ثبت اختراع دستگاه آبگیری کشمش به روش چرخشی در کاشمر

ایسنا/خراسان رضوی برای اولین بار ساخت دستگاه آبگیری کشمش به روش چرخشی توسط یک مخترع کاشمری ثبت اختراع شده و مورد تأیید اداره ثبت اختراعات کشور قرار گرفت.

در همین خصوص مخترع دستگاه آبگیری کشمش به روش چرخشی در گفت‌وگو با ایسنا گفت: این ثبت اختراع در راستای فعالیت‌های تحقیقاتی تیم نوآور مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز انجام گرفته است.

رضا پاکدل اظهار کرد: در آذر ماه ۱۳۹۷ ایده ساخت این دستگاه شکل گرفت و تا اردیبهشت‌ ماه ۱۳۹۸ مراحل تحقیقاتی و پژوهشی آن انجام پذیرفت و پس از آن تا پایان شهریور ماه ۹۸ ساخت نمونه اولیه و بهره‌برداری از آن به طول انجامید.

وی گفت: این دستگاه متشکل از قطعات مکانیکی و الکترونیکی مختلفی است که پس از مرحله اولیه آبگیری پیشرفته ‌در تکمیل طرح گزینه‌های گرمایش و سرمایش به آن اضافه شد و بر این اساس کشمش بعد از آب‌گیری گرم و سرد می‌شود.

این مخترع گفت: با توجه به اینکه محصول اصلی منطقه ترشیز انگور بوده و درصد قابل توجهی از آن تبدیل به کشمش می‌شود، به همین دلیل ساخت این دستگاه کمک شایانی به فرآوری این محصول در حوزه صنایع تبدیلی و همچنین کسب درآمد بیشتر برای کشاورزان خواهد نمود.

وی با بیان اینکه ظرفیت آبگیری فعلی دستگاه ۵۰۰ تن در ساعت است، تصریح کرد: این دستگاه به گونه‌ای طراحی شده که با شروع چرخش کشمش‌ها به صورت خودکار با یک الگوی منظم و لایه‌ای در سطح تمام مخزن پهن می‌شود. این الگوی یکنواخت و تعداد کم لایه‌های کشمش باعث می‌شود فرایند آبگیری با کیفیت بسیار بهتری نسبت به آبگیرهای موجود انجام شود، به طوری که ریزترین قطرات آب که در لابه‌لای چین و چروک‌های روی سطح کشمش محبوس شده، توسط نیروی گریز از مرکز از کشمش گرفته می‌شود.

پاکدل عنوان کرد: در صورت استفاده از این دستگاه به جای آبگیرهای موجود زمان ماندن کشمش در گرم‌خانه به شدت کاهش می‌یابد، به این دلیل که درصد آبگیری این دستگاه بسیار بالاست.

وی با بیان اینکه دستگاه دارای قابلیت تخلیه بار به صورت اتوماتیک بوده و مانند سانتریفیوژهای سطلی نیاز به برداشتن و گذاشتن سطل نیست، خاطرنشان کرد: دستگاه مجهز به سیستم کنترل PLC است و تمام فرایندهای آن به صورت اتوماتیک اجرا می‌شود.

این مخترع امکان تنظیم پارامترهای دستگاه از طریق صفحه مانیتور لمسی، کاهش نیاز به نیروی کارگری در این دستگاه نسبت به آبگیرهای موجود، صدمه ندیدن و حفظ کیفیت کشمش حین فرایند آبگیری را از دیگر مزایای این دستگاه دانست.

وی با اشاره به اینکه استفاده از این دستگاه در خط فرآوری کشمش می‌تواند مصرف انرژی را به میزان حداقل ۶۰ درصد کاهش دهد، گفت: امکان ساخت این دستگاه از ظرفیت‌های پایین مناسب کارگاه‌ها تا ظرفیت‌های بالا برای کارخانجات وجود دارد.

پاکدل تصریح کرد: هر چند ساخت اولین نمونه از یک دستگاه جدید نیاز به آزمون و خطاهای متعدد دارد اما در مجموع ساخت این نمونه حدود ۱۲۰ میلیون تومان هزینه برده است.

وی اولین قدم برای تولید انبوه را ایجاد یک بستر ارتباطی کارا و مؤثر برای جذب مشتریان داخلی و خارجی و همچنین جذب تسهیلات مالی مناسب برای گسترش و توسعه کار دانست.

این مخترع بیان کرد: آبی که باید بعد از فرایند شستشو از کشمش خیس گرفته شود تا کشمش به طور کامل خشک شود، شامل ۲ بخش می‌شود که قسمت اول درصد کمی از آب(حدود ۱۵ درصد) است که حین فرایند شستشو(معمولا فرایند شستشو بین سه تا پنج دقیقه زمان می‌برد) از محل دم کشمش یا منافذ بسیار ریز روی سطح کشمش به داخل آن نفوذ می‌کند که این آب را باید با دادن حرارت از کشمش گرفت و قسمت دوم درصد آب زیادی(حدود ۸۵ درصد) بوده که روی سطح کشمش قرار دارد و این آب را باید با دستگاه آبگیر از کشمش گرفت.

وی عنوان کرد: اکنون در کارخانجات فرآوری برای آب‌گیری کشمش از دستگاهی که آن را اصطلاحا سانتریفیوژ سطلی می‌نامند، استفاده می‌شود. این دستگاه به دلیل مشکلات فنی نمی‌تواند تمام آب روی سطح کشمش را بگیرد و تنها می‌تواند درصد کمی از آن را بگیرد. این موضوع باعث می‌شود کشمش‌ها با درصد بالای آب وارد گرم‌خانه شده و در آنجا زمان زیادی برای تبخیر آب کشمش(همان آبی که می‌توانست در مرحله آبگیری گرفته شود) صرف شود و زمان خشک شدن طولانی شود.

پاکدل مطرح کرد: به دلیل عدم کارایی مناسب دستگاه‌های آبگیر موجود این نیاز احساس شد برای کاهش مصرف انرژی و بهبود راندمان تولید این دستگاه طراحی و ساخته شود.

این اختراع در قالب کار تحقیقاتی یک هسته نوآور مستقر در مرکز نوآوری و شتابدهی ترشیز به نمایندگی دکتر مجید عاقل، عضو هیات علمی مرکز آموزش عالی کاشمر، ثبت شده است.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بازگشت گاریدو به تهران-پیام امروز

۱۱:۱۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ خوان کارلوس گاریدو، طبق برنامه، صبح امروز از طریق مرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *