اجرای بیمه شخص ثالث اجباری وسایل نقلیه ریلی به کجا رسید؟-پیام امروز


بنابر ماده یک قانون بیمه اجباری شخص ثالت که سال ۱۳۹۵ مصوب شد، در تعریف وسیله نقلیه شامل این قانون وسایل نقلیه موتوری زمینی و ریلی اعم از واگن‌ها، لکوموتیو‌ها و واگن‌های متصل صراحتا بیان شده است که باید مشمول قانون بیمه‌ی شخص ثالث باشند.

بیمه شخص ثالت که در وسایل نقلیه ریلی (قطار) جای خود را به بیمه مسئولیت داده و در رابطه با تفاوت این موضوع رئیس کل بیمه مرکزی علی استادهاشمی در گفتگو با خبرنگار اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: بیمه شخص ثالث ریلی حتما قابلیت خیلی بیشتری نسبت به بیمه مسئولیت خواهد داشت تا خدایی نکرده اگر حادثه ریلی رخ داد میزان مبلغ و تعداد بیشتری از زیان دیدگان را از این مسیر بتوانیم پوشش دهیم.

بر اساس قانون تمام وسایل نقلیه مشمول بیمه اجباری شخص ثالث هستند

اما بیمه مرکزی برای اجرای دقیق این بند قانونی (بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه‌ای ریلی) از بهمن سال ۱۴۰۱ دست به کار شد و در همین زمینه رئیس کل وقت بیمه مرکزی مجید بهزاد پور  به باشگاه خبرنگاران جوان گفته بود: قانون بیمه شخص ثالث پیش بینی کرده است که تمام وسایل نقلیه مشمول بیمه اجباری شخص ثالث شوند. در گذشته وسایل نقلی ریلی تحت پوشش این قانون نبودند اخیرا با تلاش و همکاری خود مجموعه راه آهن و سایر بخش‌ها در ابتدا یک پیش نویس تهیه و برای هیات دولت در مهر(۱۴۰۱) ارسال کردیم سقف این نرخ‌ها مشخص و ابلاغ شد.

او در ادامه افزود: روز گذشته (۳ بهمن ۱۴۰۱) در جلسه شورای عالی بیمه، جدول‌ها با توجه به سقف مشخص شده کامل و عدد‌های دقیق تعیین و به مجموعه شرکت‌های بیمه ابلاغ شد که می‌توانند از الان به بعد تمام افرادی که به خاطر حوادث ریلی دچار حادثه می‌شوند تحت پوشش شرکت‌های بیمه قرار گیرند.

تعرفه بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه مشخص است

بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی که در سال ۱۴۰۲ هم اجرایی نشد! و در آخرین روز‌های کاری ۱۴۰۲ باشگاه باشگاه خبرنگاران جوان به سراغ مجید مشعلچی قائم مقام رئیس کل بیمه مرکزی رفت و او در این راستا گفت: در سال ۱۳۹۵ که قانون بیمه اجباری شخص ثالث مصوب شد بیشتر تمرکز صنعت بیمه روی بیمه اجباری وسایل نقلیه موتوری زمینی بود و کمتر به سایر وسایل نقلیه توجه شد.

او افزود: تا این که در سال‌های اخیر توجهی به موضوع بیمه شخص ثالت وسایل نقلیه ریلی هم شد و بیمه مرکزی روی وسایل حمل و نقل ریلی مسافربری، باربری، بین شهری و داخل شهری همان مترو شروع به بحث کرد. اولین مورد بحث تعرفه بود که در شورای عالی بیمه تعرفه مربوط به بیمه‌های شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی پیشنهاد شد و در شورای عالی با تغییراتی تصویب شد. بر این اساس نرخنامه بیمه‌نامه‌های شخص ثالث حوادث ریلی را داریم.

این مقام مسئول گفت: گام بعدی این بود که برای عمل به این نرخنامه نیازمند شیوه‌نامه اجرایی هستیم شیوه‌نامه اجرایی بیمه‌نامه شخص ثالث ریلی بین شهری یا همان قطار‌ها را با سرعت ویژه با همکاری راه آهن پیش بردیم و در نهایت شیوه‌نامه نهایی و ابلاغ شد تنها مورد باقی مانده بحث مترو بود. مترو دارای ظرافت و حساسیت‌های ویژه‌ای است که باید به آن توجه داشت در نهایت یک هفته‌ای است است که شیوه‌نامه اجرایی بیمه شخص مترو را هم با کمک همکاران نهایی کردیم و آماده ابلاغ است.

مشعلچی در ادامه اظهار کرد: مورد آخر به حداقل اطلاعات و داده‌ها مورد نیاز بازمی‌گردد که باید در سامانه سنهاب بیمه مرکزی وجود داشته باشد تا ما آن را در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم و بر اساس این اطلاعات بیمه‌نامه صادر کنند. اطلاعات هم دو دسته است که ما اطلاعات افراد حقیقی را داریم، اما اطلاعات مربوط به خود وسیله حمل و نقل ریلی را نداریم برای قطار اطلاعات دریافت شده که باید آن را بر اساس پروتکل‌هایی در اختیار شرکت‌ها قرار دهیم، اما برای مترو هنوز به جمع بندی نهایی در خصوص داده‌های خود وسیله نقلیه نرسیدم که انتطار داریم ظرف دو هفته آینده این داده‌ها کامل و ما به شرکت‌ها ابلاغ کنیم. در نهایت اگر این مورد هم نهایی شود تنها ابلاغ ما به شرکت‌های بیمه می‌ماند که اعلام کنیم از ابتدای ۱۴۰۳ دیگر اجازه تمدید صدور بیمه‌نامه مسئولیت را ندارند.

چشم انتظاری برای اجرای بیمه شخص ثالت وسایل نقلیه ریلی 

حالا بیش از دوماه از ابتدای سال ۱۴۰۳ گذشته و باشگاه خبرنگاران جوان برای مطلع شدن از آخرین جزئیات بیمه شخص وسایل نقلیه ریلی به سراغ بیمه مرکزی رفتیم و در این راستا صادق کیان مدیر توسعه و نوآوری مرکز فناوری اطلاعات و ارتباطات بیمه مرکزی به ما خبرنگاران جوان گفت: در خصوص بیمه‌نامه شخص ثالت وسایل نقلیه ریلی یک شیوه‌نامه‌ای را از اسفندماه سال گذشته به شرکت‌های بیمه ابلاغ کردیم و شرکت‌های بیمه در حال راه اندازی موارد ابلاغی هستند تست‌هایی گرفته شده، جواب تست‌های عملیاتی مثبت بوده و شرکت‌های بیمه امکان صدور بیمه‌نامه را دارند.

این مقام مسئول در ادامه اظهار کرد: این بحث دو جنبه دارد یک این که بیمه‌مرکزی به عنوان نهاد تنطیم‌گر کنترل کار را انجام می‌دهد، اما لازم است که در نرم افزار‌های شرکت بیمه هم تغییراتی انجام و بروزرسانی در این نوع بیمه شکل گیرد بعد از ابلاغ بیمه‌مرکزی شرکت‌های بیمه هم برای انجام آن گام برداشتند. باید اشاره کرد در انتهای سال گذشته هم جدول تعرفه حق بیمه شخص ثالت وسایل نقلیه ریلی برای امسال توسط معاونت نظارت بیمه مرکزی ابلاغ شده است و امیدواریم تا انتهای ماه آینده (تیرماه) در صورت آمادگی شرکت‌های بیمه امکان صدور این بیمه‌نامه‌ها را داشته باشیم.

او همچنین اظهار کرد: شرکت‌های بیمه بستری دارند که فرآیند بیمه‌گری باید در آن نهادینه شود برای بیمه شخص ثالث این موضوع اتفاق افتاده، اما به دلیل مفاهیمی که در بحث ریلی وجود دارد لازم است تغییراتی ایجاد، پیاده سازی و بعد به شکل کلی عملیاتی شود که این اقدامات از اسفندماه سال گذشته آغاز شده و بیمه مرکزی این اقدامات را پیگیری می‌کند.

کیان در نهایت گفت: تمامی شرکت‌های بیمه امکان صدور بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه‌ای ریلی را دارند و محدودیتی برای خرید بیمه‌نامه شخص ثالث وسایل نقلیه‌ای ریلی برای شرکت‌ها وجود ندارد.

به تازگی هم صاحبکاری مدیرکل رفاهی راه آهن در مصاحبه اختصاصی با یکی از رسانه‌های بیمه‌ای اعلام کرده بود که پس از انجام تشریفات اداری، یکی از شرکت‌های بیمه به عنوان مجری طرح بیمه شخص ثالث رجا اعلام شده است. 

او همچنین افزود: شرکت‌های ریلی بخش خصوصی موظف هستند هرچه سریع‌تر مجری بیمه خود را معین نمایند که در غیر این‌صورت تخلف آنها محرز شده و برخورد خواهد شد.

حالا باید منتظر ماند و دید سرانجام بیمه شخص ثالث وسایل نقلیه ریلی که قانون هم بر آن تاکید دارد به مرحله نهایی خواهد رسید؟ موضوعی که باشگاه خبرنگاران جوان پیگیر آن خواهد بود.

خبرنگار: کیمیا قلی‌پور


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

توان رقابت با محصولات درجه یک ترک را داریم

۰۴ / ۰۹ / ۱۴۰۳ – ۱۳:۲۸:۴۷ مدیرعامل تولیدی لیتا: با ۱۰ درصد توان کار …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *