بررسی عملکرد نماگر‌های بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت-پیام امروز


هفته کاری که به اتمام رسید، شاخص کل بورس ۲ درصد افزایش یافت و در ارتفاع ۲ میلیون و ۸۵ هزار واحدی و شاخص کل هم‌وزن با افزایش ۱.۱۳ درصدی در پله ۶۷۳ هزار و ۲۶۳ واحدی قرار گرفت و شاخص کل فرابورس نیز با افزایش ۱.۹۳ درصدی در ارتفاع ۲۲ هزار و ۳۰۳ واحدی ایستاد.

در ادامه کوروش آسایش، کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند بازار سرمایه به باشگاه خبرنگاران جوان گفت: در این هفته کاری صنعت استخراج نفت به جز کشف با افزایش ۴.۷۵ درصدی بیشترین رشد را بین صنایع بورسی داشت و صنعت اطلاعات و ارتباطات هم در جایگاه بعدی قرار گرفت. همچنین صنعت وسایل ارتباطی با افت اطلاعات و ارتباطات درصدی در بین صنایع بیشترین کاهش را تجربه کرد.

او اظهار کرد: مجموع ارزش معاملات خرد و حق تقدم‌ها در این هفته کاری ۷ هزار و ۷۸ میلیارد تومان بود. جزئیات ارزش معاملات خرد روزانه به این شکل بود که شنبه هزار و ۵۳۹ میلیارد، یکشنبه هزار و ۷۹۵ میلیارد تومان، دوشنبه هزار و ۸۴۲ میلیارد تومان و چهارشنبه هزار و ۹۰۶ میلیارد تومان ارزش معاملات بر روی تابلو ثبت شد.

خروج ۲۰۵ میلیارد تومان نقدینگی حقیقی‌ها از بازار سهام

او گفت: میانگین سرانه خرید افراد حقیقی در این هفته کاری ۲۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان و میانگین سرانه فروش آنها ۲۲ میلیون و ۴۰۰ هزار تومان بوده است. همچنین در این هفته کاری ۲۰۵ میلیارد تومان نقدینگی افراد حقیقی از بازار سهام خارج شد.

پایان محدودیت دامنه نوسان ۲ درصدی

در ادامه هم رباب  وفایی کارشناس بازار سرمایه در گفت و گو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفت: آخرین روز‌هایی که بازار سهام با دامنه نوسان +-۲% معامله می‌شود را هم پشت سرگذاشتیم و از هفته آتی دامنه نوسانات سهام ۶ درصد می‌شود.

این‌کارشناس بازار سرمایه می‌گوید: تیرماه خوبی برای بازار شروع شد که همزمان با حمایت بازار ساز از سهام بزرگ و شاخص ساز بود در حالی که دیگر تابلوی معاملات فروشنده خاصی نداشت. در مجموع ماحصل این هفته رشد خوبی برای شاخص به همراه داشت. دامنه نوسان، انتظار برای نتیجه انتخابات و تحولات جنوب لبنان سه موضوع اصلی این روز‌های بازار هستند که هفته آتی با تعیین و تکلیف آنها در کوتاه مدت شرایط مشخص خواهد شد.

او افزود: خبر اصلاح نرخ خوراک پالایشی‌ها نقطه عطفی برای متعادل شدن بازار و بازگشت امید‌ها بعد از ۲ ماه اصلاح قیمت بود. صندوق‌ها به علت دامنه نوسان ۴ درصدی بیشترین رشد رو داشتند. پذیره نویسی دو صندوق اهرمی جدید را هم داشتیم که نیم نگاهی بازار و صندوق‌ها به آن‌ها و خرید‌های احتمالی آنها خواهند داشت. بخشی از پول‌های خارج شده از صندوق‌های درآمد ثابت صرف ثبت نام در پذیره نویسی دو صندوق اهرمی جدید و بخشی صندوق‌های طلا شد.

وفایی اظهار کرد: دلار نیمایی روند صعودی و نرخ اخزا (اوراق خزانه اسلامی) روند نزولی داشت که قبلا هم به اثرات مثبت بنیادی این فاکتور در بهبود روند معاملات اشاره شد با انتشار گزارش‌های سالانه (۱۴۰۲) حسابرسی شده و گزارش‌های ماهانه وضعیت شرکت‌ها بهتر مشخص می‌شود همچنین با وصول بخشی از مطالبات شبکه سلامت از تامین اجتماعی وضع صنعت دارو در دوره وصول مطالبات بهتر خواهد شد.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور 

 


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

پرسپولیس پیشنهاد قطری‌ها را نپذیرفت-پیام امروز

روزنامه العرب قطر با انتشار نامه مخالفت رسمی باشگاه پرسپولیس با درخواست همتای قطری‌اش یعنی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *