طرز تهیه خورش سیب درختی با عطر دارچین

خورش سیب درختی یکی از خورش‌های اصیل ایرانی است و دستورالعمل‌های متنوعی دارد. برای مثال در طرز تهیه خورش سیب درختی لرستان از چاشنی‌هایی مانند سرکه و شیره خرما استفاده می‌شود. مشهدی‌ها این خورش خوشمزه را از ترکیب سیب درختی و آلو تهیه می‌کنند و در بعضی رسپی‌ها هم در کنار سیب، از گوشت و لپه استفاده می‌شود. به هر حال، با هر دستوری که پیش بروید، یک خورشت خوشمزه و خوش‌ظاهر ایرانی خواهید داشت که در کنار برنج به شما چشمک می‌زند! در ادامه، جدول مشخصات غذایی خورش سیب درختی را با هم می‌بینیم:

خورش سیب درختی

تعداد نفرات ۴ نفر
زمان آماده سازی ۱۵ دقیقه
زمان پخت غذا ۱۸۰ دقیقه
میزان سختی متوسط

طرز تهیه خورش سیب درختی

عکس خورش سیب درختی

خورشت سیب درختی طعم خوب و دلپذیری دارد، اما به طور حتم ترجیح می‌دهید که خورش در کنار این طعم دلچسب، ظاهر خوبی هم داشته باشد. بنابراین، همان‌طور که در طرز تهیه خورش هلو ، هلوها باید پیش از اضافه شدن به خورشت تفت بخورند، در این دستور هم تفت دادن سیب‌ها الزامی است. به علاوه، دقت کنید که نوع سیب‌ها هم خیلی مهم است. پس برای جلوگیری از له شدن سیب‌ها، حتما از سیب‌های استخوانی با بافتی شبیه میوه به استفاده کنید. در ادامه، مواد لازم و مراحل تهیه خورش سیب درختی را با هم می‌خوانیم:

مواد لازم برای تهیه خورش سیب درختی

برای تهیه این خورشت خوشمزه ایرانی، مواد اولیه را مطابق جدول زیر آماده کنید. البته در صورت تمایل می‌توانید به جای چاشنی رب گوجه و زعفران از مقداری رب انار و شکر استفاده کنید.

مواد لازم مقدار مورد نیاز
گوشت خورشتی ۳۰۰ تا ۴۰۰ گرم
سیب استخوانی متوسط ۳ عدد
پیاز درشت ۱ عدد
لپه ۱ پیمانه
آلو بخارا (اختیاری) ۸ عدد
رب گوجه فرنگی ۲ قاشق غذاخوری
زعفران دم کرده ۲ قاشق غذاخوری
گرد لیمو عمانی ۱ قاشق غذاخوری
نمک، فلفل سیاه، زردچوبه و دارچین به مقدار لازم
روغن به مقدار لازم

مراحل طرز تهیه خورش سیب درختی

مراحل طرز تهیه خورش سیب درختی

برای درست کردن خورش سیب درختی، لپه را از چند ساعت قبل بخیسانید و چند بار آب آن را عوض کنید تا نفخ لپه گرفته شود. سپس، دستور پخت خورشت را مطابق مراحل زیر پیش ببرید:

  • مرحله اول: لپه را پس از خیساندن، آبکشی کنید. سپس، در قابلمه‌ای مناسب مقداری روغن بریزید و لپه را چند دقیقه داخل آن تفت دهید.
  • مرحله دوم: حالا ۲ تا ۳ لیوان آب داخل قابلمه بریزید و درب آن را بگذارید تا لپه با حرارت ملایم حدود ۱ ساعت بپزد.
  • مرحله سوم: در ادامه کار، پیاز را به صورت نگینی یا خلالی ریز خرد کرده و در تابه‌ای دیگر با مقداری روغن تفت دهید.
  • مرحله چهارم: وقتی پیاز کمی سبک و نرم شد، زردچوبه را اضافه کنید. بعد از یکی دو دقیقه، گوشت‌های تکه‌ای را هم در تابه بریزید و با بقیه مواد تفت دهید.
  • مرحله پنجم: پس از اینکه گوشت کمی سرخ شد و تغییر رنگ داد، مقداری فلفل سیاه اضافه کنید. در ادامه، ۳ تا ۴ پیمانه آب جوش روی گوشت بریزید و اجازه دهید با حرارت ملایم بپزد.
  • مرحله ششم: وقتی لپه پخت، آن را آبکشی کرده و کنار بگذارید. سپس، در تابه‌ای کوچک مقداری رب گوجه فرنگی را با روغن تفت دهید.
  • مرحله هفتم: زمانی که گوشت پخت، لپه و رب تفت خورده را به آن اضافه کرده و ۴۵ دقیقه زمان دهید تا مواد خورشت با هم بپزند. در همین فاصله، به مدت ۲۰ دقیقه آلو بخارا را در مقداری آب سرد بخیسانید تا بافت نرم‌تری پیدا کند.

نکته: استفاده از آلو در این خورشت باعث می‌شود که طبق طرز تهیه خورش سیب و آلو مشهدی پیش بروید. البته این نکته را هم اضافه می‌کنیم که در نسخه مشهدی این خورشت، بر اساس ذائقه می‌توان مقداری شکر هم به خورشت اضافه کرد. بنابراین، از این جهت شباهت‌هایی هم با طرز تهیه خورش پرتقال خواهد داشت.

  • مرحله هشتم: حالا سیب‌ها را به صورت خلالی درشت خرد کرده و هسته‌های آن‌ها را خارج کنید. سپس، برش‌های سیب را در مقداری روغن تفت داده و در خورش بریزید. همزمان با سیب، آلو بخارای خیس خورده را هم به خورشت اضافه کنید.

نکته: مقدار جوشیدن سیب در خورشت نباید بیش از ۴۵ دقیقه باشد، در غیر اینصورت بافت سیب‌ها له شده و ظاهر ناخوشایندی به خورشت می‌دهد.

  • مرحله نهم: در ۱۰ تا ۱۵ دقیقه پایانی پخت، دارچین، گرد لیموعمانی و زعفران دم‌کرده را هم به خورشت اضافه کرده و نمک آن را اندازه کنید.

طرز تهیه خورش سیب درختی به پایان رسید. حالا خورش را در ظرف مناسبی بکشید و همراه با برنج و سایر مخلفات سرو کنید.

خورش سیب درختی با مرغ

خورش سیب درختی با مرغ

مانند طرز تهیه خورش آلبالو ، در مورد خورش سیب درختی هم می‌توان به جای گوشت گوسفندی از مرغ استفاده کرد. در این حالت، به ازای ۴۰۰ گرم مرغ به ۲ عدد پیاز و ۲ عدد سیب نیاز دارید. ابتدا برش‌های سیب بدون هسته را داخل مقداری روغن تفت داده، کمی پودر هل به آن اضافه کنید و سیب را کنار بگذارید. سپس، پیازها را خلالی کرده و در تابه‌ای دیگر سرخ کنید. مقداری از پیاز داغ را روی سیب‌ها بریزید. حالا مرغ را در قابلمه‌ای مناسب با بقیه پیاز داغ و ادویه‌های لازم مانند زردچوبه، نمک، فلفل و یک چوب دارچین بپزید. بعد از پخت کامل مرغ، سیب‌های تفت خورده و زعفران دم‌کرده را داخل خورشت بریزید و ۳۰ دقیقه دیگر زمان دهید تا خورشت کاملا جا بیفتد.

نکته: اگر به یاد داشته باشید، در طرز تهیه خورش به الو ، به را در مقداری کره تفت می‌دادیم تا خورشت طعم بهتری پیدا کند. در اینجا هم می‌توان از همین روش استفاده کرد و می‌توانید برای تفت دادن برش‌های سیب، به جای روغن از کره استفاده کنید.

مزه خورش سیب درختی را حتما باید چشید…

طرز تهیه خورش سیب درختی را با هم دیدیم، اما گاهی هم پیش می‌آید که ترجیح می‌دهیم بدون هیچ زحمتی، یک خورشت حاضر و آماده و خوشمزه سفارش دهیم. اگر اینطور است، حتما سری به اسنپ فود بزنید و با سفارش آنلاین غذا ، خوشمزه‌ترین و بهترین خورشت‌های ایرانی را در زمانی کوتاه و به صورت گرم و تازه، درب منزل خود تحویل بگیرید.

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

جو دوسر با شیر و عسل

جو دوسر با شیر و عسل | طرز تهیه به ۵ روش

از خواص عسل آگاه هستید؟ عسل یکی از پرخاصیت‌ترین مواد غذایی موجود در طبیعت است …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

Banner