جذابیت‌های منطقه ویژه "پیام" برای شرکت‌های دانش‌بنیان؛ از صادرات مستقیم محصولات از فرودگاه پیام تا استقرار گمرک در منطقه

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری پیام امروز ، سید مجتبی حسین‌پور کاشانی؛ مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام مستقر در استان البرز در جریان بازدید خبرنگاران از این منطقه با اشاره به سابقه تشکیل این منطقه ویژه اقتصادی اظهار کرد: هر منطقه ویژه اقتصادی یک سازمان مسئول دارد که سازمان مسئول منطقه ویژه اقتصادی پیام، شرکت خدمات هوایی و پست خدمات است که کل منطقه را مدیریت می‌کند.

وی گفت: در صدور تمام مجوزهای صنعتی و صنفی که در داخل یک منطقه ویژه اقتصادی انجام می‌شود سازمان منطقه، راساً می‌تواند مجوز مربوطه را صادر کند. پیام یک منطقه ویژه نسبتاً قدیمی است که سازمان آن بلوغ‌یافته بوده و خود قادر است که مجوزهای خود را صادر کند.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام  گفت: کل مجوزهای صنعتی از جمله جواز تأسیس، پروانه بهره‌برداری، گواهی تولید، پروانه احداث بنا، ارجاع ناظر، تأیید نقشه، صدور پایان‌کار و … همگی راساً توسط خود سازمان منطقه و داخل منطقه ویژه اقتصادی پیام انجام می‌شود.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ,

حسین‌پور گفت: در ابتدای تشکیل منطقه ویژه اقتصادی، تصویب اساسنامه آن در مجلس شورای اسلامی بوده و سپس منطقه ویژه تشکیل شده است و در ادامه مصوبات اصلاحی در اراضی را داشتیم و درادامه اخذ مجوز مسافری برای فرودگاه گرفتیم؛ طرح جامع مصوب منطقه که مصوبه هیئت وزیران است در اردیبهشت ۱۳۹۹ برای هیئت وزیران رفته و در ۱۴۰۰ مصوب شد.

وی با اشاره به مزیت‌های منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: نزدیکی به پایتخت از مزیت‌های بزرگ این منطقه ویژه اقتصادی است. گمرک منطقه البرز در منطقه پیام مستقر است که یکی از مزیت‌های بزرگ به شمار می‌رود. در این منطقه فرودگاهی وجود دارد که قابلیت پذیرش پروازهای بین‌المللی را دارد که این فرودگاه در داخل منطقه ویژه اقتصادی است که یک مزیت بزرگی است.

حسین‌پور ادامه داد: منطقه ویژه پُشت گمرک بوده و بنابراین فرودگاه پُشت گمرگ است یعنی یک مزیت انحصاری در ایران است که یک فرودگاهی در ایران وجود دارد که این فرودگاه از لحاظ گمرکی خارج از مرز ایران بوده اما از لحاظ سرزمینی در ایران است.

وی ادامه داد: حُسن این کار آن است که تمامی شرکت‌هایی که در پیام مستقر می‌شوند می‌توانند مواد اولیه خودشان را بدون آنکه از مرزی از ایران ردکنند وارد کارخانه خود کنند! چراکه هم کارخانه آنها پشت گمرک است و هم فرودگاهی که مرز هوایی است در پشت گمرک است. بنابراین اگر شرکت‌های دانش‌بنیان و صنعتی مستقر در پیام بخواهند مواد اولیه خارجی داشته باشند یا محصول خود را به سایر کشورها صادر کنند می‌توانند به صورت مستقیم از فرودگاه استفاده کرده و با حداقل تشریفات گمرکی این کار انجام شود.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: امروز ۳۲۰ شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر هستند که بالای ۹۵ درصد این شرکت‌ها، شرکت‌های تولیدی هستند که ۵ درصد این شرکت‌ها، شرکت‌های خدماتی هستند که این خدمات عمدتاً مرتبط با فناوری اطلاعات و ارتباطات است.

وی تصریح کرد: منطقه پیام در ادبیات خودمان به ۵ فاز ۱ و۲ و ۳ و ۴ و ۵ تقسیم شده است. فاز ۱ و فاز ۲ فازهای قدیمی منطقه است که شرکت‌هایی که در آنجا حضور دارند قدیمی هستند و قدیمی‌ترین شرکت مستقر در پیام ۱۵ سال قدمت دارد. فاز ۱ ترکیبی از حوزه‌های صنایع الکترونیک، صنایع مخابراتی،‌ تجهیزات پزشکی و آرایشی و بهداشتی و صنایع غذایی است. در فاز ۱ و ۲ نزدیک به ۵۰ شرکت مستقر هستند که مابقی شرکت‌ها در فاز ۳ و ۴ قرار دارند و خود فاز ۴ نزدیک به ۱۶۵ هکتار است که فعلاً فقط ۵۰ هکتار آن بارگذاری شده است.

حسین‌پور گفت: یکی از شرکت‌های بزرگ منطقه ویژه اقتصادی پیام، شرکت مادیران است که یک شرکت بزرگ در حوزه لوازم خانگی است. یک کارخانه بزرگ در هشتگرد دارد که تلویزیون و مانیتور تولید می‌کند که لوازم خانگی آن در پیام تولید می‌شود. کولر گازی، لباسشویی و یخچال از جمله محصولات تولیدی این شرکت در منطقه ویژه اقتصادی پیام است. برند xvision مربوط به خود مادیران و ایرانی است و برند TCL نیز برندی است که مادیران با یک شرکت چینی منعقد کرده و تحت برند آن محصولات خود را تولید می‌کند.

وی ادامه داد: مادیران در ابتدا با TCL کار خود را آغاز کرد و انتقال تکنولوژی انجام شد و امروز شاهد هستیم که برند ایرانی xvision در حال تولید است.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ,

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام تصریح کرد: یکی از شرکت‌های حاضر در پیام، شرکت تولید و تجهیز پاسارگاد است؛ ما در تجهیزات مخابراتی دو  تقسیم‌بندی کلی داریم که تجهیزات اکتیو و پسیو است که تجهیز اکتیو همانند مودم‌هایی است که با برق کار می‌کنند و تجهیزات پسیو شامل قطعات پلاستیکی و مفصل‌ها، جعبه‌های تقسیم مخابراتی همانند پریزهای مخابراتی و سیم‌ها است. مشتریان این شرکت، اپراتورها یعنی همراه اول، آسیاتک ایرانسل و رایتل و … است.

حسین‌پور  با اشاره به ایجاد زیرساخت‌های برقی در منطقه ویژه اقتصادی پیام گفت: نیروگاه پیام، یکی از قدیمی‌ترین نیروگاه‌های ما است که یک نیروگاه ۱۷ مگاواتی است. ما به صورت کلی ۶۰ مگاوات ظرفیت نیروگاهی داخل پیام ایجاد کردیم که برق تولید می‌کنند.

وی گفت: فرودگاه پیام در ابتدا با کاربری “باری” طراحی شده بود و به همین خاطر طول باند آن بزرگ و ۴۲۰۰ متر است و پهنای آن نیز ۶۰ متر است که به دلیل دقت بالای تجهیزات ناوبری، امروز پهنای باند را ۴۵ متر احداث می‌کنند. PCN باند یعنی مقاومت باند نیز ۷۰ است یعنی هواپیمای پهن‌پیکر قادر به نشستن در فرودگاه پیام است به عنوان مثال هواپیما A380 و آنتونوف باری ۲۲۰ قادر به فرود در فروگاه پیام  هستند و این قابلیت در ایران فقط در فرودگاه‌های امام خمینی و فرودگاه آبادان و پیام وجود دارد. تجهیزات تخلیه و بارگیری در ایران بروزترین و باظرفیت بسیار بالا در پیام وجود دارد یعنی یک هواپیمای ۷۴۷ در عرض یک‌ساعت کار تخلیه و بارگیری آن انجام خواهد شد.

مدیرکل جذب و حمایت از سرمایه‌گذاری منطقه ویژه اقتصادی پیام تصریح کرد: منطقه ویژه اقتصادی به صورت کلی ۳۶۰۰ هکتار است که  ۹۶۰ هکتار آن مربوط به فرودگاه پیام است ومابقی آن، اراضی است که باید به صنایع و واحدهای خدماتی و تولیدی واگذار شود.

وی گفت: مصوب شده است که منطقه پیام به عنوان نخستین و تنها قطب مرکز داده کشور  معرفی شود و این منطقه به عنوان قطب دیتاسنتر کشور معرفی شد و اینکه تمامی نیازهای مرتبط با دیتاسنترها را در این منطقه ویژه اقتصادی ایجاد کنیم که در همین راستا یک پست برق ۴۰۰ کیلووات را مکان‌یابی کردیم تا با همکاری توانیر این اتفاق رقم بخورد. مورد دوم این است که کل منطقه را داکت‌گذاری کردیم.

حسین‌پور گفت: سال گذشته مصوب شد که منطقه ویژه اقتصادی پیام به عنوان اولین و تنها گمرک تخصصی فاوا معرفی شود که حُسن آن این است که تمام شرکت‌هایی که در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات از جمله الکترونیک و مخابرات کار می‌کنند اگر واردات و صادرات محصولات خود را از منطقه ویژه اقتصادی پیام انجام دهند، بسیاری از کارها از جمله تأییدیه‌ها، تأیید نمونه، تأیید سازمان تنظیم بر روی فرکانس‌ها، تأیید استاندارد و …. درداخل پیام انجام خواهد شد.

حسین‌پور ادامه داد: یعنی یک واردکننده یا صادرکننده تجهیزات فاوا، زمانی که جنس خود را وارد گمرک پیام می‌کند سازمان تنظیم مقررات و سازمان استاندارد در منطقه پیام دفتر دارند؛ سازمان تنظیم ۶ آزمایشگاه مورد تأیید دارد که ۳ آزمایشگاه آن با تمامی تجهیزات در منطقه ویژه اقتصادی پیام مستقر هستند.

وی ادامه داد: یکسری کلاس‌های آموزشی برای ارزیاب‌های گمرک قرار دادیم و هر ارزیابی که بخواهد در گمرک تخصصی کار کند بایستی این تأییدیه را داشته باشد و در این کلاس‌ها شرکت کنند که قطعه‌شناسی و تعرفه‌شناسی از جمله گزاره‌هایی است که این ارزیاب‌ها بایستی با آن آشنا شوند.

سیدمهدی جعفری؛ مدیر روابط عمومی منطقه ویژه اقتصادی پیام در ادامه این نشست با اشاره به ظرفیت‌های فرودگاه پیام گفت: امروز مجموعه پیام در حوزه فرودگاهی، بزرگترین مرکز آموزش خلبانی کشور است و ۷۰ درصد خلبان‌های کشور در فرودگاه پیام آموزش دیده‌اند و نزدیک به ۱۰ شرکت آموزش خلبانی در منطقه ویژه اقتصادی پیام وجود دارد.

مناطق آزاد و ویژه اقتصادی ,

جعفری ادامه داد: یکی دیگر از اقداماتی است که در فرودگاه پیام انجام می‌شود پروازهای مسافری است. از سال ۱۳۹۸ مجوزهایی در فرودگاه پیام اخذ شد و فرودگاه در بخش داخلی پروازهای خود را آغاز کرد و امروز پروازهای خارجی را نیز در دستور کار داریم. شنبه هر هفته پروازها به مقصد نجف را با شرکت تابان داریم و در آینده نیز پروازها به مقصد امارات و چین را نیز در دستور کار خواهیم داشت.

انتهای پیام/

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تفاوت اختلال یادگیری و بیش فعالی + فیلم-پیام امروز

۰۸:۵۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ سحر پهلوان نشان، روانشناس  با حضور در برنامه صبحانه ایرانی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *