ایلان ماسک اعلام کرد که اسپیسایکس به شش هفتهی دیگر نیاز دارد تا صدها تغییر در موشک استارشیپ، پیشران سوپر هوی و سکوی پرتاب تگزاس را به پایان برساند و برای تلاش دوم برای دستیابی به مدار آماده شود.
به گزارش ایسنا و به نقل از سیبیاس، این پرتاب با فرض اینکه ادارهی هوانوردی فدرال اجازهی پرواز پس از اولین پرتاب دراماتیک سوپرهوی در ۲۰ آوریل را بدهد، در نظر گرفته شده است.
در پرتاب روز ۲۰ آوریل موشک استارشیپ پس از چندین دقیقه و با جدا نشدن مرحله اول و دوم با صدور فرمانی از مرکز کنترل، منفجر شد.
ماسک در گفتگویی گفت که اسپیسایکس در حال اجرای «بیش از هزار» تغییر است، و «فکر میکند احتمال موفقیت پرواز بعدی و رسیدن به مدار بسیار بیشتر از پرواز قبلی است. شاید ۶۰ درصد باشد. بستگی به این دارد که ما در مرحله جدایی چقدر خوب عمل میکنیم.
مرحله اول سوپر هوی که چند بار مصرف است به ۳۳ موتور رپتور مجهز است، در حالی که مرحله دوم استارشیپ دارای شش موتور رپتور است. براساس طرح اولیه باید موتورهای سوپرهوی پس از رساندن استارشیپ به اتمسفر پایین زمین خاموش میشدند. سپس استارشیپ موتورهای خود را مشتعل کرده تا به مسیر ادامه دهد. اسپیسایکس در حال ساخت گونهای از استارشیپ است تا به عنوان فرودگر ماه در برنامهی آرتمیس ناسا مورد استفاده قرار بگیرد.
در طول اولین پرواز سوپزهوی، شش موتور خاموش شده یا هرگز روشن نشد و استارشیپ هرگز از مرحله اول سوپرهوی جدا نشد.
پس از رسیدن به ارتفاع ۲۴ مایلی کل وسیله نقلیه شروع به چرخیدن در هوا کرد و حدود شش مایل قبلتر از فعال شدن سیستم خود تخریبی، سقوط کرد و تکهتکه شد. پاسخ سیستم خود تخریبی بیش از حد انتظار طول کشید.
برای دومین پرواز ماسک گفته است که سیستم جداسازی دو بخش موشک اصلاح شده است.
موتورهای استارشیپ پیش از خاموش شدن همهی موتورهای سوپرهوی شروع به کار خواهند کرد. این روش سالها در موشکهای روسی مورد استفاده قرار میگرفت و ماسک گفت که این روش عملکرد استارشیپ سوپرهوی را بهبود میبخشد.
او گفت: بیشتر موتورهای پیشران را خاموش میکنیم و فقط چند موتور را روشن میکنیم و سپس همزمان موتورها را در استارشیپ روشن میکنیم. بدیهی است که منجر به انفجار پیشران میشود، بنابراین باید از بخش بالایی مرحلهی پیشران در برابر سوختگی توسط موتورهای مرحله بالایی محافظت شود.
راه حل این است که به بالای مرحله سوپرهوی محافظ اضافه کنید.
ماسک با رسیدگی به مشکلات موتور که در اولین پرواز موشک مشاهده شد، گفت مهندسان در حال اعمال تغییراتی هستند که گاز غنی از متان فوقالعاده گرم را به سمت محفظه احتراق هدایت میکند.
ماسک در پاسخ به این سوال که بزرگترین چالش پیش روی تولید موشک استارشیپ به عنوان یک موشک تجاری با دوام چیست، گفت که او هنوز نمیداند زیرا ما هنوز به مدار نرسیدهایم.
او گفت: اگر میدانستیم چیست، در واقع قبل از پرتاب آن را رفع میکردیم. بنابراین، در پرتاب، کاری که شما انجام میدهید تلاش برای رفع ناشناختههایی است که قبل از پرتاب نمیتوانید آنها را بفهمید، یا دستکم ما به اندازهی کافی هوشمند نیستیم که بدانیم. بنابراین همانطور که گفتم، آنچه در حال حاضر بزرگترین خطر به نظر میرسد این است که جدایی مرحلهای انجام شود.
انتهای پیام