موسیقی «موقعیت مهدی» چقدر فیلم را تکمیل کرد؟

مسعود سخاوت‌دوست که ساخت موسیقی فیلم‌های «موقعیت مهدی» و «بدون قرار قبلی» را عهده‌دار بوده، تسلط بر روی موسیقی نواحی برای این نوع فیلم‌ها را ضروری دانست و تاکید کرد: هم فیلم «موقعیت مهدی» و هم «بدون قرار قبلی» موقعیت جغرافیایی در آن تاثیرگذار بود.

به گزارش ایسنا، مسعود سخاوت دوست، آهنگساز فیلم «موقعیت مهدی» گفت: انتخاب بنده برای فیلم «موقعیت مهدی» به دوستی‌ام با آقای گوهری برمی‌گردد که به آقای حجازی‌فر معرفی شدم و در جلسات با هم به توافق رسیدیم.

او با بیان اینکه «موقعیت مهدی» چند ویژگی منحصر به فرد داشت، در این زمینه توضیح داد: این ویژگی‌ها شامل جغرافیا، زبان آذری و جغرافیای زبان است که در بحث موسیقی خیلی اثرگذار بود. از آنجا که فیلم در ژانر دفاع مقدس قرار داشت، ولی آقای حجازی‌فر معتقد بود که نگاهی کاملا هنری و شاعرانه به این فیلم داشته باشیم.

آهنگساز فیلم «موقعیت مهدی» که با برنامه رادیو صبا گفت‌وگو می‌کرد، همچنین اظهار کرد: از آنجا که زمان هم نداشتیم، سعی کردیم کار را به صورت نهایی انجام دهیم که به صورت ماکت نباشد.

وی در پاسخ به این سوال که چقدر موسیقی به تکمیل کردن فیلم کمک کرد؟ گفت: این فیلم بدون موسیقی از لحاظ پرداخت و موضوع، اثرِ تاثیرگذاری است. موسیقی هم به عنوان بخشی از عوامل تاثیرگذار در این فیلم موثر است. از آنجا که خط صوتی فیلم خیلی اهمیت داشت، موسیقی هم به عنوان یکی از ارکان‌ مهم ایفای نقش کرد.

مسعود سخاوت دوست درباره فیلم «بدون قرار قبلی» گفت: این فیلم هم از بهترین آثار بهروز شعیبی بود که با محوریت سلوک ساخته شد. جنس موسیقی‌اش هم با فیلم «موقعیت مهدی» متفاوت بود؛ چراکه «موقعیت مهدی» ترکی آذربایجانی بود، اما «بدون قرار قبلی» با توجه به نواهای خراسانی شکل گرفته بود.

به گفته این آهنگساز، قطعاً تسلط بر روی موسیقی نواحی برای این نوع فیلم‌ها ضروری است. هم فیلم «موقعیت مهدی» و هم «بدون قرار قبلی» موقعیت جغرافیایی در آن تاثیرگذار بود. در فیلم «موقعیت مهدی»، ۹۹ درصد زبان فیلم آذری بود. فیلم «بدون قرار قبلی» هم با محوریت مشهد و فضاهایی که متعلق به امام رضا (ع) است، رویکرد فرهنگی خود را داشت که موسیقی خود را طلبید.

سخاوت‌ دوست درباره نحوه‌ی همکاری‌اش با نرگس آبیار هم گفت: حدود هشت سال پیش بود که با خانم نرگس آبیار در «فیلم شیار ۱۴۳» با آشنا شدم. این اولین همکاری مشترک ما بود. ذهنیت خانم آبیار خیلی مدرن و دارای زیبایی‌شناسی خاصی است. تقریباً در تمامی کارهای ایشان، همکاری مشترک داشتیم.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner