ماه یکبار، با احزاب و فعالان سیاسی تمام جناح‌ها جلسه برگزار کنند.

صابریان با بیان اینکه احزاب برای انجام فعالیت‌ نیاز به دریافت یارانه از دولت دارند، ادامه داد: به عنوان مثال حزب مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان تا کنون ریالی از دولت یارانه نگرفته است، در حالیکه این حزب در سطح استان خراسان رضوی بیشترین عضو را دارد و در ۱۳ شهرستان استان نیز دارای دفتر است، اما با این وجود نه در این دولت و نه در دولت قبل، هیچ یارانه‌ای به این حزب پرداخت نشد. در حال حاضر بسیاری از احزاب از هر دو جناح برای اداره خود با مشکل مواجه اند. دولت باید با اهمیت دادن به فعالیت‌های حزبی، بر روی احزاب سرمایه‌گذاری کند تا احزاب بتوانند اعضای جدید جذب کنند و فعالیت بهتری داشته باشند.

وی با اشاره به اینکه در قانون احزاب اجازه انجام هر گونه فعالیت اقتصادی از احزاب سلب شده است، افزود: شاید وجود چنین موردی در قانون احزاب درست و لازم باشد، اما دولت باید جبران کند و هزینه‌های مورد نیاز احزاب را بپردازد؛ چراکه در شرایط فعلی به دلیل عدم پرداخت یارانه، احزاب نمی‌توانند به اهداف خود دست یابند.

عضو مجمع مشورتی اصلاح‌طلبان در پایان با بیان اینکه بهبود رابطه بین مردم و احزاب، نیازمند همراهی حاکمیت است، گفت: مردم هنگامی با احزاب آشتی می‌کنند که فعالیت احزاب در بهبود وضعیت معیشتی و بازتر شدن فضای فرهنگی موثر باشد و اگر حاکمیت به احزاب قدرت ندهد، هرگز نمی‌توانند در موضوعات مختلف منشاء اثر باشند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

اعلام اسامی اعضای هیأت رئیسه سنی مجلس دوازدهم-پیام امروز

مهدی عبدالملکی معاون قوانین مجلس شورای اسلامی در مراسم افتتاحیه دوازدهمین دوره فعالیت قوه مقننه …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner