نوای “الغوث الغوث” در کوچه‌سارهای گلستان پیچید/ طلوع خورشید بندگی در لیالی قدر

ایسنا/گلستان شب قدر موسم اتصال بندگان به دامان محبت خداوند است، مردم گلستان نیز در دومین شب از لیالی قدر دست به آسمان بلند کردند تا از بارش باران غفران الهی سیراب شوند.

امشب دومین شب از لیالی قدر است، شب‌هایی که همچون نگینی در روزها و شب‌های دلدادگی و بندگی ماه صیام و دیگر ایام سال می درخشد.

امشب مومنان در قلب ماه رمضان با چشمانی اشک‌بار و قلبی شکسته زبان به توبه و انابه گشودند و دست‌ تضرع و التماس را به آسمان بلند کردند تا از بارش رحمت و غفران رب العامین سیراب شوند، امشب روزه‌داران به شب یلدای روح پا گذاشتند تا به جای شب، دل‌های خود را احیاء کنند و زنگار گناه و آلودگی را از قلب های خود بزدایند.

شب قدر شب درک رحمت خالق است، در این شب خورشید محبت خداوند بر دل مومنان روزه دار می تابد، اشک ها التماس می کنند و دست ها به تضرع بلند است، همه می خواهند از خرمن ضیافت الهی خوشه ای برای توشه آخرت خود برچینند.

امشب تنها شبی است که کسی نمی خواهد آن را به غفلت سحر کند، لیله القدر از روشن‌ترین شب‌هاست که انسان می تواند در آن به سوی خدا طی الارض کند، هیچ کسی نمی خواهد حتی یک گام هم از محبت پروردگارش که وعده داده این شب ارزشمندتر از هزار ماه است دور شود.

نوای "الغوث الغوث" در کوچه‌سارهای گلستان پیچید/ طلوع خورشید بندگی در لیالی قدر

 چکیده تمامی عبادت های مومنان روزه‌دار در ماه صیام در لیالی قدر خلاصه می شود، شبی که باید آن را قدر دانست کارنامه اعمال ما در این شب به امضاء‌ می رسد و همه از بیماران روی تخت بیمارستان گرفته تا زنان سالخورده که روزی مشتاقانه در ساعات نخستین پس از افطار در مسجد حاضر می شد و نوای الغوث الغوث سر می دادند، تلاش می کنند از ثانیه ثانیه این شب های معنوی بهره ببرند.

مردم استان گلستان نیز از شب‌زنده‌داری و دعا و مناجات در لیالی قدر غافل نشدند و امشب در دومین شب از لیالی قدر و در شب شهادت مولای متقیان حضرت امیرالمومنین(ع) اماکن مختلف مذهبی اعم از مساجد، امامزاده ها، تکایا، هیئات مذهبی میزبان شب‌زنده داران بود.

نوای "الغوث الغوث" در کوچه‌سارهای گلستان پیچید/ طلوع خورشید بندگی در لیالی قدر

گرگانی ها نیز امسال در فقدان عالم ربانی آیت الله علوی گرگانی در شب های قدر شب زنده داری می کنند، امسال شب های قدر با چهلمین سالروز عالم ربانی متقارن شده و مردم گرگان در مسجد جامع این شهر در فقدان این عالم برجسته لیالی قدر را به سر می کنند.

منزلت ویژه شب قدر

یک کارشناس مذهبی در باره فضیلت لیالی قدر گفت: یک سال از سرنوشت آینده ما در شب قدر، مُقدر می شود، این شب را شب قدر می گویند چون قدر و منزلت بالایی دارد، خداوند هیچ‌گاه در خصوص شب اعیاد تمام قد به مدح و تعریف و تمجید آنها نپرداخت اما از شب قدر تقدیر و تمجید کرد چراکه این شب منزلت دارد.

حجت الاسلام حسن گنجی با بیان اینکه در شب قدر شب تقدیر یک ساله ما و جامعه اسلامی رقم‌ می خورد، یادآور شد: هر چقدر امشب دعا و مناجات بیشتری داشته باشیم و با آگاهی و معرفت به درگاه الهی برویم پیمانه تقدیرات ما پُر و پیمان تر رقم‌ می خورد.

وی به علت مشخص نشدن شب قدر از بین سه شب نوزدهم، بیست و یکم و بیست و سوم اشاره کرد و افزود: علت این مسئله آن است که انسان بیشتر به عبادت و بندگی خداوند مشغول شود، در لیالی قدر باید به توبه و استغفار بیش از زمان های دیگر توجه داشته باشیم.

یک کارشناس مذهبی با اشاره به اینکه خداوند بخشنده و ستارالعیوب است، تاکید کرد: در قرآن کریم آمده است که از رحمت خداوند ناامید نشوید، کسی که از رحمت خداوند ناامید شود شیطانی است، شب قدر شب توبه و استغفار است و باید این شب را قدر بدانیم.

اجازه ندهیم مشغله های دنیوی ما را از فرصت استثنایی شب قدر غافل کند/ ماه رمضان؛ فراخوان عمومی برای بخشش

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی نیز درباره عظمت لیالی قدر به خبرنگار ایسنا گفت: خداوند مهربان فرصت های استثنایی را برای عفو، بخشش و مغفرت انسان ها مشخص کرده که نقطه اوج آن ماه رمضان به ویژه شب قدر است، اگر این فرصت ها را قدر بدانیم بر صدر می نشینیم شب قدر شبی است که سرنوشت انسان ها رقم می خورد.

نوای "الغوث الغوث" در کوچه‌سارهای گلستان پیچید/ طلوع خورشید بندگی در لیالی قدر

غلامرضا منتظری ادامه داد: ۱۱ ماه سال با نواقص و کاستی های فراوان زندگی کردیم و در ماه رمضان درب های رحمت الهی باز شده و تا پایان این ماه باز است و هنر بندگان باید استفاده از این فرصت عفو، بخشش و مغفرت باشد و از این شب ها به نیکی استفاده کند.

وی با بیان اینکه نباید اجازه دهیم که مشغله های دنیوی ما را از فرصت استثنایی شب قدر غافل کند، بیان کرد: در این شب درب های آسمان باز است و هر عملی که در این شب ها انجام شود ذخیره ای برای آخرت ما است.

نماینده مردم گرگان و آق قلا در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه خداوند در ماه رمضان فراخوان عمومی برای بخشش داده است، تاکید کرد: مومنان باید به نحو صحیح از این فراخوان بهره ببرند و اگر کسی از این سفره رحمت الهی باز بماند باید خود را ملامت کند،اگر گدا کاهل شود تقصیر صاحبخانه چیست؟

منتظری به فقدان عالم ربانی آیت الله علوی گرگانی اشاره کرد و یادآور شد: هر سال در ماه رمضان بیانات دلنشین، شیرین و عاطفی مرحوم آیت الله علوی گرگانی منشا تحول بود به ویژه جاذبه ایشان در لیالی قدر آنقدر زیاد بود که مردم حتی حوالی و مجاور مسجد جامع گرگان روی کارتن می‌نشستند و از این فرصت ارزشمند بهره می بردند، امسال این توفیق را از دست دادیم و شایسته است که به یاد این عالم فقید و برجسته باشیم.

شب قدر، شب از خود گذشتن و یلدای وصال انسان با خداوند است، در این شب های باعظمت باید چشم سر بست و چشم دل باز کرد باید گوش سر بست و گوش جان سپرد باید از خود گذشت تا به خدا رسید، در لیالی قدر، مهم‌تر از بیداری کشیدن، بیدار شدن است باید دعا کنیم که بیدار شویم.

انتهای پیام

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

سفر بدون ویزا به چین تمدید شد-پیام امروز

به نقل از یورونیوز، چین سفر بدون روادید را برای مالزی و ۱۱ کشور اروپایی …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *