سوله آکام فلز

اختصاص ۲۵ درصد از تعهد اشتغالزایی دولت به فارغ‌التحصیلان-پیام امروز


 در جامعه زیاد شنیده‌ایم که «درس خواندم، اما بیکار هستم» این موضوع مختص به یکی دو نفر نیست و بر اساس اخرین آمار مرکز آمار کشور در زمستان ۱۴۰۲ سهم جمعیت بیکار فارغ التحصیل آموزش عالی از کل بیکاران ۳۹ درصد بوده است.

حال دولت سیزدهم که از ابتدای دولت با شعار ایجاد یک میلیون شغل کار خود را آغاز کرده توانسته هر سال این میزان را محقق کند و بر اساس آمار‌ها روند مثبت و رو به رشدی را تجربه کرده است و طبق داده‌های مرکز آمار ایران در سال ۱۴۰۲ نرخ بیکاری کل کشور به رقم ۸.۱ درصد رسیده که کمترین میزان بیکاری در دهه‌های اخیر به شمار می‌رود.

بر اساس آمار‌های موجود نرخ اشتغال ناقص ۸.۲ درصد و نرخ بیکاری جوانان ۱۵ تا ۲۴ سال به ۲۱.۲ درصد رسیده این در حالی است که طی سال ۱۴۰۲ خالص اشتغال ایجادی کشور ۷۷۵ هزار نفر بوده است.

در همین خصوص وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی از کاهش نرخ بیکاری در ۷ استان به زیر ۷ درصد خبر داده است و گفته دولت در کاهش نرخ بیکاری رکورد تاریخی را ثبت کرده است.

به گفته وی عزم دولت بر این است که بتوانیم نرخ بیکاری را همواره کاهش دهیم و برنامه‌ریزی ما این است که در سال ۱۴۰۳ هم از مرز یک میلیون فرصت شغلی فراتر برویم و هم اشتغال پایدار در کشور ایجاد شود.

بزرگترین چالش و مسأله حاکمیت در حوزه بازار کار اشتغال فارغ التحصیلان است؛ به نحوی که طبق گزارش مرکز آمار ایران از هر ۱۰ نفر بیکار در یک مجموعه ۴ نفر فارغ التحصیل دانشگاهی هستند و آنچه بیش از هر چیز نمود دارد، نرخ بیکاری فارغ التحصیلان زن است که به حدود ۲۰.۲ درصد رسیده در حالی که نرخ بیکاری مردان ۷.۷ درصد گزارش شده است.

در حال حاضر راهکار پیشنهادی در خصوص کاهش نرخ بیکاری در استان‌های دارای نرخ بیکاری بالا، مشارکت و فعال کردن مردم در این استان‌ها و فراهم کردن بستر‌های استفاده از ظرفیت این استان‌ها برای اشتغالزایی با تکیه بر بنگاه‌های کوچک و متوسط است. همچنین اولویت دهی به کارخانه‌های تعطیل و نیمه تعطیل در این استان‌ها به ویژه شهرک‌های صنعتی و تامین سرمایه در گردش مورد نیاز آنهاست.

محمود کریمی بیرانوند معاون اشتغال و توسعه کارآفرینی وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: با افتخار و برای اولین بار دولت سیزدهم ۲۵ درصد از تعهد اشتغال ایجادی خود یعنی ۲۴۵ هزار شغل جدید در سال ۱۴۰۳ را به حوزه فارغ التحصیلان اختصاص داده است.

وی با بیان اینکه در این خصوص ابلاغ توسط وزرای کشور و کار به استانداران انجام شده است گفت: رصد دقیق، نظارت مستمر و هم افزایی میان دستگاه‌ها و استان‌ها حتما انجام خواهد شد.

خبرنگار: حسین قربانی


Source link

فیلتر سرامیکی

حتما ببینید

بروز تشنج در دو سر طیف سنی زیر ۲ سال و بالای ۶۰ سال-پیام امروز

در برنامه ضربان شبکه سلامت سیما روشنک تیرداد متخصص مغز و اعصاب و عضو هیئت …

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *