بالگرد نبوغ ناسا به ثبت تصاویری از مریخ که پیش از این هرگز ندیدهایم، ادامه میدهد. این بالگرد در آخرین ماموریت خود تصویری از تجهیزاتی را که به فرود مریخنورد ناسا بر سیاره سرخ کمک کردند، ثبت کرده است.
به گزارش ایسنا و به نقل از اسپیس، بالگرد نبوغ (Ingenuity)، در آخرین ماموریت خود در روز ۱۹ آوریل از چتر نجات و سپر محافظ (backshell) استقامت (Perseverance) که به فرود این مریخنورد و بالگرد نبوغ در دهانهی جیزرو (Jezero) مریخ روز ۱۸ فوریه سال ۲۰۲۱ کمک کردند، تصویری ثبت و به زمین ارسال کرده است.
ثبت این تصویر تصادفی نبوده است. تیم نبوغ میخواستند تصاویری از تجهیزات فرود استقامت ثبت کنند تا کمکی برای پروژه مشترک ناسا و آژانس فضایی اروپا باشد. هدف این پروژه بازگرداندن نمونههای جمعآوری شده توسط مریخنورد استقامت به زمین است و احتمالا در سال ۲۰۲۳ انجام شود.
“ایان کلارک” (Ian Clark) از مرکز پیشرانش جت ناسا در کالیفرنیای جنوبی، مهندس سابق سیستمهای استقامت و رهبر کنونی بازگردانی نمونههای مریخ روز چهارشنبه در بیانیهای گفت: فرود “استقامت” بر مریخ از نظر ثبت وقایع بهترین فرود در تاریخ بوده است. دوربینها همهچیز از باز شدن چترنجات تا لحظهی لمس سطح مریخ را به نمایش گذاشتند. اما تصاویر “نبوغ” نمای متفاوت دیگری ارائه میکنند. اگر آنها نشان دهند که سیستمهای ما همانطور که تصور میکردیم، کار کردهاند یا مجموعه دادهای از اطلاعات مهندسی ارائه کنند که بتوانیم از آنها برای بازگرداندن نمونه از مریخ استفاده کنیم، فوقالعاده خواهد بود؛ اما حتی اگر اینطور نشود، این تصاویر همچنان فوقالعاده و الهامبخش هستند.
سپر محافظ مخروطی شکل به استقامت کمک کرد تا سفر طولانی از زمین تا مریخ را پشت سر بگذارد و علاوه بر آن در سفر کوتاه، اما سوزان از جو مریخ دوام بیاورد. چترنجات فراصوت این ماموریت که ۲۱.۵ متر عرض دارد، بزرگترین چتر استقرار یافته در مریخ بوده است. این چتر نجات به طور چشمگیری سرعت کاهش ارتفاع مریخنورد را کم کرد.
همانطور که از سالم بودن مریخنورد استقامت و بالگرد نبوغ پیداست، سپر محافظتی و چتر نجات کار خود را به خوبی انجام دادند. سپر محافظ شکسته، اما جای تعجب نیست؛ زیرا این بخش در روز فرود با سرعت ۱۲۶ کیلومتر بر ساعت به سطح مریخ برخورد کرده است.
آزمایشگاه پیشرانش جت ناسا در بیانیهی خود نوشت: به نظر میرسد سپر محافظتی هنگام ورود به جو مریخ دست نخورده باقی مانده است. بسیاری از ۸۰ بندی که این سپر را به چتر نجات متصل کرده بودند، قابل مشاهده هستند و دست نخورده به نظر میرسند. اگرچه تنها یک سوم چتر نجات در این تصویر قابل رؤیت است، اما طبق بیانیهی ناسا، هیچ نشانهای از آسیب ناشی از جریان باد فراصوت هنگام باز شدن آن وجود ندارد. چندین هفته برای بررسی نیاز است تا بتوان نظر نهایی داد.
بالگرد “نبوغ” ناسا در طول نوزدهمین پرواز ۱۵۹ ثانیه خود، ۱۰ تصویر از این سپر و چتر نجات ثبت کرد. این بالگرد در مجموع ۳۶۰ متر را طی کرد و در ارتفاع هشت متری به پرواز پرداخت.
“هاوارد گریپ” (Håvard Grip) در بیانیه ناسا میگوید: برای ثبت تصاویر مورد نیاز ما مانورهای زیادی انجام دادیم، اما نسبت به آنها مطمئن بودیم؛ زیرا چنین مانورهای پیچیدهای در پروازهای دهم، دوازدهم و سیزدهم نیز وجود داشت.
این پرواز بیست و ششمین ماموریت “نبوغ” بوده است که در سالگرد اولین پرواز تاریخساز آن در مریخ به انجام رسید.
بالگرد “نبوغ” در ابتدا قرار بود تنها پنج پرواز را به انجام برساند و امکانپذیر بودن پرواز روی سیاره سرخ را به نمایش بگذارد. این بالگرد اکنون ماموریت خود را گسترش داده و مرزهای پرواز در مریخ را جابهجا کرده است و به عنوان یک پیشاهنگ برای مریخنورد “استقامت” کار میکند.
مریخنورد “استقامت” نیز به تازگی به بقایای دلتای یک رودخانه باستانی رسیده است. تیم این مریخنورد مشتاق جستجوی این دلتا و جمعآوری نمونه هستند که میتواند نشانههایی از حیات باستانی در خود داشته باشد. “نبوغ” که هنوز به این منطقه نرسیده نیز بخش بزرگی از این تلاشها خواهد بود.
“نبوغ” پس از رسیدن به این دلتا باید مشخص کند که “استقامت” برای رسیدن به بالای دلتا کدام یک از دو مسیر رودخانه را باید طی کند. علاوه بر مسیریابی، دادههای “نبوغ” به تیم “استقامت” کمک میکند تا اهداف علمی بالقوه را ارزیابی کنند. به گفتهی آنها، ممکن است از این بالگرد برای تصویربرداری از ویژگیهای زمینشناسی مریخ که برای “استقامت” قابل دسترسی نیست، استفاده شود.
انتهای پیام