ارائه محصولات دانش‌بنیان به مردم در دهه چهارم 

ایسنا/خراسان رضوی رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی گفت: سه دهه از عمر پژوهشگاه رویان می‌گذرد و در این سه دهه پیشرفت‌های خوبی در زمینه پژوهش، آموزش و ارائه خدمات تخصصی به مردم صورت گرفته است و امیدواریم که در دهه چهارم پروژه‌های متخصصان ما به گونه‌ای طراحی شود که بیشتر برای مردم ملموس و قابل استفاده باشد.

دکتر عبدالحسین شاهوردی در گفت‌وگو با ایسنا در خصوص جایگاه علمی مرکز رویان جهاددانشگاهی در سطح بین‌المللی، اظهار کرد: برای جهاددانشگاهی نقش‌هایی تعریف شده که پلی میان دانشگاه و نیازهای جامعه است. در دهه ۶۰ دومین گروه بیمارانی که به خارج از کشور می‌رفتند، نابارورها بودند. علاوه بر اینکه استرس‌هایی در سفر و اتفاقاتی که در مسیر می‌افتد، باز هم بر نتایج این موضوع بسیار تاثیرگذار است و به دنبال آن، مسائل فرهنگی و شرعی هم بسیار به آن سایه می‌اندازد. 

وی با بیان اینکه این مجموعه در زمینه ناباروری به خوبی نقش خود را ایفا کرده است، خاطرنشان کرد: ما در بحث ناباروری حرکت به موقعی را انجام دادیم و از زنده یاد دکتر کاظمی آشتیانی یادی کنیم که در این زمینه با پشتکار خود توانست کمک شایانی به این موضوع مهم داشته باشد. 

رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی افزود: ما امروز در کشورمان تعداد قابل توجهی مراکز ناباروری در هر استان داریم که حداقل هر استان یک مرکز ناباروری چه به صورت خصوصی، دولتی یا وابسته به جهاددانشگاهی دارد که این مجموعه در دانشگاه ارائه خدمات می‌دهد.

وی با بیان اینکه این اقدام در ناباروری منجر به این شد که بیماران برای درمان به خارج از کشور سفر نکنند و حتی میزبان قابل توجهی از بیماران خارجی در این زمینه هستیم، اذعان کرد: با ماموریتی که پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی در بحث ناباروری بر عهده داشت، تنها به درمان توجه نشد بلکه به پژوهش و آموزش هم توجه ویژه‌ای صورت گرفت. 

شاهوردی اظهار کرد: پیشرفت‌هایی که در پژوهش و آموزش صورت گرفت، نقش بسزایی برای توسعه این دانش در جهاددانشگاهی داشته و امروز نزدیک به ۱۰ مرکز ناباروری در سطح کشور توسط مجموعه جهاددانشگاهی تاسیس شده که توسعه این دانش در پژوهشگاه رویان نقش موثری دارد و حاصل دوراندیشی و تلاش‌های علمی همه محققان و همکاری خوب مسئولان و مردم نیز بوده است. 

وی با بیان اینکه این امر مسئولیت ما را سنگین‌تر می‌کند تا بتوانیم این اعتماد را استمرار بخشیم، گفت: سعی و تلاش ما این است تا اعتماد و اعتباری که به دست آوردیم را با پژوهش‌های زیاد و ارائه خدمات با استانداردهای بالا به مردم ادامه دهیم. بنابراین پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی تجربیات خوبی را در خصوص ناباروری کسب کرد و محققان این جرات و جسارت را پیدا کردند تا در عرصه‌ سلول‌های بنیادی نیز ورود جدی داشته باشند و کاربرد سلول‌های بنیادی را در بحث سلول درمانی پیدا کنند. 

رئیس پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی خاطرنشان کرد: ما توانستیم در سطح یک دانشکده علوم پایه پزشکی دانشجویان را در مقطع دکتری و در مباحث بیولوژی تولید مثل، علوم سلولی، سلولی و کاربردی و … آموزش داده و تربیت کنیم تا انجام این اقدامات تجربیات لازم را در فلوشیپ ناباروری مردان و ناباروری زنان به نسل آینده منتقل ‌کند. همچنین سعی کردیم با انتشار کتاب‌هایی در سطح ملی و بین‌المللی، بتوانیم سهم خود را در این عرصه به سرانجام رسانیم.

وی افزود: متخصصان ما در پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی کتاب‌های بسیار خوبی را به چاپ رساندند و شرایطی ایجاد شد که به عنوان کتاب سال جمهوری اسلامی پذیرفته شود و باعث افتخار است. یکی از فاکتورها و متغیرهای ما برای تولید دانش، چاپ تجربیات خود به صورت مقالات و مجلات است. اکنون پژوهشگاه رویان جهاددانشگاهی ۲ مجله معتبر در زمینه علوم سلولی و پزشکی تولید مثل دارد که به چاپ رسیده است. این ۲ مجله ارجاع بسیار خوبی دارد که تصور می‌کنم این مجلات سهمی را در تولید دانش دارند.

شاهوردی گفت: ۳ دهه از عمر پژوهشگاه رویان می‌گذرد و در این ۳ دهه پیشرفت‌های خوبی در زمینه پژوهش، آموزش و ارائه خدمات تخصصی به مردم صورت گرفته است و امیدواریم که در دهه چهارم پروژه‌های متخصصان ما به گونه‌ای طراحی شود که بیشتر برای مردم ملموس و قابل استفاده باشد و تحقیقاتی که در طی این ۳ دهه در مباحث علوم پایه و مقدمات کارآزمایی و بالینی رخ داد، در دهه چهارم نهایی شود و محصولات خود را به مردم ارائه دهد. همچنین این تجربیات در قالب شرکت‌های دانش‌بنیان مانند شرکت فناوری بن یاخته رویان، شرکت سل‌تک فارمد و …کار خود را دنبال می‌کند تا این شرکت‌ها قوام بیشتری گیرند.
انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner