دسترسی به مرجعیت علمی و افزایش اثربخشی پژوهش‌ها؛ مهم‌ترین برنامه‌های کلان پژوهشی

معاون پژوهشی وزیر علوم دستیابی به مرجعیت را یکی از مهم‌ترین برنامه‌های کلان معاونت پژوهشی وزارت علوم دانست و گفت: تلاش برای افزایش اثربخشی پژوهش‌ها، استفاده از ظرفیت دیپلماسی علمی و فناوری و همچنین توانمندی‌های کشور و ماموریت‌گرا کردن پژوهش‌های علوم پایه و علوم انسانی و ترویج و فرهنگ‌سازی، از جمله برنامه‌های کلان معاونت پژوهشی وزارت علوم هستند.

به گزارش ایسنا، دکتر پیمان صالحی در اجلاس شورای هماهنگی و برنامه‌ریزی پژوهش و فناوری منطقه یک (استان‌های تهران و البرز) که صبح امروز، ۳۰ فروردین‌ماه برگزار شد، یکی از اهداف منطقه‌بندی را فراهم کردن زمینه مشارکت بیشتر و تعامل فعال مؤسسه‌ها در تصمیم‌سازی و تصمیم‌گیری‌های حوزه پژوهش و فناوری، دانست و افزود: امکان بهره‌گیری از تمامی امکانات و استعدادهای موجود در مؤسسه‌های هر منطقه، ایجاد فرصت هم‌افزایی و انتقال تجربه‌های پژوهش و فناوری، ایجاد شبکه منطقه‌ای برای بررسی مسائل و مشکلات منطقه‌ای و همچنین هدفمندکردن پژوهش‌ و فناوری با توجه به نیازهای هر منطقه، از مواردی هستند که می‌توانند در حل مسائل مختلف، راهگشا باشند.

معاون پژوهشی وزیر علوم با اشاره به برنامه‌های معاونت پژوهشی وزارت علوم در رسیدن به مرجعیت علمی، توضیح داد: مدیریت و ساماندهی نشریات علمی داخلی با ایجاد نظام ارجاع‌دهی ملی یکی از اقداماتی است که برای حفظ و ارتقای رتبه علمی کشور در تولید مقالات انجام شده است. همچنین نمایه‌سازی نشریات داخلی در پایگاه‌های معتبر علمی بین‌المللی و همچنین حمایت از اعضای هیات‌علمی برای چاپ مقالات و کتب در نشریات معتبر جهانی از دیگر اقداماتی هستند که در دوره جدید مورد توجه قرار دارند.

وی با بیان این‌که انجام پژوهش‌های بین‌المللی در حوزه‌های علوم انسانی، اجتماعی و اسلامی از جمله حوزه‌های منتخبی است که معاونت پژوهشی وزارت علوم برای رسیدن به مرجعیت علمی از آن‌ها حمایت می‌کند. همچنین حمایت از توسعه پژوهش در علوم پایه و شبکه‌سازی برای نهادهای پژوهشی از جمله مواردی هستند که در دستور کار معاونت پژوهشی قرار دارد.

صالحی در خصوص چگونگی افزایش اثربخشی پژوهش‌های علمی، به ماموریت‌گرا کردن پژوهش‌های دانشجویی و پژوهش‌های تحصیلات تکمیلی اشاره کرد و گفت: یکی از اقدامات انجام شده در این حوزه، محول کردن امور پایان‌نامه‌ها و رساله‌های دانشجویی به معاونین پژوهش و فناوری مؤسسات دولتی بوده است. به علاوه استفاده از پژوهشگران دوره دکتری در مؤسسات آموزش عالی دولتی با پرداخت پژوهانه به صورت ماهیانه و یا حق انتخاب استاد راهنما در زمان کنکور از اقدامات کلیدی است که با همکاری بخش‌های مختلف در حال انجام است.

وی ادامه داد: توسعه دوره‌های پسا دکتری و تامین منابع مالی این دوره‌ها از طریق ارتباط با جامعه و صنعت و نهادهای تامین مالی عمومی در قالب طرح سربازی از دیگر اقدامات برای ماموریت‌گرایی پژوهش‌ها هستند.

معاون پژوهشی وزیر علوم ارتقای کمی و کیفی طرح‌های ارتباط با جامعه و صنعت را از دیگر برنامه‌ها برای افزایش اثربخشی پژوهش‌های علمی دانست و گفت: ایجاد ارتباط با دستگاه‌های اجرایی و نهادهای عمومی و اقتصادی، ایجاد مجتمع‌های خدمات ارتباط با جامعه و صنعت و فعال‌سازی دانشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و فناوری در جذب منابع بودجه، باید برای رسیدن به این هدف مد نظر قرار گیرند.

وی با اشاره به تاثیر ماموریت‌گرا کردن نهادهای تخصصی حوزه پژوهش و ارتقای ضریب اشتغال‌پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان و تاثیر آن در اثربخشی هر چه بیشتر پژوهش‌های انجام شده در کشور، تشریح کرد: بازآرایی ماموریت‌های پژوهشگاه‌ها و مؤسسات پژوهشی و نظارت مستمر بر آن، حمایت از قطب‌ها و هسته‌های پژوهشی و فناوری، حمایت از گسترش فعالیت‌های انجمن‌های علمی برتر و ساماندهی انجمن‌های غیرفعال و یا انجمن‌های علمی با اثربخشی محدود، می‌تواند باعث ماموریت‌گرا شدن نهادهای حوزه پژوهش شوند.

صالحی با اشاره به اهمیت موضوع اشتغال دانشجویان و فارغ‌التحصیلان دانشگاهی، ادامه داد: بازآرایی و گسترش دوره‌های کارآموزی، مهارت‌آموزی و …، توسعه مراکز هدایت شغلی در دانشگاه‌ها و مراکز پژوهشی و راه‌اندازی پرونده الکترونیک اشتغال برای دانشجویان می‌تواند اشتغال پذیری دانشجویان و دانش‌آموختگان را افزایش دهد.

معاون پژوهشی وزیر علوم تخصیص منابع مالی و ایجاد مشوق‌های مختلف برای اعضای هیئت‌علمی و دانشجویان را برای ارتقای سطح همکاری‌های پژوهشی با دانشگاه‌ها و مراکز علمی بین‌المللی ضروری دانست و گفت: همچنین می‌توان با استفاده از اعتبارات بانک توسعه اسلامی، اعتبارات «جایکای ژاپن» در پروژه‌های زلزله و حضور در کرسی‌ها بین‌المللی، قدم‌هایی در بهبود دیپلماسی علم و فناوری کشور برداشت.

وی ادامه داد: ارتقا و یکپارچه کردن سیستم پایش و مدیریت آمار و اطلاعات پژوهشی کشور و همچنین ایجاد شبکه‌های پژوهشی، نقش مهمی در نگاشت ظرفیت‌ها و توانمندی‌های کشور دارد و می‌تواند در استفاده بهینه از این ظرفیت‌ها کمک کند. به همین دلیل نیاز به پیاده‌سازی کامل پنجره واحد خدمات پژوهشی، استقرار کامل سامانه علم‌سنجی، شبکه کتابخانه‌های کشور، شبکه علمی کشور و شبکه آزمایشگاهی ملی و … ضروری است. همچنین ارتقای زیرساخت‌های آزمایشگاهی و فعال‌سازی دبیرخانه شورای عالی اقداماتی در راستای دستیابی به این اهداف هستند.

صالحی با اشاره به اهمیت ترویج و فرهنگ‌سازی در زمینه پژوهش، توضیح داد: برگزاری منسجم هفته پژوهش و فناوری و دعوت از سایر نهادها و بازیگران فعال در حوزه پژوهش می‌تواند در ترویج فرهنگ پژوهش در کشور مؤثر باشد.

وی افزود: یکی دیگر از موارد مؤثر در حوزه ترویج، اطلاع‌رسانی دستاوردها و موضوعات پژوهشی است که با انعکاس دستاوردهای پژوهشی در صدا و سیما و شبکه‌های اجتماعی می‌توان به آن دست‌ پیدا کرد. همچنین فرهنگ‌سازی و آموزش اخلاق پژوهش نیز یکی دیگر از اقدامات کلیدی در این حوزه است.

صالحی در پایان به تشریح مهم‌ترین اقدامات اجرایی معاونت پژوهشی وزارت علوم پرداخت و گفت: نمایه‌سازی نشریات داخلی در پایگاه‌های معتبر بین‌المللی، توسعه دوره‌های پسادکتری و تامین مالی آن‌ها، ایجاد شبکه ملی آزمایشگاهی، ایجاد شبکه علمی، راه‌اندازی صندوق شورای عالی عتف، انعکاس فعالیت‌ها و دستاوردهای پژوهشی در صدا و سیما و استفاده از مزیت‌های استانی از مهم‌تریت اقدامات در این مسیر هستند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بازگشت گاریدو به تهران-پیام امروز

۱۱:۱۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ خوان کارلوس گاریدو، طبق برنامه، صبح امروز از طریق مرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *