سوله آکام فلز

افزایش قیمت نفت در واکنش به تحریم نفت روسیه در اروپا

نفت در آستانه تعطیلات آخر هفته طولانی، روز پنج شنبه تحت تاثیر اقدام اتحادیه اروپا در بررسی ممنوعیت نفت روسیه در قیمت بالاتری بسته شد و به رشد هفتگی دست یافت.

به گزارش ایسنا، بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت در ۱۰۷ دلار در هر بشکه بسته شد و برای کل هفته ۸.۸ درصد رشد نشان داد. بهای معاملات نفت برنت برای تحویل در ژوئن با دو دلار و ۹۲ سنت افزایش، در ۱۱۱ دلار و ۷۰ سنت در هر بشکه بسته شد.

نفت بعدازظهر روز پنج شنبه پس از گزارشی مبنی بر این که اتحادیه اروپا به دنبال رویکرد ممنوعیت تدریجی نفت روسیه است، صعود کرد. ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه هفته جاری به عملیات نظامی در اوکراین ادامه می‌دهد. از سوی دیگر آژانس بین المللی انرژی در گزارشی اعلام کرد اعضای اوپک پلاس تنها ۱۰ درصد از افزایش تولیدی که ماه میلادی گذشته وعده داده بودند را عملی کرده‌اند.

در آمریکا ذخایر نفت هفته گذشته بیش از ۹ میلیون بشکه رشد کرد و بیش از یک سوم از این رشد به انتقال نفت از ذخایر استراتژیک به ذخایر تجاری نسبت داده شد. همزمان عمده ذخایر فرآورده‌های نفتی کاهش پیدا کرد.

دنیس کیسلر، نایب رئیس معاملات شرکت “بی او کی فایننشیال” گفت: معامله‌گران می‌دانند که بخش زیادی از این رشد ذخایر مربوط به ذخایر استراتژیک است که اکنون به پایین‌ترین میزان ۲۰ سال گذشته رسیده است. ذخایر نفت ۶۰.۴۵ میلیون بشکه پایین میانگین پنج ساله است.

بازار نفت از زمان حمله نظامی روسیه به اوکراین در اواخر فوریه، دوره پرتلاطمی داشته است. تصمیم اخیر آمریکا و هم پیمانانش برای آزادسازی نفت از ذخایر اضطراری به همراه موج جدید شیوع ویروس کرونا در چین طی چند هفته گذشته روی قیمتها اثر کاهشی داشته است. با این حال نشانه‌هایی از تسهیل محدودیت‌های کرونایی در چین دیده می‌شود و انتظار می رود بانک مرکزی این کشور، اقداماتی را برای تقویت اقتصاد انجام دهد.

مایک تران، تحلیلگر شرکت “آر بی سی کپیتال مارکتس” در این باره گفت: مداخله انرژی دولتی، تحریم خودخواسته نفت روسیه و الگوهای خرید متغیر در هفته‌های اخیر، همگی روند کوتاه مدت قیمتهای نفت را تغییر داده‌اند. معاملات در آینده نزدیک پرنوسان است زیرا بازار همچنان در حال هضم تصمیم اخیر اعضای آژانس بین المللی انرژی برای آزادسازی ۲۴۰ میلیون بشکه نفت از ذخایر استراتژیک است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، قزاقستان انتظار دارد مسیر صادرات نفت از طریق روسیه از اواخر آوریل به طور کامل احیا شود. این کشور همچنان نگران تاثیر احتمالی تحریمهای غربی یا مشکلات انتقال نفت از این مسیر است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

تامین برق ۳۸۰ روستای سیل‌زده در سیستان و بلوچستان-پیام امروز

مدیرعامل شرکت توانیر و سخنگوی صنعت برق در خصوص آخرین وضعیت برق رسانی به روستا‌های …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *