راز ماندگاری اشعار سعدی

ایسنا/قزوین یک کارشناس ارشد زبان و ادبیات فارسی بابیان ویژگی‌های اشعار سعدی گفت: سعدی شاعر سهل و ممتنع است یعنی اشعار او که به‌ظاهر ساده به نظر می‌رسد برای تقلید کردن ناممکن است؛ این شاعر عاشق‌پیشه تعالی را در عشق جستجو می‌کند و عاشق زیبایی‌ها، صداقت و نیکویی‌هاست و همین تفکر، اصلی‌ترین عامل برای فتح قله ادبیات فارسی توسط وی شده است.

فرشته پیشقدم در گفت‌وگو با ایسنا بیان کرد: مشرف الدین مصلح سعدی شیرازی شاعر قرن هفتم هجری یکی از والاترین ستاره‌های درخشان ادب فارسی است که هم در نظم داد سخن دارد و هم در نثر به فصاحت و بلاغت در اوج قرار دارد.

وی با بیان اینکه به‌کارگیری چه عواملی سبب شده که سعدی استاد مسلم سخن به شمار رود، اظهار کرد: سعدی در سخن‌دانی به استاد سخن و در اخلاق و عرفان به شیخ اجل معروف شده است. شاعران و نویسندگان زیادی تلاش کردند تا همچون سعدی سخن بگویند اما بی‌تردید هیچ‌کس در شیوایی، صلابت و فصاحت و بلاغت به سعدی نرسیده است.

این پژوهشگر خاطرنشان کرد: متولد شدن سعدی در خانواده‌ای اندیشمند و فاضل و سفرهای پیاپی هم‌نشینی با فضلا و دانشمندان موجب شد آثارش نه‌تنها در ایران بلکه سراسر جهان دست‌به‌دست شود و حتی در سر در عالی‌ترین سازمان‌های دنیا هم حک شود.

پیشقدم با اشاره به سهل و ممتنع بودن اشعار سعدی تصریح کرد: ابتکار در سخن و تقلید نکردن از دیگران، از عوامل به شمار آمدن سعدی به عنوان استاد مسلم سخن است. اما سعدی شاعر سهل و ممتنع است یعنی اشعار او که به‌ظاهر ساده به نظر می‌رسد برای تقلید کردن ناممکن است آن‌گونه که هیچ شاعری نتوانسته مانند او سخن بگوید.

وی افزود: سعدی در انواع قالب‌های شعری که عبارت‌اند از غزل، قصیده، رباعی، ملمع، ترجیع‌بند، قطعه، مثنوی و مفردات شعر سروده است که هرکدام از این قالب‌های شعری دارای مفهوم و اندیشه‌های درخور ستایش اوست.

وی بابیان اینکه سعدی شاعری است که بیشتر او را با اشعار تعلیمی می‌شناسند و این اشعار تعلیمی موجب تغییر احوال خواننده می‌شود که حتی در دل پادشاهان آن دوره هم نفوذ می‌کرده است. همچنین سعدی چهره ممتاز تغزل سرایی است اشعاری لطیف و عاشقانه را با همان سبک سهل و ممتنع به‌طور شگفت‌انگیزی به اوج رسانده است.

پیشقدم خاطرنشان کرد: سعدی استاد مسلم نثر مسجع هم هست که در گلستان استادی خود را با حسن انتخاب در وزن، معنا و تناسب کلمات ثابت کرده است. در گلستان سعدی هر موضوعی در قالب نثر تأثیری عمیق بر خواننده می‌گذارد. از مزایای کلام سعدی استفاده از آیات قران کریم، احادیث، روایات، داستان‌ها و افسانه‌هاست.

وی با اشاره به شعر دوست نزدیک‌تر از من به من است/ وین عجب‌تر که من از وی دورم/ چه کنم با که توان گفت که او/ در کنار من و من از او مهجورم؛ اظهار کرد: سعدی با به‌کارگیری معنی آیات در اشعارش، به آیه «نحن اقرب الیه من حبل الورید» اشاره دارد و شعری روان و دل‌نشین سروده است.

این کارشناس ارشد ادبیات فارسی افزود: در شعرهای عاشقانه سعدی کسی نتوانسته بیشتر از او گامی در ادبیات فارسی بردارد و در عشق هم سعی کرده برای رهایی از نفس اماره و شیطان به عشق روی کند. به‌عنوان‌مثال هرکسی را نتوان گفت که صاحب‌نظر است/ عشق‌بازی دگر و نفس‌پرستی دگر است.

وی اضافه کرد: این شاعر عاشق‌پیشه تعالی را در عشق جستجو می‌کند و عاشق زیبایی‌ها، صداقت و نیکویی‌هاست و همین تفکر اصلی‌ترین عامل برای فتح قله ادبیات فارسی توسط وی شده است.

پیشقدم گفت: آثار سعدی دارای ابعاد اخلاقی، حکمی، عرفانی، عاشقانه و تعلیمی هستند و نظیر آن‌ها هنوز وجود ندارد. شیرینی کلام سعدی در آثار او باعث شده کسانی که حتی به ادبیات علاقه زیادی ندارند، از خواندن آن خسته نشوند.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بازگشت گاریدو به تهران-پیام امروز

۱۱:۱۶ – ۲۳ تير ۱۴۰۳ خوان کارلوس گاریدو، طبق برنامه، صبح امروز از طریق مرز …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *