قاتل سیلندر خودرو | اگه می‌خوای بلوک سیلندر ماشینت نابود نشه دیگه این کار رو نکن

در این مطلب از وبسایت پیام امروز, قاتل سیلندر خودرو و عوامل از بین برنده بلوک سیلندر را بشناسید.

ابتدا ویدیوی زیر را تماشا کنید تا با یکی از اصلی‌ترین عوامل از بین‌برنده‌ی بلوک سیلندر آشنا شوید.

سیلندر چیست ؟

سیلندر  (cylinder) واحد قدرت موتور  است. اینجا جایی است که سوخت می سوزد و به انرژی مکانیکی تبدیل می شود و به وسیله نقلیه نیرو می دهد. تعداد سیلندرهای یک ماشین معمولی می تواند چهار ، شش یا هشت عدد بوده و جنس انها از فلز می باشد.

این قطعه شامل یک پیستون است که به سمت بالا و پایین حرکت کرده و سوخت را فشرده می کند ، و باعث شعله ور شدن و ایجاد احتراق می شود. دو سوپاپ در بالای سیلندر وجود دارد. یک شیر ورودی و یک شیر خروجی.

سوپاپ ورودی جایی است که سوخت و هوا از کاربراتور یا انژکتور سوخت الکتریکی وارد سیلندر می شود و دریچه خروجی محل خروج گازهای اضافی است.

هرچه تعداد سیلندرها بیشتر باشد ، پیستون های بیشتری باعث احتراق سوخت می شوند و بنابراین انرژی بیشتری تولید می شود.

انواع سیلندرها

سیلندرها را می توان زیر کاپوت به صورت مستقیم ، در دو ردیف یا به صورت مرتب قرار داد.

  • موتورهای دارای سیلندر در یک خط مستقیم  موتور خطی نامیده می شوند (به عنوان مثال I4 یا L4). اینها معمولاً کمتر از شش سیلندر دارند.
  • بعضی از موتورها دارای سیلندر  در دو ردیف هستند که   موتور V نام گرفته اند ، زیرا معمولاً در فرم ‘V’ قرار دارند و بیش از شش سیلندر دارند.

کار سیلندرها

موتور قلب وسیله نقلیه شماست ، هنگامی که روان کار کند ، می توانید به هر کجا که می خواهید بروید! سیلندرهای موجود در موتور شما دارای پیستون هستند ، که با ایجاد  فشار ، کمک می کند تا موتور شما کار کند.

سیلندر یک استوانه است که به تنهایی قادر نیست نیروی محرکه خودرو را به‌وجود بیاورد. بنابراین چند سیلندر لازم است تا این کار را انجام دهند. این چند سیلندر، درون بلوک سیلندر جای می‌گیرند.  بلوک سیلندر پر شده از شیارها و برجستگی‌های گوناگون که هر کدام جای اتصال قطعات مختلف موتور به‌حساب می‌آيد.

علائم رایج ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

ترک خوردن بلوک سیلندر اتفاق رایجی نیست. معمولا سرسیلندر ترک می‌خورد چون قطعه حساس‌تری است و مدام در تماس با حرارت بالا قرار می‌گیرد. همانطور که پیشتر هم گفتیم، سرسیلندر مخروب و بلوک ترک خورده، چند علائم یکسان از خود بروز می‌دهند لذا برای این‌که مطمئن شوید مشکل از بلوک است، باید بررسی کامل و اصولی صورت بگیرد. تعدادی از نشانه‌های ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو این‌ها هستند:

  • خروج دود سفید از اگزوز
  • نشت روغن یا ماده خنک‌کننده
  • دمای زیاد موتور
  • احتراق ناقص
  • احتراق گازها در سیستم خنک‌کننده
  • روشن شدن چراغ‌های هشدار

چه چیزی باعث ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو می‌شود؟

دمای خیلی زیاد موتور، دلیل اصلی و رایج ترک خوردن بلوک است. در اثر فشار حرارتی که موتور می‌تواند ایجاد کند، بلوک ترک برمی‌دارد.

همچنین، اگر سیستم خنک‌کننده پر از آب باشد و ضدیخ به قدر کافی در آن نباشد، دما زیاد کاهش پیدا می‌کند و بلوک سیلندر ترک می‌خورد.

راه‌های معمول عیب‌یابی ترک خوردگی بلوک سیلندر موتور خودرو

  •  عیب‌یابی چشمی:‌ معمولا با یک بازبینی چشمی متوجه می‌شوید که ترکی ایجاد شده، یا این‌که روغن و خنک‌کننده نشت داشته اند یا خیر.
  • تست فشار سیستم خنک‌کننده:‌ معمولا بلوکی که نشتی خارجی خنک‌کننده داشته باشد، با یک چنین تستی عیب‌یابی می‌شود. 

آیا می‌توان بلوک سیلندر ترک  خورده را تعمیر کرد؟

در گذشته، برخی تعمیرکارها با چسب‌کاری بلوک ترک‌خورده را مجددا سر هم می‌کردند. اما امروزه، اکثر تعمیرکاران پیشنهاد تعویض بلوک‌ها را می‌دهند چون هزینه تعمیر آن‌ها به‌ مراتب بیشتر از تعویضشان است و امکان خرابی مجدد آن‌ها نیز بیشتر است.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner