این نشونه‌ها یعنی تسمه تایم ماشینت داره پاره می‌شه | نشانه‌های پاره شدن تسمه تایم خودرو

نشانه‌های پاره شدن تسمه تایم خودرو را در این مطلب از وبسایت پیام امروز بخوانید‌.

ابتدا ویدیوهای زیر را تماشا کنید تا با این نشانه‌ها آشنا شوید.

علائم خرابی تسمه تایم

علائم خرابی یا شکستگی تسمه تایم عبارت‌اند از:

۱.  شنیدن صدای کلیک یا تیک از موتور

تسمه تایم از یک‌سری قرقره یا پولی عبور می‌کند که کارشان راه‌اندازی میل بادامک و میل لنگ است. دندانه‌های این تسمه که با قرقره درگیر می‌شوند خیلی نرم حرکت می‌کنند؛ اما اگر تسمه تایم خراب شده یا فرسوده باشد، ممکن است صدای کلیک یا تیک‌تیک از داخل موتور بشنوید.

۲. خروج دود سیاه بعد از روشن‌کردن خودرو

ساییدگی و کشیدگی تسمه تایم باعث ورود مخلوط نامناسب سوخت‌-هوا به درون محفظه احتراق می‌شود و بنابراین سوخت به‌طور کامل نمی‌سوزد. این به‌نوبه خود به کاتالیست آسیب می‌رساند و سوختی که کاملا مصرف نشده است به‌سمت  سیستم اگزوز  هدایت می‌شود. اگر هنگام استارت‌زدن صدای کلیک شنیدید و دود سیاه از لوله اگزوز خارج شد، هرچند ممکن است دلایل زیادی داشته باشد، یکی از دلایل اصلی آن خرابی یا پارگی تسمه تایم است.

۳. مشکل در استارت زدن

ازآنجاکه تسمه تایم به قرقره‌هایی متصل است که میل لنگ را به حرکت درمی‌آورند، اگر فرسوده باشد روی سرعت استارت و راه‌اندازی موتور تأثیر می‌گذارد. بعد از آن ممکن است تسمه تایم روی میل بادامک بلغزد که این به‌نوبه خود باعث باز و بسته‌شدن  سیلندر  موتور در زمان نامناسب خواهد شد.

در نتیجه کشیدگی یا فرسودگی تسمه تایم ممکن است یک یا چند دندانه آن از جای خود رد شود که این به طولانی‌ترشدن زمان جرقه می‌انجامد. همچنین، پرش یا لغزش تسمه تایم ناهماهنگی اجزای موتور را در پی خواهد داشت.

. ظاهر تسمه تایم

یک نشانه دیگر خرابی یا پارگی تسمه تایم، مشاهده ظاهر آن است. اگر در  سرویس‌های دوره‌ای  یا به دلایل دیگری خودرو را بررسی می‌کنید، چنانچه ترک‌های کوچک، جداشدن بخشی‌هایی از قطعات یا دندانه‌های تسمه یا هر نشانه دیگری از ساییدگی در تسمه تایم مشاهده کردید، زمان تعویض آن فرا رسیده است.

۵. کاهش قدرت خودرو

یکی دیگر از نشانه‌های خرابی تسمه تایم کش‌آمدن زیاد آن است. وقتی این اتفاق می‌افتد، تسمه کشش خود را از دست می‌دهد. بنابراین احتمال سرخوردن تسمه یا دررفتن آن از جای خود در حین کارکردن موتور وجود دارد. همان‌طور که گفتیم، پرش یا لغزش تسمه به ناهماهنگی اجزای موتور و درنتیجه کاهش قدرت خودرو منجر می‌شود. علاوه بر آن ممکن است طی آن  پیستون ، بادامک و سایر اجزا به هم برخورد کنند و خسارت زیادی به موتور وارد شود.

سایر نشانه‌ها عبارت‌اند از:

  • گرم‌شدن بیش‌ازحد موتور
  • تکان شدید یا  لرزش خودرو
  • نشت‌کردن روغن
  • روشن‌شدن چراغ چک موتور .
فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

زمان حمله پشه آئدس به انسان + فیلم-پیام امروز

۰۹:۵۲ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ علی اصغر زنده دل، متخصص طب سنتی در برنامه تلویزیونی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner